اتمام پروژه ملی تألیف کتب آموزشی زبان Eight تا سال 1399 


اتمام پروژه ملی تألیف کتب آموزشی زبان Eight تا سال 1399 

مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight اعلام کرد: تاکنون هشت جلد پروژه کتب آموزشی زبان Eight منتشر شده و در حال تدریس است، این مجموعه کلاً 16 جلد است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال و نیم آینده کل کتاب‌ها آماده شود. 

علیرضا عبدالهی جوبنه - مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight - در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از سال ۹۲ این پروژه ملی در قزوین فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: مطالعه میدانی نخستین اقدام این طرح بود تا قابلیت اجرای آن سنجیده شود.

وی افزود: انجام چنین طرحی برای کسانی که با زبان انگلیسی بیگانه هستند روند متفاوتی نسبت به زبان‌آموزان کشورهایی چون ترکیه و ژاپن و فنلاند و مالزی دارد، زیرا در این‌گونه کشورها انگلیسی‌، زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود اما این زبان در کشور ما بیگانه است.

عبدالهی تصریح کرد: بدین واسطه با محوریت این گزاره که آیا می‌توانیم کتاب‌های آموزشی این زبان را در کشور خودمان تألیف کنیم یا خیر، مقالاتی در باب نیازسنجی و اجرایی شدن این پروژه نوشته شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ملی از دوره‌های پایه تا پیشرفته را پوشش می‌دهد، یادآور شد: بعد از پذیرش مقاله جهاد دانشگاهی قزوین، شروع به نوشتن اصول ده‌گانه این کتب کردیم و استانداردهای تعریف‌شده برای آن را مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا قرار دادیم.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به اینکه نگارش کتب آموزش زبان Eight براساس اهداف «ارتباط محور» شروع شد، گفت: بزرگ‌ترین هدف این پروژه آماده کردن فراگیران زبان انگلیسی با اهداف ارتباط محور است از این رو از سال ۹۲ تا ۹۴ ضمن انجام مطالعات پایه، اصول ده‌گانه کتاب نوشته و یک بانک اطلاعاتی شامل تحلیل کلمات رایج تهیه شد.

وی تصریح کرد: برای این امر ضمن توجه به استاندارد اتحادیه اروپا به نام CEFR، ۳۰ مجموعه کتاب برتر و رایج و معروف آموزش زبان انگلیسی موجود در بازار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، اینکه در این کتاب‌ها از دوره‌های پایه تا پیشرفته چه کلماتی کار می‌شود؛ همچنین گرامر استفاده‌شده و توانایی‌های زبانی به‌دست‌آمده در آن را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: ترکیب این دو مورد و انجام مطالعه میدانی به‌طور تقریبی دو سال و نیم به طول انجامید و در شش استان نیز توسط مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی نیازسنجی لازم انجام شد تا از نظر فرهنگی و زبانی نیازها و انتظاراتی که از کتب آموزش زبان دارند شناسایی شود. بعد از آن از سال ۹۴ به‌صورت مرحله‌به‌مرحله این پروژه وارد فاز نگارش و تولید محتوا شد.

مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight تأکید کرد: در دو سال نخست شش استان از جمله قزوین، البرز، مشهد و ارومیه به‌عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شدند تا طرح آزمایشی در این استان‌ها انجام شود، بعد از انجام دوره آزمایشی بار دیگر نیازسنجی انجام شد که بازخوردهای خوبی را از آن دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اصلاح موارد پیشنهادی و ایرادات عنوان‌شده در مرحله بعد مورد توجه مجموعه قرار گرفت، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر این پروژه از حالت پایلوت خارج و یک سالی است که این کتب در تمام واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در حال تدریس و استفاده است.

مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight اعلام کرد: تاکنون هشت جلد پروژه تألیف کتب آموزش زبان Eight منتشر شده و در حال تدریس است، جلد نهم نیز در مرحله چاپ قرار داد و در حال حاضر برای تهیه محتوای جلد ۱۰ و ۱۱ در حال فعالیت هستیم؛ این مجموعه کلاً ۱۶ جلد است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال و نیم آینده کل کتاب‌ها آماده شود.

تهیه محصولات جانبی کتب آموزشی زبان Eight

وی خاطرنشان کرد: البته این پروژه محدود به خود کتاب‌ها نیست و محصولات جانبی کتاب چون کتاب دانش‌آموز، کتاب کار، فایل Audio (مجموعه آموزش صوتی زبان انگلیسی) و تست مربوطه نیز در دست تهیه است ازاین‌رو این پروژه این میزان به طول انجامید.

این پژوهشگر حوزه آموزش زبان انگلیسی با اشاره به ویژگی‌های این طرح و وجود مستندات مثبت از بازخوردهای خوب این محصول جدید آموزشی در کشور عنوان کرد: پیش از این هر استانی آزمون‌های خود را داشت و اگر کسی در یک استان درس می‌خواند و بعد در استان دیگری می‌خواست آن را ادامه دهد، باید دوباره تعیین سطح را انجام می‌داد که معلوم نبود آنچه خوانده را آن مرکز قبول می‌کند یا خیر؟ اما Eight بین تمام واحدهای جهاد دانشگاهی هماهنگی ایجاد کرد و برای اولین بار آزمون‌های یکسان در سطح کشور برگزار می‌شود.

عبدالهی ادامه داد: سامانه آموزش مجازی از دیگر ظرفیت‌های این طرح است که در آن علاقه‌مندان بعد از ثبت‌نام از راه دور به‌صورت مجازی زبان انگلیسی را آموزش می ببینند.

وی با بیان اینکه در این طرح ملی تلاش داریم فراگیران بزرگ‌سال برای آزمون‌های آیلتس و تافل آماده شوند، گفت: تهیه نرم‌افزارهای جانبی، وب‌سایت و تولید محتواهای دیگر کمک آموزشی در این راستا کمک کرد تا هماهنگی بیشتری در خصوص آموزش زبان انگلیسی در سطح کشور ایجاد شود.

مدیر گروه مؤلفان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight در پایان با اعلام اینکه کل تیم تألیف در بخش‌های مختلف از جمله تیم تولید، محتوا، مشاوران علمی، تیم مؤلفان، تیم هنری، تیم نرم‌افزاری و تیم آزمون بالغ بر ۶۰ نفر هستند، خاطرنشان کرد: تمام کسانی که درگیر این طرح هستند دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری آموزش زبان انگلیسی‌اند و سابقه بسیار در امر تدریس دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها