صنعت چاپ و بسته‌بندی نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است


صنعت چاپ و بسته‌بندی نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است

تهران – ایرنا – یک کارآفرین و نوآور صنعت چاپ و بسته بندی معتقد است، این صنعت برای توسعه صادرات، ورود به بازارهای بین‌المللی و ارزش آفرینی کالاها در سال «رونق تولید» نیازمند ورود هرچه موثرتر استارتاپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و فناوران است.

مرتضی حاکی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، ‌بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته که با حضور ۴۴۵ شرکت از ایران و ۱۲ کشور جهان در نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه صنعت چاپ و بسته بندی صنعت اشتغال زا، کارآفرین و ارزش آفرین است گفت: این صنعت بخش مهمی از ارزش آفرینی صادرات کالا ها و تولیدات را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که صنعت چاپ و بسته بندی با همه اهمیتی که دارد نه تنها در کشور از سوی دستگاه های ذیربط مورد حمایت قرار نگرفته، بلکه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها نیز مورد فراموشی قرار گرفته و در برنامه های توسعه نامی از این صنعت مهم و کلیدی به میان نیامده است.

حاکی تصریح کرد: متاسفانه صنعت چاپ و بسته بندی در حال حاضر از مشکلات مختلف از جمله ماشین آلات فرسوده، تداخل و تعدد تصمیم گیری ها، نبود دانشگاه ها و رشته های کاربردی در نظام آموزش عالی، وارداتی بودن کاهای مصرفی و نبود نیروی متخصص و تکنسین رنج می برد.

وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ یکی از چند صنعت مهم و راهبردی در کشورهای توسعه یافته است اظهار داشت: صنعت چاپ با گردش مالی بسیار بالا در حال حاضر گردش مالی حدود یک هزار میلیارد دلاری دارد، اما در ایران این وضع به گونه ای دیگر است.

مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی آراد با بیان اینکه، سن میانگین ماشین آلات چاپ در کشورمان بیش از سی سال است، افزود: بر همین اساس تنها سرمایه یک تولید کننده ابزار و ماشین آلات اوست و این موضوع یکی از چالش های صنعت چاپ در کشورمان محسوب می شود، چرا که ماشین آلات در صنعت چاپ فرسوده و قدیمی است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع مطبوع خود به عنوان یک مجموعه جوان و فناور برای ۷۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است گفت: نکته مثبت این است که جوانان ما اهمیت زیادی به این حرفه و شغل خود می دهند و حاضرند با تمام وجود برای پیشرفت آن تلاش کنند.

حاکی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجایی که کادر مدیریتی جوان علاقه به استفاده از پرسنل جوان نیز دارد موجب می شود که مشکل بیکاری به تدریج در همان حوزه و در همان صنعت ریشه کن شود.

صنعت چاپ و بسته‌بندی نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی در ادامه تاکید کرد: صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان یک صنعت مادر و راهبردی در کشور هم اکنون نیازمند حمایت رسانه های قدرتمند کشور بویژه رسانه ملی است که فرصت های این صنعت را بیان و به برطرف شدن مشکلات آن تمرکز نماید و از نهادها و مسولان مرتبط رفع مشکلات این صنعت را مطالبه کند.

حاکی بر توسعه آموزش های آکادمیک برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در این صنعت تاکید کرد و گفت: در این زمینه شرایط مناسبی حاکم نیست؛ تنها مرکز علمی کاربردی صنعت چاپ نیز تعطیل شده است. قطعا در صنعت چاپ نیاز به داشتن چنین مرکزی برای آموزش و علم آموزی در رشته های مختلف چاپ وجود دارد.

این فعال حوزه چاپ و بسته بندی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود تلاش های دانشگاه امیر کبیر هنوز راه‌اندازی رشته‌های صنعت چاپ با مشکلاتی مواجه شده است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، ‌بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته بعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی در حوزه صنعت چاپ در خاورمیانه، با حضور ده ها شرکت کارآفرین، نوآور و فناور از ایران و همچنین شرکت های خارجی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، ‌ سوئد، آلمان، ‌ فرانسه، ‌ چین، ‌ ترکیه و کره‌جنوبی ۸ الی ۱۱ آذرماه جاری در نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!