حل 200 مسئله با 200 هسته پژوهشی نخبگان


حل 200 مسئله با 200 هسته پژوهشی نخبگان

تهران- ایرنا- معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرای دوره چهارم طرح شهید احمدی روشن در کشور گفت: در این طرح 200 هسته پژوهشی نخبگانی برای حل 200 مسئله درکشور با کمک دانشجویان استعداد برتر تحصیلی در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است.

دکتر حسن سالاریه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طرح شهید احمدی روشن، طرح حمایت از هسته‌های مسئله محور پژوهشی است که بنیاد ملی نخبگان با همکاری دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت و جامعه چه در بخش خصوصی و چه دولتی، دوسالی است که در حال اجرا ست.

وی بیان کرد: این طرح در سال‌های اول و دوم عمدتا به صورت پایلوت و نمونه بوده است، چون هنوز مقررات اجرایی طرح به طور کامل تدوین نشده بود و در دوره‌های آزمون و طراحی طرح بودیم، امسال که دور چهارم طرح شروع شده است طرح گسترده شده و شامل ارکان مختلفی است که یکی از ارکان آن دانشجویان مستعد تحصیلی است که بنیاد نخبگان هرسال شناسایی می‌کند و به عنوان اعضای این هسته‌های پژوهشی داخل طرح می‌شوند.

سالاریه اضافه کرد: رکن بعدی طرح را اساتید خبره دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این اساتید عمدتا از دانشگاه یا صنعت و یا بخش‌های مختلف جامعه هستند و با مسایل مختلف جامعه و کشور آشنا هستند و کار مربی‌گری و کار تیمی را می‌توانند به دانشجویان آموزش دهند و روحیه حل مسئله را دارند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: رکن بعدی این طرح را مسئله‌ای تشکیل می‌دهد که عمدتا توسط یک مجموعه‌ای تعریف می‌شود. حال این مسئله ممکن است از سوی اساتید خبره با توجه به شناخت از جامعه و صنعت تعریف شود یا از طرف صنعت و بخش‌های مختلف جامعه چه حاکمیتی و دولتی و چه بخش خصوصی این مسئله را مطرح کنند و نیازی است که باید به این نیاز توسط هسته پژوهشی بر روی آن کار شود تا حل گردد.

وی گفت: هدف اصلی ما دراین طرح این است که دانشجویانی که به عنوان استعدادهای برترتحصیلی از سوی بنیاد ملی نخبگان شناخته می‌شوند که یک دهم درصد کل دانشجویان سراسرکشور هستند را در قالب این طرح و انجام مسئله واقعی در بستر جامعه گردهم آوریم که هم کار تیمی یاد بگیرند و هم با مسایل و مشکلات کشور آشنا شوند و هم انگیزه پیدا کنند برای کشور کار و فعالیت کنند و در مقابل آن صنعت و بخشی که مسئله را تعریف کرده است بتواند به یک را ه حلی برای مسئله خود برسد.

سالاریه در خصوص اینکه تا کنون این طرح در چند حوزه رفع نیازمندی‌های محصول عرضه شده است، گفت: چون طرح یک طرح جوان است و دوسالی است که طرح اجرا شده، در دوره‌های اول تعداد هسته‌های پژوهشی که تعریف کردیم بسیار کم بود، چون می خواستیم قوانین و مقررات طرح مشخص شود و در دوره دوم حدود ۳۰ هسته پژوهشی تشکیل شد و در دوره سوم به ۷۰ هسته پژوهشی در سراسر کشور تبدیل شد و در این دوره که دوره چهارم است، در کل کشور حدود ۲۰۰ هسته پژوهشی تعریف کرده ایم.

وی ادامه داد: عمده این هسته‌های پژوهشی در تهران است چرا که تعداد دانشجویانی که در تهران هستند و ما آن‌ها را به عنوان دانشجویان استعدادهای برتر تحصیلی می‌شناسیم به لحاظ اینکه از شهرها و شهرستان‌های مختلف حضور دارند بیشتر است.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: حدود ۱۰۰ هسته پژوهشی برای تهران و ۱۰۰ هسته پژوهشی برای سایر استان‌ها در کشور تعریف کرده‌ایم، این هسته‌ها در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و مدیریت، اقتصادی، فناوری اطلاعات، اجتماعی، فرهنگی، علوم پزشکی و فناوری پزشکی تشکیل شده است و اصولا در همه رشته‌های تحصیلی که دانشجویان مستعد را شناسایی کنیم و مسئله‌ای از طرح بخشی مطرح شود، هسته پژوهشی تشکیل می‌دهیم.

وی گفت: در انتهای دوره چهارم این طرح که در پایان شهریور ماه سال ۹۹ است، انتظار داریم از ۲۰۰ هسته پژوهشی که تشکیل شده بالای ۳۰ درصد از این هسته‌ها شرکت‌های فناوری تشکیل دهند و یا به نوعی جذب بازار کار شوند در کنار اینکه مسئله مطرح شده نیز حل شده است.

سالاریه بیان کرد: در سه دوره اول که این هسته‌ها تشکل شد، در مجموع ۱۰۰ تیم برای هر سه دوره داشته‌ایم که خروجی این‌ها متفاوت است، برخی از خروجی این هسته‌های پژوهشی به واسطه فعالیت صنعتی محصول است و برخی نیز به واسطه فعالیت علوم انسانی و علوم تجربی و علوم پایه راه حلی را برای مسئله‌ای ارایه کرده اند.

وی گفت: رسیدن به یک محصول عملیاتی درکشور آن هم در حوزه های دانش و پژوهش بالا یعنی در حوزه های های‌تک با یک سال کار کردن صورت نمی‌گیرد، سعی کردیم در این هسته های پژوهشی این جوانان را در مسیری بیندازیم که آن مسئله را حل کنند.

سالاریه افزود: در سال‌های اولیه بنیاد ملی نخبگان تلاش کرده با توجه به اینکه شروع کننده طرح بوده، سعی کرده از اعتبارات خود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک بگیرد، در سال های آتی و در دوره جاری طرح شهید احمدی روشن طبیعتا دستگاه‌هایی که متولی مسئله هستند هم وارد کار می‌شوند و تامین مالی می‌کنند البته در دوره‌های قبل نیزمجموعه‌های خصوصی بودند که بخشی را تامین مالی کرده‌اند.

بنیاد ملی نخبگان با هدف توانمندسازی و مشارکت دانشجویان مستعد برای حل مسائل کشور با اجرای طرح شهید احمدی روشن، توانمندی‌های دانشجویان صاحب استعداد برتر را در جهت شناسایی و حل مسائل واقعی کشور هدایت می‌نماید. در این طرح استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، هسته‌های نخبگانی مسأله محور را با مشارکت دانشجویان برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل آن‌ها می‌پردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی