مرحله نخست محوطه‌سازی برج قابوس 85 درصد پیشرفت دارد


مرحله نخست محوطه‌سازی برج قابوس 85 درصد پیشرفت دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: عملیات اجرایی تکمیل مرحله نخست محوطه‌سازی میراث جهانی برج قابوس در گنبدکاووس تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، ابراهیم کریمی روز یکشنبه اظهارداشت: عملیات تکمیل مرحله نخست محوطه سازی میراث جهانی برج قابوس با اعتبار ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌های استانی در حال اجرااست.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع سنگ فرش محوطه با آجر ختایی و اجرای تاسیسات محوطه برج قابوس از جمله برنامه‌های در حال اجرا در این مرحله است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان خاطرنشان کرد: در سنوات قبل نیز این اداره کل اقدام به ساخت نمازخانه پیرامون برج، ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی و حدود هشت هزار مترمربع محوطه سازی، پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع آجرفرش کف محوطه، ۶۰۰ متر کانال تاسیسات، یک هزار و ۳۰۰ متر هره چینی اطراف کانال‌ها و اجرای زیرساخت روشنایی محوطه پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ریال کرده است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس در شرق استان گلستان نیز پنجشنبه هفته قبل بعد از نشست اعضای شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس اعلام کرد: با توجه به نصب داربست در اطراف برج قابوس با هدف بوته‌زدایی علف‌های هرز قسمت مخروطی این بنای تاریخی، اعضای شورای راهبردی این پایگاه موافقت کردند تا همزمان با انجام این اقدام ضروری، طرح مطالعات جامع آسیب‌نگاری این بنای ارزشمند تاریخی که ثبت جهانی نیز شده‌است، انجام شود.

عبدالمجید نورتقانی گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، اقدامات پیش بینی شده توسط اعضای شورای راهبردی پایگاه گنبدقابوس در قالب دو برنامه کوتاه و میان‌مدت اجرا خواهد شد که برنامه کوتاه‌مدت آن شامل بوته‌زدایی و مستندنگاری آن است که بلافاصله با تامین اعتبار انجام می‌شود.

برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد و در روز دهم تیر ۱۳۹۱ هجری شمسی در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید، نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی است.

این شاهکار معماری اسلامی که بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر قرار گرفته، ۵۵ متر ارتفاع دارد که با احتساب بلندی تپه، ارتفاع آن در مجموع به ۷۰ متر می‌رسد و آجر و ملات گچ از مصالح اصلی ساخت آن است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی