«استانبول کوچک»؛ شهری با مناره‌های مدادی و گنبدهای مسطح در کشمیر


«استانبول کوچک»؛ شهری با مناره‌های مدادی و گنبدهای مسطح در کشمیر

در پی عملیات بازسازی شهر مظفرآباد پاکستان، مسجدی به سبک عثمانی در این شهر پیدا شده است. این مسجد در زلزله سال 2005 میلادی که 7.6 ریشتر بود، مانند 50 درصد دیگر از ساختمان های مظفرآباد تخریب شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: پایتخت کشمیر که از سوی پاکستان اداره می شود با مناره های مدادی شکل و گنبدهای مسطح مانند یک استانبول کوچک به نظر می رسد.

شهر مظفرآباد، مرکز استان کشمیر که توسط کوه های سرسبز احاطه شده است و مساجدی با منازه های مدادی شکل و گنبدهای مسطح دارد، گویی یک استانبول کوچک است.

اخیرا مسجدی به سبک عثمانی در این شهر پدیدار شده که در محل رودخانه های «Jhelum» و «Neelan» با جمعیتی معادل 150،000 نفر واقع شده است.

این مسجد در زلزله سال 2005 میلادی که 7.6 ریشتر بود، مانند 50 درصد دیگر از ساختمان های مظفرآباد تخریب شد.

حالا پس از 14 سال، شکوه و جلال این شهر دوباره احیا شده است. با داشتن جاده های تمیز و زیرساخت های خوب در کوهپایه کوه های پوشیده از برف، این شهر اکنون به عنوان یک مقصد مهم گردشگری ،مورد توجه قرار گرفته است.

کلیه جاده های این شهر به یک میدان مرکزی منتهی می شوند که مسجد عثمانی در آن قرار دارد. این مسجد در مقابل محل سکونت رسمی نخست وزیر کشمیر ساخته شده است.

سایر ساختمان های دولتی مانند مقر ریاست جمهوری و مجلس قانونگذاری هم از سبک ترکی این مسجد الهام گرفته اند. این مسجد ظرفیت پذیرایی از دو هزار و 500 نمازگزار را دارد.

«محمد لیاقت»، یکی از شهروندان محلی در این باره به آناتولی گفت: این یک هدیه منحصر به فرد از سوی دولت ترکیه به مردم ما بود.

وی افزود: بسیاری از مردم همراه با خانواده های خود در روزهای آخر هفته برای اقامه نماز به مسجدی می آیند که از ویژگی های خاص و بسیار مهم مظفر آباد به شمار می رود.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه