توجه به آسیب‌ها و افزایش فرصت‌ها در برگزاری راهپیمایی اربعین


توجه به آسیب‌ها و افزایش فرصت‌ها در برگزاری راهپیمایی اربعین

جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور برای ارائه گزارش اقدامات فرهنگی در اربعین امسال و بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برگزار و طی آن بر توجه به آسیب‌ها و افزایش فرصت‌ها در برگزاری راهپیمایی اربعین تاکید شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: هفتصد و سی و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور سه شنبه، 5 آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر و اعضای این شورا با دو دستور کار گزارش اقدامات فرهنگی در اربعین امسال و بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تبریک سالروز تاسیس بسیج مستضعفین، به راهپیمایی روزهای گذشته مردم در سراسر کشور در اعتراض به توطئه های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مردم انقلابی و ولایت مدار بار دیگر توطئه های دشمنان کشور را نقش بر آب کردند و با راهپیمایی دیروز در تهران صف معترضان به گرانی بنزین از صف اغتشاشگران جدا شد.

سپس جلسه شورای فرهنگ عمومی با دو دستور کار ارائه گزارش اقدامات فرهنگی در اربعین امسال و بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست ادامه یافت.

اقدامات فرهنگی در اربعین سال جاری

در این جلسه حجت الاسلام حمید احمدی مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین و نماینده بعثه مقام معظم رهبری گزارشی از مجموعه اقدامات فرهنگی این ستاد در اربعین امسال ارائه کرد.

وی گفت: کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین از ۲۲ نهاد مردمی، دولتی و عمومی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران، حوزه های علمیه، شهرداری، آستان قدس رضوی و ... تشکیل شده و تولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است.

راه اندازی ۲۰۰ موکب مشترک و تحکیم پیوندهای مردم ایران و عراق

احمدی تصریح کرد: بر اساس راهبردهای ستاد مرکزی اربعین تحکیم پیوندهای مردم ایران و عراق مورد توجه است و نگاه تمدنی به فعالیت ها و استفاده از ظرفیت های نخبگان و ایجاد نشاط معنوی از دیگر راهبردهای این ستاد در برگزاری مراسم اربعین است.

وی افزود: بر اساس ماموریت های این ستاد امسال مبلغانی به کربلا اعزام شدند و موکب های مسیر پیاده روی اربعین علاوه بر پذیرایی به پایگاه فرهنگی تبدیل شده بودند و بیش از ۲۰۰ موکب مشترک با همکاری مردم ایران و عراق و با هدف تحکیم پیوندهای فرهنگی فعالیت داشتند.

احمدی استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری از جمله شعر و ادب و اعزام ۸۶ نفر در قالب دو کاروان، اعزام ۱۹۶ نفر از هنرمندان در قالب گروه های تئاتر خیابانی و نمایش های آیینی و ... را از دیگر اقدامات فرهنگی ستاد مرکزی اربعین امسال برشمرد.

به گفته وی، برگزاری ۱۴ نشست مشترک در بخش نخبگان در نجف و کربلا و حضور اساتید و دانشمندان جهان اسلام با موضوعات وحدت، همگرایی و مقاومت، نشست بانوان در مشهد، نجف و کربلا، تکریم موکب داران، بزرگداشت شهدای مدافع حرم، تعامل و ارتباط بین دانشگاه های دو کشور و ... از دیگر اقدامات این ستاد در اربعین امسال بود.

احمدی همچنین بر ضرورت آموزش زائران و موکب داران با همکاری سازمان صداو سیما و دیگر نهادهای مرتبط در اعزام کاروان های مختلف به نجف و کربلا تاکید کرد.

در ادامه عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گزارش ستاد مرکزی اربعین، گفت: ساماندهی حمل و نقل زائران و تبیین تدابیر لازم در این زمینه ضروری است.

وی افزود: اصلاح مسیر پیاده روی و رفع موانع در این راه یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشت. ایجاد ساز و کارهای لازم در حوزه جمع آوری زباله در مسیر پیاده روی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

برنامه های اربعین با نگاه ویژه باشد

حجت الاسلام میرمحمدیان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی هم گفت: در شورای فرهنگ عمومی باید درباره چگونگی روایت اربعین بحث شود. برنامه ریزی کارهای فرهنگی نباید مانند برنامه ریزی ها در تهران باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: نگاه به اربعین با دیگر موضوعات و مقوله ها باید متفاوت باشد و نباید مانند دیگر برنامه های معمولی برگزار شود، بنابراین باید به صورت ویژه به آن توجه داشت.

در ادامه این بخش طالبیان عضو دیگر این جلسه و نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و جهانگردی با اشاره به تفاهم نامه همکاری این وزارتخانه با کشور عراق گفت: اطلاعات مختلف تاریخی، توصیفی و تصویری درباره اربعین می تواند به این همکاری کمک کند.

ضرورت آموزش مردم برای زیست جمعی

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: باید اربعین را به عنوان یک ظرفیت ممتاز و بی نظیر و یک اقدام مستمر در طول سال به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: آموزش مردم در این زمینه ضروری است و در موضوع اربعین خلاء برخی آموزش ها از سوی وزارت آموزش و پرورش، سازمان صداو سیما، دانشگاه ها، نماز جمعه و ... باید از میان برود.

حاج علی اکبری در ادامه بر ضرورت آموزش مردم برای زیست جمعی و تمرکز ستاد مرکزی اربعین بر این موضوع تاکید کرد.

نوریان نماینده نیروی انتظامی نیز گفت: این نیرو با نگاه نذر خدمت و به صورت داوطلبانه به برنامه های اربعین ورود پیدا می کند.

وی در عین حال تصریح کرد: کار فرهنگی باید تقویت شود و برگزاری برنامه های اربعین یکی از این برنامه ها است.

توجه به آسیب ها و افزایش فرصت ها در برگزاری راهپیمایی اربعین

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی ستاد مرکزی اربعین، گفت: هر چه از موضوع اربعین می گذرد بر وسعت، عمق و اهمیت آن از جهات مختلف از جمله تعداد زائران، امتداد زمانی، ایجاد فرصت های ارتباطی بین ایرانیان و عراقی و ... افزوده می شود.

وی در عین حال تصریح کرد: اربعین فرصت های ارتباطی بسیاری بین ایرانی ها و عراقی ها ایجاد کرده و باید توجه و نوع راهبردها و اقدامات در این زمینه را روشن تر کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به برنامه ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین که سال ۹۶ در این شورا به تصویب رسید، گفت: باید نسبت به اجرای این سند اهتمام داشت و اگر نیاز به اصلاح دارد انجام شود.

وی افزود: دستگاه های مرتبط هم باید اقدامات و فعالیت های خود برای اربعین سال آینده را از هم اکنون آغاز کنند و ستاد مرکزی اربعین هم انتظارات و دغدغه های خود از شوراهای فرهنگ عمومی استان ها به ویژه استان های مرزی را مشخص کند تا آن ها فعال تر در این زمینه عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اربعین یک فرصت ارتباطی بین دو ملت ایران و عراق است، گفت: باید به آسیب های این حوزه توجه کرد و فرصت های موجود را افزایش دهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی