رییس پژوهشگاه قوه قضاییه: قانون‌ اساسی هویت نظام ایران است


رییس پژوهشگاه قوه قضاییه: قانون‌ اساسی هویت نظام ایران است

یزد- ایرنا- رییس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: قانون اساسی یکی از شاهکارهای انقلاب ، ستون فقرات کشور و بخشی از هویت نظام اسلامی است که باید برای تحلیل مبانی آن را شناخت.

حجت‌الله علم‌الهدی روز یکشنبه در همایش قانون‌اساسی که در دانشگاه میبد برگزار شد ، با اشاره به اینکه ۴۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای حقوقی انقلاب تصویب قانون یادشده است که کمتر به آن پرداخته شد.

وی دلیل این موضوع را عدم تبیین این قانون توسط استادان و اعضای حقوقی کشور که گاهی نیز نگاه منتقدانه به قانون اساسی داشته و آن را باور ندارند، برشمرد.

علم الهدی تصریح کرد: هنر آن است که دستاوردهای بشری با بومی سازی بر مبانی و اصول ایرانی اسلامی بنا نهاده شود و نظام حقوقی کشور را ترسیم کند.

ریییس پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به بازنگری و اصلاح قانون اساسی در سال ۶۸ ، اظهارداشت : قانون اساسی در واقع رساله‌ای است که برای اداره حکومت تدوین شده و در آن جمهوریت و مردمی‌بودن نظام کاملا مشهود است ،چنانکه مسئولان نظام و رهبری با رای مردم و نمایندگان انتخاب‌ می شوند و اداره امور کشور را بر عهده دارند.

وی ساختار جمهوری اسلامی را بنا نهاد بر اساس رای مردم عنوان کرد و گفت: شیوه تصویب این قانون یکی از بی نظیرترین شیوه تصویب قانون اساسی از منظر دموکراسی است.

علم الهدی در ادامه با توصیه به مطالعه قانون اساسی در کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی ، خاطرنشان کرد: یک فصل قانون اساسی مشتمل بر حقوق مردم است ، همچنین مظاهر اسلامی بودن نظام در این قانون مندرج است.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه: قانون‌ اساسی هویت نظام ایران است

این مسئول یادآور شد : در حالی که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد قانون اساسی با پیش بینی وجود نهادها و نظام مند کردن کشور نجات‌دهنده ایران از آشوب ها من جمله اتفاقی که در پی افزایش قیمت بنزین در ایران رخ داد؛ است.

وی تصریح کرد: هر زمان نیاز باشد این قانون می‌تواند اصلاح و بازنگری شود چنانچه در بطن آن پیش‌بینی شده است، اما این اصلاح، امتیاز برای قانون اساسی نیست چون در سلسله مراتب هنجارهای حقوقی که به صورت هرم ترسیم می کنند سعی می شود موارد نیاز به تغییر در کف هرم دیده‌شود.

علم الهدی تاکید کرد: هر چه به طرف بالای هرم و صدر آن یعنی قانون اساسی نزدیک شویم ثبات بیشتری در آن می بینیم به آن دلیل که این قانون به خوبی نوشته شده‌است.

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به اهمیت به روز بودن قانون گفت: قانونی خوب است که به گونه ای نوشته شده باشد که کمتر نیاز به اصلاح داشته باشد.

وی رویکرد قانون اساسی در اصلاح این قانون را با توجه به محدودیت‌ها عنوان کرد و گفت : بخشی از قانون جزء لاینفک نظام است و با ساز و کارهای عادی قابل تغییر نیست.

علم الهدی پاسداشت قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد که چنین همایش‌ها و جلسه‌هایی به شناخت قانون اساسی که باید آن را مبتنی بر مبانی کشور نه با سواد ترجمه‌ای شناخت و تحلیل و نیز شناخت اصول آن که برگرفته از قوانین اسلامی است ، منجر شود.

همچنین رییس دانشگاه میبد در این همایش به فعالیت های این دانشگاه در مسیر کاربردی کردن علوم در بطن جامعه اشاره کرد.

عباس کلانتری ترویج کاربردی کردن علوم به ویژه علم حقوق را در پیشگیری از مشکلات و ناهنجاری ها و دعاوی مهم شمرد.

همچنین مرکز حقوقی دانشگاه میبد امروز با حضور رییس پژوهشگاه قوه قضائیه و تعدادی از مسئولان استان یزد و شهرستان در زمینه های مشاوره ، داوری ، تنظیم لایحه، قرارداد ، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و.... فعالیت دارد افتتاح شد.

به گفته علم‌الهدی همکاری مراکز حقوقی و دانشگاهی می توانند گامی مهم در نیل به اهداف مورد نظر باشند.
وی آگاهی بخشی و آسیب شناسی را کاهش دهنده ورودی پرونده‌ها دادگستری عنوان کرد و با اشاره به اهمیت سلامت عمومی و امنیت قضایی پیشگیری از آسیب ها، ارائه مباحث آموزشی در این ارتباط را مهم برشمرد که می‌تواند توسط مراکز تحت نظارت قوه قضائیه دنبال شود.

در این همایش از برگزیدگان مسابقه قانون اساسی در دانشگاه دولتی میبد تجلیل شد.

قریب به سه هزار دانشجو در دانشگاه میبد به تحصیل اشتغال دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها