گام های بلند کانون برای کمک به تامین معاش خانواده ها/« خرس مهربان »، ابتکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی


گام های بلند کانون برای کمک به تامین معاش خانواده ها/« خرس مهربان »، ابتکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

دهقانی گفت: شرایط کنونی ایجاب می کند که کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای کمک به معیشت خانوارها در کنار پرداختن به فعالیت های روتین خود، اهتمام ویژه ای نسبت به برپایی کارگاه های مهارت افزایی ویژه مخاطبانشان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، مسجد همواره از صدر اسلام تا کنون دارای کارکردهای متنوعی نظیر عبادی، فرهنگی، آموزشی، رسیدگی به امور محرومین، مشاوره ای و ... بوده است و این نقش آفرینی در دوران شکل گیری و پیروزی انقلاب و تا دوران دفاع مقدس ادامه داشت اما متاسفانه در برهه ای نقش و جایگاه این مکان مقدس مورد غفلت قرار گرفت.

پس از هشدارهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با تهاجم و شبیحخون فرهنگی دشمن، شورای عالی انقلاب اسلامی در راستای احیای کارکردهای مسجد، طی مصوبه شماره 302 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در دل مساجد کرد.

احیا و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی، سیره نبوی، آموزه های قرآنی، معارف اهل بیت(ع)، فرهنگ مسجدی، دفاع از ارزش های والای انقلاب اسلامی، تلاش در جهت گفتمان سازی و عملیاتی کردن فرامین مقام معظم رهبری، مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن، شناسایی آسیب های روز جامعه و برنامه ریزی و حرکت در مسیر کاهش آسیب ها از جمله رسالت های کانون های مساجد است.

باتوجه به وضعیت اشغال و بحران بیکاری و مشکلات اقتصادی خانواده ها، یکی از نیازهای اصلی جامعه امروز اهتمام جدی به آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در راستای تولید درآمد است زیرا افراد ماهر می توانند نقش موثری در رونق تولید و شکوفایی اقتصاد ایفا کنند.

یکی از مؤلفه‌های که باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در جامعه می شود، بی توجهی و غفلت نسبت به مقوله مهم مهارت‌آموزی است و از این رو باید تلاش شود تا مهارت‌آموزی به یک گفتمان و نهضت تبدیل شود.

کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی بندرعباس با درک شرایط موجود و پی بردن به این مهم که زنان در کنار شوهران خود نقش موثری در اقتصاد و تامین مخارج خانواده دارند، با برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی ویژه بانوان، فرصت اشتغال برای این قشر جهت کمک به معیشت خانواده ها را فراهم کرده است.

گام های بلند کانون برای کمک به تامین معاش خانواده ها/« خرس مهربان »، ابتکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

خبرنگار خبرگزاری شبستان برای بررسی جزئیات طرح مهارت افزایی کانون شهید عباس کریمی به سراغ « حسین دهقانی »، مدیرمسئول این کانون رفته و گپ و گفتی را با وی انجام داده است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

شبستان: پیرامون سابقه شکل گیری کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) توضیح دهید؟

دهقانی: کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی سال 90 مجوز رسمی فعالیت خود را از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری کشور دریافت کرد و از آن تاریخ تا کنون همواره با اجرای برنامه های متنوع، اثرگذار و مورد نیاز روز جامعه در محله 20 متری شاه حسینی یندرعباس، نقش موثری در جذب نوجوانان و جوانان و خانواده ها به مسجد داشته است.

شبستان: شاخص ترین طرح های ابتکاری که تاکنون در این کانون اجرا شده است را بیان کنید؟

دهقانی: با تشکیل هیئت اندیشه ورز متشکل از جوانان و پیشکسوتان نخبه در کانون و بررسی آسیب های اجتماعی موجود در سطح محله و محلات دیگر شهر بندرعباس، ایده اجرای سلسله نشست های « دین، نشاط، زندگی » مطرح شد که به تصویب رسید و از دی ماه سال 94 تاکنون به صورت مستمر در حال برگزاری است.

این نشست ها به منظور آگاهی بخشی، ازتقاء بینش، بصیرت افزایی و تلاش در راستای رفع ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در سطح محلات شهر بندرعباس برگزار می شود.

سلسله نشست های دین، نشاط و زندگی به مدت یک ساعت و نیم با استفاده از کارشناسان مجرب و آموزش دیده برگزار می شود و در این نشست ها هم کارشناس و هم مخاطبین نقش آفرین هستند و نیم ساعت نخست را استاد سخنرانی می کند و مابقی به صورت پرسش و پاسخ طراحی شده است.

گام های بلند کانون برای کمک به تامین معاش خانواده ها/« خرس مهربان »، ابتکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

شبستان: آیا کانون برنامه ای در رابطه با مصون سازی کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی دارد؟

دهقانی: « خرس مهربان »، طرحی ابتکاری کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی برای کاهش آسیب های اجتماعی ویژه کودکان و نوجوانان است. در این طرح، یکی از هنرمندان عضو کانون با پوشیدن لباس شیر به همراه کارشناس مجرب حوزه کودک و نوجوان، به شیوه ای هنرمندانه مطالب مرتبط با آسیب ها و همچنین آموزه های دینی را تبیین می کنند.

این طرح رده سنی زیر 12 سال است و از ماه گذشته اجرای آن کلید خورده است و هر ماه دو تا سه جلسه یک ساعته در حسینیه محه 20 متری شاه حسینی برگزار می شود.

تهیه کننده این برنامه برای هر اجرا ابتدا آسیب های روز جامعه مرتبط حوزه کودک و نوجوان نظیر اعتیاد والدین، آسیب ها و مخاطرات فضای مجازی، بی احترامی به والدین و آثار سوء آن، ریختن آشغال در خیابان و معابر عمومی و ... را شناسایی می کند و سپس با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان این بخش، مطالب آموزنده ای را جهت استفاده در اختیار تیم اجرا قرار می دهد.

شبستان: کانون در رابطه با طرح های فنی و حرفه ای و مهارت افزایی چه اقداماتی را انجام می دهد؟

دهقانی: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور و وضعیت معیشت خانواده ها، موضوع مهم مهارت افزایی و آموزش فنی و حرفه ای در دستور کار هیئت اندیشه ورز کانون قرار گرفت که در نتیجه اجرای دوره های آموزش خیاطی ویژه بانوان نهایی شد.

کلاس های خیاطی از ماه گذشته با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان هرمزگان و با شرکت 35 نفر از بانوان محله که برخی از آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند، آغاز به کار کرد.

این دوره 2 ماهه است و به کسانی که در پایان دوره موفق به کسب امتیاز لازم در آزمون پایانی را داشته باشند مدرک معتبر از سوی فنی و حرفه ای اعطا خواهد شد.

شبستان: آیا در حوزه آشنایی خانواده ها با آثار سوء مصرف مواد مخدر هم برنامه ای داشته اید؟

دهقانی: علاوه بر برپایی کارگاه های منظم پیشگیری از اعتیاد، بزودی میزگردهای پرسش و پاسخ با موضوع مواد مخدر و اعتیاد ویژه خانواده ها با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی برگزار خواهد شد.

گام های بلند کانون برای کمک به تامین معاش خانواده ها/« خرس مهربان »، ابتکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

شبستان: از اقدامات کانون در رابطه با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بگویید؟

دهقانی: کارگاه ها، دوره ها و نشست های مرتبط با عفاف و حجاب در طول سال ویژه گروه های سنی مختلف بویژه نوجوانان و جوانان در کانون برگزار می شود اما ماه گذشته طی نشستی از 20 دختر نوجوان و جوان محله که دارای حجاب برتر(چادر) بودند طی آیینی باشکوه تجلیل شد.

شبستان: کانون برای جذب نوجوانان و جوانان به حوزه ورزش هم توجهی دارد؟

دهقانی: کلاس های دفاع شخصی ویژه رده سنی 10 تا 20 سال با حضور 20 ورزشکار طی روزهای زوج در کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی برگزار می شود.

شبستان: در پایان به صورت اختصار به معرفی اقدامات دیگر کانون بپردازید

دهقانی: طراحی پوستر با موضوعات آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد، برپایی کارگاه آموزشی رابطین عفاف و حجاب در محله 20 متری شاه حسینی و محلات همجوار، برپایی کارگاه مهارت های زندگی ویژه کودکان و نوجوانان و همایش بررسی نقش خانواده در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از دیگر فعالیت هاست.

گفتنی است؛ کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در محله 20 متری شاه حسینی، کوچه حدیث 45 در طول سال برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، کتابخانه ای، اردویی، علمی، آموزشی، فضای مجازی و ... ارائه می کند.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی