چالش‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌ها به صورت عملیاتی رفع شود


چالش‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌ها به صورت عملیاتی رفع شود

یزد- ایرنا- رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: این پژوهشگاه اتاق فکری است که باید با شناسایی ظرفیت‌های دانشگاهی و قضایی چالش‌های موجود را در جامعه به صورت عملیاتی رفع کند.

حجت‌الله علم‌الهدی روز یکشنبه در نشستی با قضات دادگستری شهرستان میبد افزود: با توجه به اینکه پژوهشگاه جایگاه بسیار خوب و موثری دارد در صدد هست با فراخوانی از همکاری و مشارکت قضات برای حل و فصل مسایل و مشکلات قضایی با استفاده از ظرفیت‌ها و با ترکیب دانشگاهی و قضایی در استان‌ها و شهرستان‌ها از فرصت ها بهره ببرد.

وی افزود:برقراری ارتباط بین دانشگاه و قوه قضاییه یکی از ماموریت‌های تعریف شده برای پژوهشگاه است ، تا زمانی که چالش‌های قوه قضاییه برای دانشجویان رشته حقوق شناخته شده نباشد نمی توان انتظار ارائه پایان نامه‌های دانشگاهی حل کننده مسائل قوه قضاییه را از آنها داشت.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه تصریح کرد: هم دانشگاه به دادگستری نیاز دارد و هم دادگستری نیاز به استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی دارد و پیدا کردن راه حل‌ها علمی و مبتنی بر ‌مطالعات تطبیقی و میدانی مورد نیاز است.

چالش‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌ها به صورت عملیاتی رفع شود

وی بازدیدهای قضایی گروه‌های علمی ، حمایت از پایان نامه‌ها ، تشکیل انجمن‌های علمی در سطح علوم قضایی و... را به عنوان بسترهایی برای ایجاد ارتباط ۲ سویه بین دانشگاه و قوه قضاییه نام برد.

علم الهدی به تعریف سرفصل‌هایی در تامین نیازهای علمی و پژوهشی قضات در انتشار مقالات و انتشار کتاب ها ، تاریخ نگاری اتفاق و حوادث جاری قوه قضاییه و ثبت تجربه کاری قضات و نیز برگزاری نشست‌های نقد « رای » برای ایجاد وحدت رویه بین قضات را مورد تاکید قرار داد.

همچنین رییس دادگستری شهرستان میبد به فعالیت های دادگستری در حوزه‌های گوناگون و انجمن های ایجاد شده نظیر انجمن محیط زیست برای ورود به موضوع آلایندگی که شهرستان با آن درگیر است و نیز تهیه بسته‌های فرهنگی برای مددجویان زندانی و.. اشاره کرد.

علیرضا حسین‌ بیگی از میبد با عنوان شهری که در آن مشارکت های مردمی نقش مهمی دارد، اشاره کردو کمک های خیرین در آزادی و کمک به زندانیان نیازمند جرائم مالی غیرعمد و ... را یادآور شد.

دادستان میبد هم پرونده های قضایی شهرستان را مرتبط به جرایم ضرب و جرح ، مادی ، دعاوی ملکی و... عنوان کرد.

محمد باقرپور افزود: شناخت چندانی نسبت به فعالیت‌های پژوهشگاه در میان قضات به خاطر دسترسی نداشتن به آن وجود ندارد.

وی افزود: انتظار است پژوهشکده تعریف جایگاهی خاص از خود داشته باشد تا قضات با برقرای ارتباط و کمک استادان پژوهشکده بتوانند هم اندیشی برای پرونده‌های خود داشته باشند.

همچنین رییس پژوهشگاه قوه قضاییه امروز در سفر به میبد همایش قانون‌اساسی که در دانشگاه این شهر برگزار شد، شرکت کرد و گفت: قانون اساسی یکی از شاهکارهای انقلاب ، ستون فقرات کشور و بخشی از هویت نظام اسلامی است که باید برای تحلیل مبانی آن را شناخت.

علم الهدی با اشاره به اینکه ۴۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای حقوقی انقلاب تصویب قانون یادشده است که کمتر به آن پرداخته شد.

وی دلیل این موضوع را عدم تبیین این قانون توسط استادان و اعضای حقوقی کشور که گاهی نیز نگاه منتقدانه به قانون اساسی داشته و آن را باور ندارند، برشمرد.

علم الهدی تصریح کرد: هنر آن است که دستاوردهای بشری با بومی سازی بر مبانی و اصول ایرانی اسلامی بنا نهاده شود و نظام حقوقی کشور را ترسیم کند

همچنین مرکز حقوقی دانشگاه میبد امروز با حضور رییس پژوهشگاه قوه قضائیه و تعدادی از مسئولان استان یزد و شهرستان در زمینه های مشاوره ، داوری ، تنظیم لایحه، قرارداد ، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و.... فعالیت دارد، افتتاح شد.

به گفته علم‌الهدی همکاری مراکز حقوقی و دانشگاهی می توانند گامی مهم در نیل به اهداف مورد نظر باشند.
وی آگاهی بخشی و آسیب شناسی را کاهش دهنده ورودی پرونده‌ها دادگستری عنوان کرد و با اشاره به اهمیت سلامت عمومی و امنیت قضایی پیشگیری از آسیب ها، ارائه مباحث آموزشی در این ارتباط را مهم برشمرد که می‌تواند توسط مراکز تحت نظارت قوه قضائیه دنبال شود.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش