هدف آمریکا تقابل منطقه‌ای با ایران در میدان عراق است


هدف آمریکا تقابل منطقه‌ای با ایران در میدان عراق است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: آمریکا برای مداخله در عراق، تنها به صدور بیانیه اکتفا نمی‌کند. آنها میدان‌دار اصلی تحولات عراق هستند و بخشی از هدف آنها هم تقابل منطقه‌ای با ایران است.

«سیدرضا قزوینی غرابی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در رابطه با آخرین تحولات عراق گفت: پس از اتفاقات خونین هفته قبل و تحولات سریع سیاسی طی روز گذشته در نجف و بغداد، همه نگاه‌ها به بغداد و استعفا و کناره‌گیری عادل‌عبدالمهدی دوخته شده است و موجب شده تا فضای میدانی مقداری آرام‌تر از روزهای گذشته شود.

وی به حمله اخیر صورت گرفته به کنسولگری ایران در نجف اشاره کرد و اظهار داشت: فضای اعتراضات در عراق ابتدا رویکردی ضدفساد و در جهت مطالبه‌گری برای بهبود وضعیت معیشتی مردم عراق داشت اما بعدا گرایش‌های سیاسی به خود گرفت. اینک به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از شعارها علیه ایران و چرخش اعتراضات به مسائل سیاسی، ناشی از دخالت‌های خارجی و همراهی برخی از بخش‌های داخلی عراق باشد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: این دخالت‌ها و آن همراهی‌ها موجب شده تا فضای اعتراضات تند و با رویکردهایی خشونت‌آمیز همراه با موضوعات سیاسی باشد به گونه‌ای که اماکن دیپلماتیک ایران دو بار در کربلا طی ماه گذشته و یک بار در نجف طی روزهای اخیر مورد حمله قرار گیرد.

حمله به مراکز دیپلماتیک برای تسویه حساب با ایران در عراق است

قزوینی غرابی درباره علت حمله به امکان دیپلماتیک ایران و احتمال تکرار مجدد آن طی روزهای آینده تصریح کرد: باید به این اتفاقات و حملات انجام شده به امکان و مراکز دیپلماتیک ایران در اعتراضات خشونت‌آمیز با نگاهی مشکوک و تردیدآمیز نگریست چراکه تظاهرات ضدایرانی پس از حمله یک سال پیش به کنسولگری ایران در بصره انجام نشده و حمله‌ای هم به این مراکز رخ نداده بود.

این کارشناس مسائل عراق با تاکید بر اینکه علت حمله به مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی، تسویه حساب با ایران در عراق و ایجاد یک فضای ضدایرانی است، خاطرنشان کرد: جریان‌های آشوبگر در رسانه‌هایشان به شدت علیه ایران تاخته و ایران را عامل ناکامی ۱۶ ساله دولت‌های عراق معرفی می‌کنند. در این راستا، ممکن است بعضی از جوانان تحت تاثیر فضای احساسی و هیجانی اعتراضات، همراهی‌ کرده و در حملات مشارکت کنند اما نمی‌توان این اقدامات را به مردم و شیعیان نسبت داد.

همه جریان‌های شیعی حمله به مراکز دیپلماتیک ایران را محکوم کردند

قزوینی غرابی درباره واکنش جریان‌های شیعی نسبت به حمله به کنسولگری ایران در نجف ابراز داشت: همه جریان‌ها و گروه‌های شیعی نسبت به حملات انجام شده هم در کربلا و هم در نجف واکنش منفی نشان داده و حتی مقتدی صدر در بیانیه ماقبل اخیر خود بدون اسم بردن از ایران، حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم کرد.

وی درباره احتمال دست داشتن استاندار پیشین نجف و عضو ائتلاف مورد حمایت حیدر العبادی در حمله به کنسولگری ایران در نجف هم بیان کرد: آنچه در مورد نقش استاندار پیشین نجف مطرح شده، هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست و معلوم نیست اقدام انجام شده برنامه‌ریزی شده و با اطلاع نخست‌وزیر پیشین عراق بوده یا اقدامی شخصی بوده است. هرچند که سوابق استاندار نجف نشان می‌دهد وی از اشخاص نزدیک به آمریکا در ۱۶ سال گذشته و حتی قبل از سقوط صدام بوده است.

