از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!


از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!

سیدحسن طباطبایی معروف به «شهید مدرس»، الگوی بارز ساده‌زیستی و دردمندی نسبت به مردم برای نمایندگان مجلس است؛ وقتی به او گفتند قرار است خانه‌ای در تهران برایش تهیه کنند گفت اولاً باید در جنوب شهر و ثانیاً ساده باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: دهمین روز از آذرماه در تقویم مقارن است با روز بزرگداشت شهید مدرس. این روز که امسال با ایام ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی همراه شده فرصتی را فراهم آورد تا نگاهی داشته باشیم به خط و مشی این شهید بزرگوار در خانه ملت و در کسوت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی.

بنابر این گزارش، برای هر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از موفقیت در این آزمون و شروع به کار در خانه ملت، خانه ای در پایتخت تهیه می شود. بی گمان هر نماینده ای به اقتضادی ماهیت انسانی اش دوست دارد منزلی مناسب داشته باشد تا پس از خدمات روزانه به مردم در کنار خانواده آرامش و آسایش را درک کند، اما مردان بزرگ روزگار به این موضوع نیز از زوایه ای دیگر می نگرند.

خانه‌ای در شمال تهران، ارزونی خودتان

سید حسن طباطبایی که به شهید مدرس معروف است در این زمینه نیز سرآمد است. وقتی به او گفتند که قرار است خانه ای در تهران برایش تهیه کنند گفت اولا باید در جنوب شهر و ثانیا ساده باشد. هرچه برخی از نزدیکان گفتند که شما نماینده مجلس شده اید و به اقتضای کارتان رفت و آمد زیادی خواهید داشت، قبول نکرد و سرانجام در یکی از مناطق قدیمی جنوب تهران یعنی کوچه میرزامحمود وزیر واقع در خیابان امیرکبیر، محله امامزاده یحیی (ع) ساکن شد.

از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!

این بنا پس از سال ها فعالیت به عنوان «خانه وزیر مختار فرانسه» و پس از مدت بسیاری رها شدن، توسط «محمد انصاری» از فعالان حوزه قرآنی کشورمان در سال ۱۳۹۳ خریداری و پس از مرمت به عنوان «خانه موزه شهید مدرس» به حیات خود ادامه داد و اکنون دارای کتابخانه، بنیاد مدرس شناسی و بایگانی شامل کتاب ها، نامه ها و دست نوشته های شهید مدرس و برخی از آثار مرتبط با این شهید است.

خانه موزه مدرس شامل سه حیاط، سه در ورودی و چندین اتاق، راهرو، آشپزخانه و حوضخانه است که اکنون به ظرافت تمام از آن نگهداری می شود. حیاط اصلی این خانه بدون آسیب وارد آن به سازه اصلی این عمارت تاریخی، مسقف شده که بسیاری از نشست ها و همایش های این مجموعه در آن برگزار می شود.

در ساخت این بنای دل انگیز و پرطراوت، هنرهای آجرکاری، حجاری، گره چینی، نقاشی، گچبری و کتیبه نگاری به کار رفته است تا نمونه کامل یک عمارت قجری باشد.

از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!

گرداندن گردونه آتش مهم‌تر از پیام همایونی است

این خانه همان جایی است که رضاخان در آن تحقیر شد و یهودیان و مسیحیان برای تظلم به حکومت وقت به آن پناه می بردند. نقل می کنند زمانی رضاخان یکی از نزدیکان خود را برای ترساندن شهید مدرس به این خانه فرستاد و این فرستاده با رسیدن به این بنا به مدرس گفت حامل پیامی از رضا شاه برای شما هستم؛ که با این پاسخ روبر شد، لطفا فعلا این گردونه آتش را بگردانید تا بعد با هم صحبت کنیم. این فرستاده وقتی نزد رضاخان برگشت و ماجرا را بازگو کرد، شاهنشاه پهلوی از خشم بسیار، برافروخته شد.

از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!

بزرگان بسیاری به منزل مدرس در قلب تهران قدیم رفت و آمد داشتند که امام خمینی (ره) از جمله آنان بود که بنابر اظهارنظر حسن رحیم پور ازغدی، حدود 20 روزی مهمان این نماینده مجلس شورای ملی بوده اند.

در این میان اما، حکایت «میرزاده عشقی»، شاعر انقلابی و ضد رژیم حاکم شنیدنی است. عشقی که شاعر، نویسنده و روزنامه نگاری روشنفکر بود زمانی به مدرس حمله ها برده بود تا اینکه پس از جدا شدن صف این شهید از رضاخان، به منزل وی رفت و گفت که در شناخت مدرس اشتباه کرده بود. اما نکته جالب تر اینکه مدرس پس از درگذشت این شاعر با صدور اعلامیه ای از آحاد مردم درخواست کرد در مراسم تشییع پیکر عشقی شرکت کنند که مورخان شمار جمعیت حاضر در این مراسم را 20 تا 30 هزار نفر نقل کرده اند.

از ساده‌زیستی تا تحقیر شاه مملکت در خانه یک نماینده ملت!

دارالقرآن خانه موزه شهید مدرس همه روزه میزبان گروه های مختلف مردم است تا با کلام الهی در خانه یک عامل قرآن آشنا شوند. نقل سخن امام خمینی (ره) درباره شهید مدرس بسیار بجا است که فرموده بودند: «یک آدم اگر مطابق تعلیم قرآن درست شود یک وقت می بیند یک مدرس از کار در می آید».

اگر می خواهید با برشی از تاریخ ایران آشنا شوید، در فضایی دل انگیز و پرطراوت قدم بزنید و بدانید که مرکز خدمت رسانی شهید مدرس به مردم در برابر بیدارگری رضاخان کجا بود، پیشنهاد می شود که به خانه موزه شهید مدرس سری بزنید.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس