میبد بعد از یزد بیشترین افراد معلول را در استان دارد


میبد بعد از یزد بیشترین افراد معلول را در استان دارد

یزد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی میبد گفت: این شهرستان با 2 هزار و 46 مورد ثبت مشخصات افراد معلول در سامانه «ارمغان» ،بیشترین تعداد معلولان را بعد از شهرستان یزد، مرکز استان دارد.

سید محسن فلاح عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه آمار معلولان استان در این سامانه ۳۰ هزار و ۳۸۲ نفر است ، افزود: ارمغان، سامانه‌ای است که برای معلولان راه اندازی شده است، اداره های بهزیستی موظف به ثبت آمار معلولان و خدمات ارائه شده به آنها در این سامانه هستند.

وی مجموع افراد ثبت نام شده معلولان شهرستان در این سامانه را ۲ هزار و ۹۹۶ نفر از گذشته تاکنون ذکر کرد که به گفته وی از این تعداد ۵۹۲ نفر فوت کردند و معلولیت ۳۵۸ هم تایید نشد و اسامی آنها از فهرست افراد سامانه خذف شده است.

به گفته رییس بهزیستی میبد در حال حاضر از مجموع پرونده های موجود ۷۲ درصد معلولان گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال ، ۱۶ درصد بالای ۶۵ سال ، پنج درصد ۶ تا ۱۲ سال ، چهار درصد ۱۲ تا ۱۸ سال و سه درصد کمتر از ۱۸ سال دارندکه این آمار نشان دهنده کاهش معلولیت در سال‌های اخیر نسبت به قبل است .

وی معلولیت های جسمی و حرکتی ، شنوایی و گفتاری ، ذهنی ، بینایی و روانی مزمن را به ترتیب ۴۸ ، ۲۳ ، ۱۳ ، ۸ و ۷ درصد برشمرد که از این تعداد ۶۸ درصد مرد و بقیه زن هستند .

فلاح با بر شمردن حوادث رانندگی و محیط کار به عنوان دلایل بالا بودن آمار بالای معلولان مرد در شهرستان یادآور شد: پنج درصد پرونده ها مربوط به شهروندان افغان هستند که از نظر قانونی مستمری نمی‌گیرند اما خدمات توانبخشی دریافت و معرفی نامه نیز جهت معرفی به نهادهایی که خواسته باشند دریافت می کنند.

وی هزار و ۳۷۵ نفر را هم مستمری بگیر عنوان کرد که ماهانه ۱۸۷ میلیون تومان از اعتبار ملی متمرکز به آنها پرداخت می‌شود.

رییس اداره بهزیستی میبد با اشاره به واگذاری پرونده ها به بخش غیردولتی به عنوان سیاست سازمان مرکزی بهزیستی اظهارداشت: ۸۳۵ مورد پرونده از مجموع پرونده‌ها به مراکز غیردولتی واگذار شد و بقیه پرونده‌ها توسط سه مددجو در اداره بهزیستی رصد می‌شوند .

وی عدم واگذاری این پرونده ها به بخش غیردولتی را کمبود اعتبار ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه معلولیت به عنوان یک نقص در فرد شامل انواع جسمی، حرکتی ، ذهنی ، نابینایی ، ناشنوایی و روانی مزمن از خفیف تا خیلی شدید است، مراکز توانبخشی تحت نظارت را ۱۱ مرکز شبانه‌روزی ، روزانه و ویزیت در منزل یاد کرد.

این مسوول در ادامه برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته معلولان را ۹ الی ۱۵ آذر را تشریح کرد.

وی با درخواست از خیرین برای ورود به حوزه بهزیستی و کمک به مراکز نگهداری معلولان گـفت: به معلولان به چشم ترحم نباید نگریست ، باید به آنها روحیه داد و اوقات شاد را با آنها گذراند.

فلاح مشکلات معلولان میبد را نامناسب بدون معابر عمومی و مکان ها، سد معبر ، درمان و.. عنوان کرد و رویکرد بهزیستی را ارائه خدمات استاندارد به افراد زیرپوشش و رفع نیازهای آنها و پیشگیری از معلولیت با اجرای طرح‌های غربالگری شنوایی ، بینایی و تنبلی چشم ، کنترل اضطراب و مشاوره ذکر کرد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

ارائه خدمات ۷۳ مرکز روزانه توانبخشی در یزد به افراد دارای معلولیت

به گزارش روز یکشنبه سایت سازمان بهزیستی کشور، به گفته مدیرکل بهزیستی استان یزد، ۷۳ مرکز روزانه توانبخشی در استان به افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی، آموزشی، پزشکی، اجتماعی و حرفه ای ارائه می کنند.

علی محمد عطابخش افزود: از این تعداد ۱۸ مرکز حرفه آموزی بالای ۱۵ سال دختر و پسر، ۱۲ کارگاه تولیدی، هشت مرکز آموزشی توانبخشی معلولین جسمی حرکتی، ۱۷ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان، چهار مرکز آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن به صورت روزانه خدمات ارائه می کنند.

وی افزود: سه مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا، یک مرکز خانواده و کودک نابینا و کم بینا، ۶ مرکز آموزشی توانبخشی ذهنی زیر ۱۵ سال، سه مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم و یک مرکز روزانه آموزشی توانبخشی چند معلولیتی نیز در استان به افراد دارای معلولیت خدمات می دهند.

عطابخش در خصوص وسایل کمک توانبخشی و توانپزشکی به معلولان نیز گفت: از ابتدای سال جاری یک هزار و ۹۲۰ نفر از افراد دارای معلولیت با توجه به نیاز و شرایط موجود وسایل کمک توانبخشی، توانپزشکی و بهداشتی از قبیل ویلچر، تخت، مانکی بار، واکر تعادلی چرخدار، سمعک و... دریافت کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۹ مرکز ویزیت در منزل و ۱۲ مرکز توانبخشی مبتنی بر خانواده در استان یادآور شد: این مراکز تاکنون به هزار و ۳۵۹ نفر به صورت ویزیت در منزل و به ۵۰۰ نفر در قالب مراکز توانبخشی مبتنی بر خانواده خدمات ارائه کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت گفت: سال گذشته تعداد ۷۱۵ نفر از معلولان هزینه ایاب و ذهاب جهت مراجعه به مراکز درمانی و توانبخشی، اشتغال، اردوهای زیارتی و سیاحتی، آموزش و دریافت خدمات از مراکز روزانه توانبخشی دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه مراقبت و پرستاری معلولان ضایعه نخاعی با هزینه های زیادی همراه است گفت: به همین منظور بهزیستی با تصویت هیات دولت کمک هزینه حق پرستاری به آنها را پرداخت می کند و در حال حاضر ۵۹۳ نفر از این کمک هزینه بهره مند هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار