مسجدی که پرچمدار همزیستی موفق با هیئت و پایگاه تربیت حفاظ قرآن است


مسجد جامع حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع) نمونه‌‌ای موفق از مساجد تراز اسلامی است که پیوند وثیقی میان دین و دانش، و اندیشه و کار ایجاد کرده است. رونق کارکردهای اصیل مسجد تراز اسلامی در جای جای این خانه خدا به چشم می‌خورد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجه ویژه ای به جوانان ابراز کرده و این قشر را امید آینده نظام جمهوری اسلامی معرفی کردند. حق نیز همین است زیرا همیشه نسل جوان پیشگام تحول بوده اند همانطور که امام خمینی (ره) سال 1342 خطاب به ماموری که از ایشان پرسیدند، یاران شما کجا هستند، اظهار کردند، سربازان ما در گهواره هستند.

اهمیت نقش جوانان در مدیریت جامعه به ویژه در حوزه فرهنگ بر کسی پوشیده نیست و به وضوح می توان در ساخت و اجرای برنامه های مختلف بسیاری از مساجد کشورمان این ردپا را دنبال کرد؛ مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) یکی از نمونه های ناب چنین موردی است. که بدون چشمداشت به دولتمردان، به باراز تبلیغ و ترویج دین رونق بخشیده است.

مسجدی که پرچمدار همزیستی موفق با هیئت و پایگاه تربیت حفاظ قرآن است

ماجرا از این قرار است که چند جوان و نوجوان جنوب شهر تهران در سال 1344 ( ه.ش) هیاتی سیار را در بزرگراه شهید محلاتی که البته در گذشته بزرگراه نبود، تاسیس کردند و بعد از چند سال همین بچه ها جایی ثابت برای این هیات به نام فرزند شهید امام حسن مجتبی (ع) بنا کردند: حسینیه حضرت قاسم بن الحسن (ع).

حدود 30 سال بعد همان افراد که دیگر میانسال شده بودند دست به دست هم دادند و در میانه بزرگراه شهید محلاتی (شرق به غرب) مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) را ساختند که اکنون جزو بزرگ ترین مجموعه های دینی، فرهنگی، علمی و ورزشی در جنوب شهر تهران است. در واقع می توان با قاطعیت گفت مسجد با این وسعت و این همه واحد و نهاد مختلف در جنوب پایتخت کشورمان به ندرت یافت می شود.

طرح ساخت مجموعه چندبخشی و گسترده مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) آنقدر در زمان خودش مهم بود که آیت الله محمدرضا مهدوی کنی از موسسان مرکز رسیدگی به امور مساجد و تولیت وقت حوزه علمیه مروی، شخصا کلنگ آغاز ساخت این مجموعه را بر زمین زد. نهایت آنکه کار ساخت این مسجد در سال 1376 و در زمینی با زیربنای 14 هزار متر آغاز شد و از زمان تاسیس تاکنون تقریبا هر چند سال یک بار، نهاد و بخش جدیدی به آن اضافه می شود. برای نمونه مجموعه ورزشی آن که شامل سالن های فوتبال، ژیمناستیک، استخر و ... است مردادماه 1395 افتتاح شد.

مسجدی که پرچمدار همزیستی موفق با هیئت و پایگاه تربیت حفاظ قرآن است

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری

اهالی مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) همه دوستدار و پیگیر فعالیت های قرآنی هستند و از این رو دارالقرآن ابن الکریم مجهز به فناوری های نو از جمله تجهیزات صوتی و تصویری را خیلی زود در این خانه خدا راه اندازی کردند. آموزش روخوانی، روان خوانی، تجوید، ترجمه و حفظ قرآن کریم از مهم ترین برنامه های ثابت این مرکز است که با استقبال خوبی از سوی مردم از جمله دانش آموزان روبرو بوده است. تا کنون ده ها نفر با شرکت در کلاس های این دارالقرآن موفق به حفظ قرآن شده اند تا این مسجد گامی مهم به قر توان خود در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، برداشته باشد. در واقع کارگزاران این مسجد به برنامه هایی همچون طرح «تلاوت نور» و آموزش روخوانی و روان خوانی آیات وحی یا حتی برگزاری محافل انس با قرآن بسنده نکردند بلکه وارد فاز عمل به مطالبات قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، یعنی حفظ این کتاب انسان ساز شدند.

از آن رو که قرآن و اهل بیت (ع) به عنوان ثقلین، دو میراث گرانبهای نبوی(ص) هستند و کلام حضرات معصومین درست ترین تفسیر از سخن الهی است جلسات قرائت و شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز هر هفته مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) برگزار می شود و حجت السلام و المسلمین سید محسن علم الهدی، امام جماعت مسجد روحانی (واقع در تهران، میدان خراسان، خیابان حدادعادل) سخنران این جلسات است.

همراهی موفق هیئت و مسجد

مسجدی که پرچمدار همزیستی موفق با هیئت و پایگاه تربیت حفاظ قرآن است

برنامه های مذهبی این مسجد نیز رنگ و بوی خاصی دارد و صرفا به دعوت از یک سخنران یا مداح اکتفا نمی شود بلکه برای هر مناسبت، بروشورهای معرفتی و اعتقادی تهیه و بین نمازگزاران و کسبه و مجاوران این خانه خدا توزیع می شود. کار جالب تر در این زمینه، همراهی مجمع‌ الذاکرین تهران به مدیریت غلامرضا سازگار، ذاکر و شاعر اهل بیت (ع) در اجرای برنامه های مناسبتی است که اوج آن در شب های ماه رمضان مشاهده می شود.

کارکردهای مسجد تراز اسلامی نیز در مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) نمود ویژه ای دارد. چنان که در ورودی این خانه خدا با تابلوی بزرگ «درمانگاه خیریه قاسم بن الحسن (ع)» روبرو می شوید و با کمی جستجو درمی یابید اعضای هیات امنای این مسجد با کمک چند خیر، درمانگاهی به مساحت 2700 متر بنا کرده اند که با کمترین تعرفه به مردم به ویژه نیازمندان خدمات رسانی می کند. ضمن اینکه به برخی از نیازمندان خدمات رایگان ارائه می شود.

مجری موفق طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»

مسجدی که پرچمدار همزیستی موفق با هیئت و پایگاه تربیت حفاظ قرآن است

طرح جالب «هر مسجد، یک حقوقدان» را که چند ماه پیش آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داد، اهالی مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) چند سالی است به صورت رایگان در روزهای دوشنبه اجرا می کنند تا در این زمینه پیشگام باشند و احیای این کارکرد مسجدی را نیز به دستورالعمل های دولتی یا حاکمیتی مشروط نکرده باشند.

کارآفرینی و اشتغال زایی از دیگر اقدامات این خانه خدا در تحقق مسجد تراز است که طی سالیان اخیر از سوی برخی از مساجد کشورمان اجرا شده است. مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) با تشکیل کانون جوانان و ارائه آموزش های لازم در حوزه های فنی و حرفه ای، به این کارکرد خود جهت بخشیده است. در واقع علاقمدان می توانند با مراجعه به این کانون، از خدمات آن برای ایجاد شغلی مستقل استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد باقر علم الهدی»، امام جماعت این مسجد که سال ها به عنوان رایزن فرهنگی و مبلغ دینی در کشورهای آفریقایی حضور داشته است، با حضور در این مسجد و فراغت از تبلیغ در حوزه بین الملل، اقدام به تاسیس حوزه علمیه برادران و خواهران در سطح عالی کرد. مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران این حوزه را جزو مراکز حوزوی تخصصی معرفی کرده است که توانسته طی سالیان متمادی صاحب موفقیت های زیاد در همایش های علمی در سطح استان تهران و کشور شود.

سخن آخر اینکه، مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) بی گمان یکی از موفق ترین مساجد شهر تهران است که پیوند وثیقی میان دین و دانش، و اندیشه و کار ایجاد کرده است. رونق کارکردهای اصیل مسجد تراز اسلامی در جای جای این خانه خدا به چشم می خورد که خود، نمودی است از ایمان عمیق و بینش روشن اهالی آن.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