در حمله به اماکن دیپلماتیک ایران شاهد قصور دولت عراق هستیم

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در حمله به امکان دیپلماتیک ایران شاهد نوعی قصور شدید و حتی تعمد و تقصیر در دفاع از مراکز دیپلماتیک از سوی دولت و نیروهای امنیتی عراق هستیم، یادآور شد: وقتی به کنسولگری ایران در کربلا حمله شد، احتمال تعرض مجدد پیش‌بینی می‌شد. در آن شرایط نهادهای امنیتی موظف هستند با احتمال تکرار، تدابیر لازم را شدت بخشند در حالی که تدابیر لازم در حمله دوم به کنسولگری ایران در کربلا و سپس کنسولگری ایران در نجف پیش‌بینی نشد.

قزوینی غرابی اضافه کرد: در حمله اخیر به کنسولگری ایران در نجف، اگرچه تعداد زیادی از نیروهای امنیتی عراق آسیب دیدند اما نقش آنها تنها در خارج کردن دیپلمات‌ها از کنسولگری و حفظ جان آنها بوده است و پس از آن، دیگر اقدامی نکرده و عرصه برای آشوبگران و معترضان برای آتش زدن کنسولگری فراهم شده است.

آمریکا برای مداخله در عراق، تنها به صدور بیانیه اکتفا نمی‌کند

وی درباره نقش آمریکا و عربستان در حمله به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق هم عنوان کرد: آمریکا نقش جدی در تحریک آشوبگران در تحولات اخیر عراق داشته است. مواضع کاخ سفید در دو ماه اخیر نسبت به عراق بی‌سابقه بوده است. در این مدت، آمریکایی‌ها نقش جدی در تحریک معترضان و آشوبگران داشته‌اند و مواضع صریحی علیه دولت عراق اتخاذ کرده و با مداخله در امور داخلی این کشور، خواستار برگزاری انتخابات مجدد در عراق شدند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه آمریکا برای مداخله در عراق، تنها به صدور بیانیه اکتفا نمی‌کند، گفت: آنها میدان‌دار اصلی تحولات عراق هستند و بخشی از هدف آنها هم تقابل منطقه‌ای با ایران در میدان عراق است. آمریکا از اینکه ایران در عراق نفوذ و نقشی جدی دارد، خرسند نیست و تلاش می‌کند بخشی از تقابلش با ایران را به داخل عراق به ویژه مناطق شیعی که به نوعی پایگاه اجتماعی ایران هستند، بکشاند.

شعارهای ضدایرانی در اعتراضات عراق نشات گرفته از بعثی‌ها است

قزوینی غرابی با تاکید بر اینکه ریاض و ابوظبی هم از تحولات عراق خرسند بوده و نقش جدی در تحریک بدنه آشوبگران و مخربین داشته‌اند، اظهار داشت: رسانه‌های مجازی وابسته به امارات و عربستان، دائما مشغول پوشش اعتراضات در عراق بوده و برنامه‌های مفصل و جهت‌داری برای تحریک شرکت‌کنندگان اختصاص می‌دهند.

وی درباره نقش جریان حزب بعث و توییت اخیر دختر صدام علیه ایران هم تصریح کرد: اساسا شعارهای ساختارشکنانه و غیرمتعارف اعتراضات اخیر به ویژه در یکی، دو هفته گذشته، سویه‌های ضدایرانی، قوم‌گرایانه و فرقه‌گرایانه داشته و نشات گرفته از تحریک افراد منتسب به بعثی‌ها است بالاخص شعارهایی که خواهان سرنگونی نظام حاکم و مقصر جلوه دادن ایران در ناکامی‌های عراق است.

فعالان بعثی در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی حضور پررنگی دارند

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به حضور جریان‌های بعثی در اعتراضات اخیر عراق خاطرنشان کرد: حضور برخی شخصیت‌های منتسب به حزب بعث عراق و سمپات‌های آن در میان آشوبگران و تحریک معترضان نشان می‌دهد حزب بعث نقش و حضور جدی در تحولات عراق داشته و توئیت اخیر دختر صدام هم در جهت تحریک برای تداوم اعتراضات علیه ایران است.

قزوینی غرابی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر، فعالان بعثی در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی حضور پررنگی داشته و تحلیل‌های تحریک‌کننده‌ای را ارائه می‌دادند که از جمله آنها می‌توان به شبکه الشرقیه اشاره کرد که صاحب آن از مدیران ارشد رژیم بعث عراق بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید