دانش‌بنیان‌ها آب روی آتش معضلات زیست‌محیطی


دانش‌بنیان‌ها آب روی آتش معضلات زیست‌محیطی

تهران- ایرنا- رویکرد دانش بنیان‌ها پله پله حل مسائل کشور است و تا کنون نیز این رویکرد مثبت بوده و در بسیاری از مسائل موفق عمل کرده است. هم اکنون دانش‌بنیان‌ها در رویداد «فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست» مسئله و معضلات مهم خشکسالی و محیط زیست را رفع می‌کنند.

طبق تحقیقی که بخش توسعه انسانی سازمان UNPD (سازمان جهانی منابع) در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، آب کافی به ازای همه هفت میلیارد نفر بر روی زمین وجود دارد ولی به صورت بسیار ناعادلانه توزیع شده است، به همین دلیل مقدار بسیاری از آن اتلاف می‌شود در نتیجه ۱.۲ میلیارد نفر از ساکنان این کره خاکی با کم‌آبی زندگی می‌کنند که بیشتر آنان در خاورمیانه و آفریقا هستند.

سازمان جهانی منابع در گزارشی اقدام به انتشار واقعیت‌های بسیار مهم از دنیای آینده کرد. در این گزارش آمده است که ۴۳ کشور تا سال ۲۰۴۰ در شرایط بحران آبی قرار خواهند گرفت که ایران سیزدهمین کشور در زمینه این بحران خواهد بود.

هم اکنون شاید بتوان گفت که مهمترین بحران کشور، بحران آب است که باعث شده بسیاری از مردم ساکن در مناطق کویری نسبت به مهاجرت به مناطق پر آب اقدام کنند. مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی خالی از سکنه شده و مردم آن در جهت یافتن شغل به شهرهای بزرگ‌تر و یا حتی شهرها در مناطق پرآب‌ترین مهاجرت کرده‌اند.

در رویداد «فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست» شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه آب و محیط زیست کنار هم آمدند که به فعالیت برخی از آن‌ها اشاره شده است.

سماش آب شهری را مدیریت می‌کند

هدف از طراحی سامانه مدیریت شبکه های توزیع آب شهری(سماش) یکپارچه سازی و ارتباط متقابل بین حوزه‌های مشترکین، مهندسی و بهره‌برداری در شرکت‌های آب و فاضلاب می‌باشد. بدین منظور این سامانه شامل بخش‌های شبکه‌ی پایش، مدل هیدرولیکی، مدیریت، هشدارها، استانداردها و مدیریت کاربران بوده و از یک هسته‌ی هیدرولیکی دقیق و قدرتمند جهت انجام پردازش‌های هیدرولیکی بهره می‌گیرد.

سامانه بهره‌وری آب کشاورزی با هدف بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و کنترل برداشت از منابع آب، بر اساس برآورد واقعی حجم آب مورد نیاز گیاهان زراعی طراحی شده است. این سامانه به دنبال تعادل بخشی منابع و مصارف آب و در نتیجه پایداری آن در بخش کشاورزی می‌باشد.

در این سامانه تمامی اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری‌های کلان مدیریتی و همچنین تحلیل‌های کارشناسی در دسترس مدیران و کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت. این اطلاعات شامل داده‌های پایه، داده‌های حفاظت کمی و کیفی منابع آب و اطلاعات بدست آمده از گروه‌های گشت و بازرسی است.

«گروتک» سیستم آبیاری و تغذیه هوشمند مقرون به صرفه

در علم باغبانی، هیدروپونیک شکلی از کشاورزی است که در آن گیاهان در خاک رشد نمی‌کنند بلکه ارجحیت بر رشد گیاهان در ردیف ها و بسترهای کشت به همراه جریان ثابتی از محلول های غذایی است.

منظور از سیستم هیدروپونیک، ابزار و تجهیزاتی می‌باشد که همانند یک بسته هماهنگ جهت رشد گیاهان بصورت هیدروپونیک استفاده می‌شوند.

استارتاپ گروتک با هدف اتوماسیون و هوشمند سازی سیستم‌های کشاورزی هیدروپونیک فعال خود را در سال ۹۶ آغاز کرد. فعالیت آن به طور ویژه بر روی اتوماسیون فرآیند آبیاری است. تغذیه کشاورزی هیدروپونیک به عنوان حلقه مغفول مانده از چرخه بومی سازی سیستم‌های کشت هیدروپونیک متمرکز شده است. این مجموعه در شتابدهنده دانشگاه علم و صنعت مستقر است.

قابلیت‌های دستگاه اعم از فراهم نمودن محلول غذایی مورد نیاز گیاه با دقت بالا با استفاده از کنترل هوشمند، حذف نمودن خطای انسانی، امکان کنترل فرآیند آبرسانی از راه دور، افزایش کیفیت و کمیت محصولات گلخانه ای محصولات هیدروپونیک است.

سمیم سامانه مدیریت یکپارچه آب

سامانه سمیم، یکی از ابزارهای کاربردی بر خط مدیریت «چرخه آب در طبیعت» است که مدل‌های ریاضی شبیه سازی آب سطحی و آب زیرزمینی را تلفیق کرده است. بر این اساس این سامانه چرخه آب در گستره یک محدوده آب شناختی را به صورت یکپارچه و هم زمان مدل سازی می‌کند.

آبیاری را هوشمندانه تر مدیریت کنید

«سما» کنترل شرکت دانش بنیانی که آبفشان از راه دور را اختراع کرده است. این دستگاه دارای ثبت و تایید اختراع بین‌المللی در آمریکا و ایران برای فناوری نوآورانه کنترل هوشمند «کم آبیاری تنظیم شده» است.

این دستگاه امکان برنامه ریزی و تالیف آسان همه فرآیندهای گوناگوم لازم را برای آبرسانی، آبیاری و کود آبیاری از مبدا تا محل گیاه، کاهش تمامی هزینه‌ها و تشخیص و اطلاع رسانی دقیق انواع مسائل، مشکلات خرابی در کلیه فرآیندها را دارد.

«ساحل» شبکه ملی آب

این گروه متشکل از موافقان وظیفه دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور بوده و در نظر دارند تا با تدوین روش‌هایی نوین راهکارهای مورد نیاز جهت مقابله با استراتژی بحران کنونی آب را ارائه کنند.

در نظر است تا با مطالعاتی که در حال انجام است و پیرو اسناد بالادستی و همچنین نیاز صنایع بالادستی بالا و پایین کشاورزی و دیگر نیازهای معیشتی شبکه های تحت عنوان شبکه ملی آب به صورت مفهومی طراحی شود تا بتوان به کمک آن اتصال شبکه‌های کنونی اقدام به کاهش تاثیرات این بحران کرد.

این پروژه نیازمند بررسی دقیق امکانات کنونی قوانین بالا دستی و روش های تامین آب بوده و در انتها تامین آب نیازهای لازم جهت بازگشت جمعیت مهاجر از مناطق کم آب را کرده و صنایعی که نیاز به آب بسیار کم دارند، معرفی خواهند کرد.

اهداف کلی پروژه شناسایی منبع آبی و نحوه مدیریت آن، ارائه نیازهای جمعیت جهت مهاجرت معکوس، اصلاح ساختارهای تولید و تامین آب، ارائه و معرفی مشاغل جدید بر پایه کمبود آب و تعریف مفهومی شبکه ملی آب است.

اولین شرکت گندزدا و تصفیه آب

شرکت دانش بنیان ایده گران سورن آب توانسته با بهره گیری از دانش متخصصان ایرانی استفاده از تجارب و تحقیقات دانشگاهی و صنعتی به دست آمده در طول سالهای اخیر در زمینه‌های گندزدایی و تصفیه آب و فاضلاب به وسیله تکنولوژی‌های نوین خود را به عنوان یکی از نخستین و برترین شرکت‌ها در این زمینه چه در داخل کشور و چه در دنیا معرفی کرد.

در حال حاضر این شرکت تنها شرکت فعال در فرآیند ساخت تولید و اجرای سامانه‌های نوین گندزدایی آب و فاضلاب به روش الکترولیز نمک طعام با استفاده از غشاء و بهره گیری از امکانات داخلی کشور است.

خدمات سورن آب گندزدایی و پایش شبکه محیط زیست، مدیریت پسماند، طراحی و اجرای سیستم های نوین و تصفیه گندزدایی و استخرها است.

آبزیان گستر نصر شریف بین‌المللی است

شرکت آبزیان گستر نصر با هدف بازاریابی و تجارت بین‌المللی آبزیان و توسعه زیرساخت‌های علمی و فناوری‌های نوین آبزی پروری با سهامداری ۱۰ شرکت ایرانی فعال در تولید آبزیان تشکیل شده است.

از مهمترین نقاط قوت این شرکت می‌توان به به زنجیره تامین و تولید نهادهای مختلف مورد نیاز آبزیان پرورشی اشاره کرد که ظرفیت تولید سالانه بیش از 6000 نوع آبزیان مانند قزل آلا، کپور، میگو و خاویار در مزارع پرورشی آبهای دریای خزر خلیج فارس و دریاچه پشت سدها را دارا می‌باشد.

این شرکت در زمینه طراحی و ساخت قفس های پرورش ماهی در دنیا مشغول فعالیت است و اولین نرم افزار طراحی مدار و قفس‌های پرورش ماهی در ایران را در اختیار دارد. انجام تست آزمایشگاهی در بالاترین سطح استانداردهای جهانی در آزمایشگاه ملی دریایی ایران، دریافت بالاترین سطح استانداردهای جهانی بر روی قفسه و طراحی شده از مرجع خارجی از فعایت های عمده این شرکت دانش بنیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید