سفر ماجراجویانه برزیل و پرو


کشور برزیل بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور امریکای لاتین است و حدود 210 میلیون نفر جمعیت دارد. تنها کشور امریکای لاتین است که به زبان اسپانیایی صحبت نمیکنند و زبان رسمی آن پرتغالی است. این کشور یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای سفر میباشد. آبشارهای زیبای این کشور که معروف ترین آنها در مرز آرژانتین با نام ایگواسو قرار دارد، در کنار جنگل های پهناور و...

کشور برزیل بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور امریکای لاتین است و حدود ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد. تنها کشور امریکای لاتین است که به زبان اسپانیایی صحبت نمیکنند و زبان رسمی آن پرتغالی است. این کشور یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای سفر میباشد. آبشارهای زیبای این کشور که معروف ترین آنها در مرز آرژانتین با نام ایگواسو قرار دارد، در کنار جنگل های پهناور و دست نخورده آمازون که در برگرفته گونه های گیاهی و جانوری فراوان و خاص خود می باشد، و همچنین حیات وحش متنوع آن، هر گردشگر طبیعت دوستی را به سمت خود می کشاند. در کنار اینها، سواحل بسیار زیبا و طولانی کشور و همچنین کوه ها و دره های زیبای آن را میتوان نام برد. همچنین از نظر تاریخی و فرهنگی نیز کشوری غنی میباشد. برای مثال، هم نشینی با قبایل بدوی در جنگل های آمازون میتواند تجربه ای منحصر به فرد برای هر جهانگردی باشد.

کشور پرو نیز با ۳۲ میلیون جمعیت در غرب قاره امریکای جنوبی قرار دارد و به مهد امپراتوری اینکاها ، از معروف ترین بومیان قاره امریکا ، معروف است. به همین دلیل، پشتوانه تاریخی فرهنگی بسیار غنی را دارا است. پایتخت آن شهر لیما میباشد که ۴۰۰ سال پیش توسط اسپانیایی ها بنیان گذارده شده است. این کشور سه منطقه مختلف شامل کوهستانی با ارتفاعات تا ۶۰۰۰ متر، منطقه بیابانی و گرم و سوزان، و منطقه مرطوب و گرم جنگلی و استوایی را دارا می باشد. دریاچه تیتیکاکا در مرز بولیوی، مرتفع ترین دریاچه قابل کشتی رانی جهان است. همچنین در جنوب این کشور و در امتداد مرز کشور شیلی، صحرای آتاکاما، خشک ترین مکان روی زمین قرار دارد. همچنین در سواحل اقیانوس آرام، زیستگاه جانوارن زیاد و متنوعی وجود دارد که دیدن آنها از جذابیت های این کشور است.

خلاصه سفر

این سفر حدود یک هفته قبل از عید نوروز شروع میگردد تا به دور از شلوغی های شهر تهران به دلیل عید نوروز و قبل از گران شدن بلیط های پرواز انجام گیرد. روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ساعت ۱۱ شب از تهران با پرواز قطری راهی شهر سائوپائولو، بزرگترین شهر کشور برزیل میشویم.

پس از یک شب اقامت و گشت نیم روزی در سائوپائولو به همراه لیدر محلی، راهی فرودگاه میشویم تا به سمت یکی از زیباترین آبشارهای دنیا در مرز برزیل و آرژانتین، به نام آبشار ایگواسو شویم. پس از اقامت شبانه، صبح روز بعد از این آبشار بزرگ دیدن میکنیم و سپس شب را در همان منطقه هستیم تا روز بعد به سمت شمال برزیل پرواز کنیم. روز بعد پس از ۷ ساعت پرواز به شهر مانائوس میرسیم و پس از یک شب اقامت، راهی گشت ۴ روزه و مهیج جنگل های آمازون میشویم.

در این بخش از سفر، یک شب در لوژ جنگلی مجهز اقامت داریم، یک شب در دل جنگل و در کمپ روی نَنو های مجهز به پشه بند میمانیم و شام را بر روی آتش و به روش سنتی تهیه میکنیم و میل میکنیم، یک شب را نیز در روستای بومی منطقه در کنار یکی از قبیله های بومی جنگل های آمازون به صبح میرسانیم. شب آخر به شهر مانائوس بازمیگردیم. در این گشت چهار روزه، که به صورت کامل با همراهی لیدر های حرفه ای محلی انگلیسی زبان انجام میگیرد، با گونه های گیاهی و جانوری جنگل های آمازون آشنا میشویم و جانوران این منطقه شامل دلفین های خاکستری و صورتی، ماهی پیرانا (وحشی ترین ماهی آب شیرین جهان)، پرنده های گوناگون، مارهای مختلف، میمون ها، تنبل و … را مشاهده میکنیم و در موردشان اطلاعات کسب میکنیم.

سپس با یک پرواز به شهر ریو دو ژانیرو میرویم تا ۳ روز در این شهر زنده و زیبا به گشت بپردازیم. در این شهر از مجسمه مسیح در بالای کوه کورکووادو که بزرگترین تندیس مسیح در جهان است و از عجایب هفتگانه دنیا میباشد دیدن میکنیم. همچنین از کوه ۶۰۰ میلیون ساله کله قندی یا همان Sugar Loaf با نمای منحصر به فرد از شهر ریو دیدن میکنیم و سوار بر تله کابین مهیج آن میشویم. این شهر دیدنی های فراوان زیادی دارد که در دو گشت نیم روزی و سپس یک روز ازاد و گشت های اختیاری از انها دیدن میکنیم.

دوستانی که تمایل دارند میتوانند در این بخش از سفر به ایران بازگردند، و یا در صورت تمایل همراه با ما در سفر ۱۰ روزه کشور پرو شرکت کنند که تا ۱۶ فروردین طول خواهد کشید. جزییات بخش پرو به زودی در همین بخش آپدیت خواهد شد و در اینستاگرام اطلاع رسانی میشود. از مهمترین دیدنی های کشور پرو، شهر باستانی ماچو پیچو در ارتفاع ۲۳۵۰ متری میباشد که یکی از عجایب هفت گانه میباشد.

جزییات سفر (برزیل)

روز اول ، چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۱ مارچ
حرکت ساعت ۲۲:۵۰ از تهران به سمت قطر ( ۰۰:۳۰) و بعد از ۷ ساعت توقف، پرواز به سمت سائوپائولو راس ساعت ۷:۲۰ خواهیم داشت.

روز دوم ، ۱۲ مارچ ، سائو پائولو
پس از ۱۶ ساعت پرواز، ساعت ۱۷:۲۰ به وقت محلی به شهر Sao Paulo میرسیم و به سمت اقامتگاه برای استراحت حرکت میکنیم.

روز سوم ، ۱۳ مارچ ، ایگواسو
گشت نیم روزه سائوپائولو خواهیم داشت و عصر گاه به فرودگاه میرویم تا با پرواز ساعت ۲۰:۴۵ به سمت آبشار ایگواسو برویم و ساعت ۲۲:۳۰ میرسیم و برای استراحت به اقامتگاه میرویم تا صبح زود برای گشت آبشار بیدار شویم.

روز چهارم ، ۱۴ مارچ ، ایگواسو
صبح زود پس از صبحانه راهی آبشار بسیار زیبای ایگواسو در مرز برزیل و آرژانتین میشویم تا از بخش برزیلی آن بازدید کنیم. همچنین از باغ پرندگان دیدن میکنیم. در صورت تمایل میتوانید از گشت های اختیاری شامل هلیکوپتر سواری روی آبشار و یا قایق سواری در زیر آبشار با هزینه شخصی استفاده نمایید. سپس برای اقامت شبانه به اقامتگاه میرویم.

روز پنجم ، ۱۵ مارچ ، مانائوس
ساعت ۱۱ صبح با یک پرواز داخلی، از جنوب برزیل به شمال برزیل و منطقه آمازون پرواز میکنیم. پس از یک توقف، در نهایت بعد از حدود ۷ ساعت به شهر مانائوس میرسیم و به سمت اقامتگاه حرکت میکنیم تا استراحتی داشته باشیم.

روز ششم ، ۱۶ مارچ , گشت آمازون
ساعت ۷ صبح به همراه لیدر تخصصی محلی انگلیسی زبان برای مدت ۴ روز هتل را ترک میکنیم و با قایق تندرو به سمت دیگر رودخانه میرویم و از محل تلاقی رود نگرو و آمازون دیدن میکنیم. سپس مسیر یک ساعته را با ماشین اختصاصی ون طی میکنیم و سپس بار دیگر با یک قایق تندرو به سمت لوژ جنگلی میرویم. ساعت ۱۱:۳۰ میرسیم و ساعت ۱۲:۰۰ ظهر نهار میخوریم و سپس استراحت کرده و یا در رود آمازون شنا میکنیم. ساعت ۱۴:۰۰ با قایق های سنتی در رود امازون شروع به گشت میکنیم. در این مسیر شانس دیدن پرنده ها، تنبل ها، میمون ها و دلفین های خاکستری و صورتی را داریم. از غروب زیبای آمازون لذت میبریم و ساعت ۱۸:۳۰ در اقامتگاه خواهیم بود و ساعت ۱۹:۰۰ شام میخوریم. بعد از شام دوباره با قایق به جنگل میرویم تا شانس دیدن و گرفتن یک نوع سوسمار امریکایی (caiman) را داشته باشیم. پس از ارائه توضیحات در مورد این جانوران قبل از تاریخ، ان را رها مینمایند. به دلیل تخصص لیدر محلی، هیچگونه آسیبی به جانوران در طول گشت ها وارد نمیشود. پس از این تور شبانه ماجراجویانه، به محل اقامت بازمیگردیم. اقامت شبانه در لوژ جنگلی.

روز هفتم ، ۱۷ مارچ ، گشت آمازون
ساعت ۵:۳۰ صبح برای دیدن طلوع آفتاب در آمازون راهی میشویم و سپس دوباره به اقامتگاه برگشته و ساعت ۷:۰۰ صبحانه میخوریم. ساعت ۸:۰۰ گشت پیاده روی در جنگل را شروع میکنیم که تا ۱۱:۳۰ ادامه خواهد داشت. در این گشت، لیدر محلی درباره تنوع گیاهی و جانوری امازون توضیحات تخصصی ارائه خواهد داد. همچنین با درختان و گیاهان دارویی آشنا میشویم. در این گشت پیاده روی شانس دیدن میمون ها، تنبل ها، مارها، رتیل ها، عنکبوت ها، قورباغه ها و دیگر موجودات جنگل را خواهیم داشت. ساعت ۱۲:۰۰ در اقامتگاه نهار میخوریم. ساعت ۱۴:۰۰ راهی بخش بعدی ماجراجویی میشویم. پس از ۴۰ دقیقه رانندگی به محلی در جنگل میرسیم که کمپ جنگلی خود را برپا کنیم. در این محل نَنو ها و پشه بندهای مخصوص خود را برای اقامت شبانه برپا میکنیم (در صورت تمایل با نحوه ساخت کمپ جنگلی به روش سنتی آشنا میشوید). سپس شام را تدارک میبینیم. غذاهای گیاهی و میوه های جنگلی فراوانی وجود دارد که میتوانیم استفاده کنیم. در صورت تمایل و اعلام قبلی، برنج و مرغ از اقامتگاه آورده میشود، و حتی میتوان به روش سنتی از رودخانه ماهی گرفت (با نیزه و تله). یک آتش به روش سنتی در جنگل ایجاد میکنیم و روی آن غذاهایمان را درست میکنیم. بعد از شام به دیدن ستاره ها میپردازیم و سپس در مورد مردمان آمازون و فرهنگ هایشان می آموزیم. در این شب، در فضای باز و در دل جنگل های آمازون خواهیم خوابید تا یک شب فراموش نشدنی به همراه امنیت و کسب تجربه های تکرار نشدنی داشته باشیم که میتواند یکی از بهترین شب های زندگی شما باشد. (در صورت تمایل میتوانید در اقامتگاه بمانید و به اقامت کمپ جنگلی نیایید)

روز هشتم ، ۱۸ مارچ ، گشت آمازون
ساعت ۸:۰۰ صبحانه میخوریم و سپس راهی یکی از روستاهای بومی جنگل آمازون میشویم تا از نحوه زندگی آنها، چگونگی کشاورزی و تولید محصولات، و فرهنگ آنها از نزدیک آشنا شویم. در اینجا می بینید که چگونه میتوان بدون برق و با کمترین وسایل رفاهی در دل جنگل زندگی‌کرد. نهار را در کنار مردم بومی این روستا میل میکنیم. سپس باز هم با قایق های کوچک محلی در رودخانه راهی میشویم تا به مشاهده جانورانی که در کناره رودخانه زندگی میکنند بپردازیم. از قایق های کوچک و پارو استفاده میکنیم تا کمترین آلودگی صوتی را که باعث ترس حیوانات میشوند را داشته باشیم. در نهایت از غروب لذت برده و به روستا برمیگردیم. شب به همراه محلی های روستا به داخل جنگل برای برخی فعالیتها شامل ماهیگیری سنتی و .‌‌.. میرویم. شب را در این روستا در خانه های بومی روی Hammocks یا همان نَنو ها که دارای پشه بند هستند اقامت خواهیم کرد.

روز نهم ، ۱۹ مارچ ، گشت آمازون
ساعت ۷:۰۰ صبح بیدار میشویم و پس از صرف صبحانه روستا را ترک میکنیم و با قایق یا پیاده، بسته به شرایط آب و هوایی، راهی گشت آخر خود میشویم که عبور از جنگل شناور میباشد. در اینجا شانس دیدن برخی حیوانات و موجودات جدید را خواهیم داشت. سپس برای نهار به لوژ جنگلی اولیه باز میگردیم. سپس استراحت میکنیم تا ساعت ۱۴:۰۰ آنجا را به سمت مانائوس ترک کنیم. ساعت ۱۶:۰۰ به محل اقامت در شهر مانائوس میرسیم.

روز دهم، ۲۰ مارچ ، ریو دو ژانیرو
ساعت ۷ صبح از مانائوس یه ریودوژانیرو پرواز میکنیم و پس از ۴ ساعت خواهیم رسید. به اقامتگاه رفته و برای جشن سال نو در شب آماده میشویم.

روز یازدهم ، ۲۱ مارچ ، ریو دو ژانیرو
ساعت ۷ صبح با وسیله نقلیه دربستی و لیدر محلی انگلیسی زبان، گشت شهری شامل بازدید از christ the Redeemer Statue و Sugar Loaf Mountain و Saleron Steps خواهیم داشت. پس از نهار به محل اقامتگاه بازمیگردیم. در صورت تمایل گشت عصرگاهی و شبانه (اختیاری) خواهیم داشت و به خیابان گردی یا ساحل میرویم.

روز دوازدهم، ۲۲ مارچ ، ریو دو ژانیرو
امروز نیز ساعت ۷ صبح با وسیله نقلیه دربستی و لیدر محلی انگلیسی زبان به گشت شهری و بازدید از Benedictine Monastery و The Metropolitan Cathedral و Confeitaria Colombo و Municipal Theatre و Santa Teresa neighborhood و Lapa Arches خواهیم داشت. بعد از ظهر به محل اقامت برای استراحت بازمیگردیم.

روز سیزدهم ، ۲۳ مارچ ، ریو دو ژانیرو
تایم ازاد

روز چهاردهم ، ۲۴ مارچ
در صورتی که تمایل به ادامه سفر به کشور پرو نداشته باشید، در این روز با پرواز برگشت به سمت ایران باز خواهید گشت.

در صورتی که تمایل به ادامه سفر با ما داشته باشید، با یک پرواز به سمت شهر لیما، پایتخت کشور پرو خواهیم رفت. ساعت پرواز ۵:۵۰ صبح از ریودوژانیرو به سمت شهر لیما در کشور پرو میباشد و مدت پرواز ۵ ساعت. پرواز برگشت ۳ اپریل از شهر لیما ساعت ۲۱:۴۰ به شهر سائوپولو میباشد، و سپس روز بعد ۴ اپریل پرواز به سمت ایران. روز ۱۷ فروردین صبح زود ایران خواهید بود.

در صورتی که تمایل داشته باشید، بعد از کشور پرو نیز احتمال زیاد یک کشور سوم نیز در منطقه بازدید میکنم. ممکن است بولیوی باشد و یا شیلی. که تا قبل از سفر و یا در طول سفر در مورد ان تصمیم میگیریم.

در صورتی که قبلا سفر برزیل را انجام داده اید و فقط تمایل به حضور در بخش سفر پرو را دارید، امکان پذیر است.

برنامه سفر (پرو)

این بخش به زودی تکمیل میگردد. تاریخ برگشت به برزیل ۱۵ فروردین (۳ اپریل) و از برزیل به ایران ۱۶ فروردین میباشد. و شما در ۱۷ فروردین صبح زود تهران خواهید بود.

تاریخ سفر

۲۱ اسفند الی ۵ فروردین (برزیل)

۵ فروردین الی ۱۶ فروردین (پرو)

هزینه سفر

هزینه های پرداختی شما برای این سفر شامل هزینه های پرواز ها + هزینه دلاری سفر میباشد. که به شرح زیر میباشد:

پرواز رفت و برگشت ایران برزیل با هواپیمایی قطری (قیمت روز ۱۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان) + مجموع پرواز های داخلی برزیل (قیمت روز حدود ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان)

هزینه سفر (برزیل) ۱۵۵۰ دلار ، شامل کلیه اقامت ها، گشت ها طبق برنامه، ورودیه ها، کلیه وعده های صبحانه، ۳ وعده نهار و ۳ وعده شام در جنگل امازون، لیدر محلی انگلیسی زبان در کلیه مقاصد، کلیه حمل و نقل ها، بیمه سفر با پوشش ۳۰،۰۰۰ یورو، سرپرست فارسی زبان در طول کل سفر از تهران

هزینه سفر (پرو) معادل ۱۱۵۰ دلار + هزینه پرواز رفت و برگشت برزیل به پرو (قیمت روز حدود ۴۴۰ دلار) + پروازهای داخلی پرو

** هزینه پرواز ها به ریال دریافت میگردد و پس از خرید بلیط ها در پایان سفر به صورت دقیق محاسبه میشود و اعلام میگردد تا تسویه حساب ریالی پروازها انجام شود.

ثبت نام

برای ثبت نام قطعی سفر، میبایست مبالغ ریالی خرید پرواز ها برای اینجانب محمد نادری (مملیکا) به صورت علی الحساب معادل ۲۰ میلیون تومان برای سفر برزیل و ۲۵ میلیون تومان برای سفر برزیل و پرو واریز گردد. در صورت کنسل کردن سفر از جانب شما، این مبلغ مرجوع نمیشود و سوخت میگردد. مبلغ دلاری سفر در اولین شب اقامت در برزیل از شما دریافت میگردد. در پایان سفر تسویه حساب ریالی هزینه پرواز ها انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، در واتس اپ یا تلگرام به شماره زیر پیام دهید

۰۹۳۵۳۲۱۰۱۱۸ (محمد نادری)

** امکان حضور در سفر از هر جای دنیا وجود دارد.

*** با توجه به گران شدن پروازها به نسبت نزدیک شدن به زمان شروع سفر، توصیه میشود نسبت به ثبت نام قطعی خود زودتر اقدام نمایید.

اقامت ها

اقامت ها ترکیبی از هتل های ۳ ستاره، ۴ ستاره، لوژ جنگلی، کمپ جنگلی امازون و خانه روستایی بومی امازون میباشد. در کشور پرو، اقامت ها هنوز مشخص نشده، اما ترکیبی از هتل ۳ ستاره و یا اتاق های تمیز اختصاصی خواهد بود.

ویزا

جهت اخذ روادید گردشگری کشور برزیل، مدارک زیر باید اسکن شده و برای من ارسال شود. هزینه ویزا ۱۰۰ دلار میباشد. ممکن است نیاز به حضور فیزیکی شما در سفارت نیز باشد که متعاقبا به شما اعلام میگردد. در صورتی که سفرهای خارجی قبلی و ویزای چند کشور دیگر در پاسپورت فعلی یا قبلی شما موجود نیست، شانس شما برای گرفتن ویزا بسیار پایین است. همچنین نیاز است تا مدارک معتبر شغلی یا هر گونه فعالیت اقتصادی را داشته باشید. اینجانب امکان دادن هیچگونه تضمین در قبال گرفتن ویزای شما ندارم. مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشد:

– اصل گذرنامه

– گذرنامه های پیشین

– شناسنامه

– یک قطعه عکس رنگی جدید ۳ در ۴

– گواهی فعالیت در ایران (اشتغال به کار به همراه لیست بیمه از محل کار، اشتغال به تحصیل و یا پروانه کسب).

– رزرو بلیط هوایی رفت و برگشت از برزیل (توسط من ارائه میشود)

– رزرو هتل و یا دعوتنامه دارای آدرس، تلفن تماس و امضاء تایید شده محضری میزبان در برزیل (تویط من ارائه میشود)

– مدارک و گواهی تمکن مالی (از قبیل صورت حساب بانکی متقاضی ، سند مالکیت و سایر مدارک مالی).

– افراد زیر ۱۸ سال که بدون والدین و یا با یکی از آنها سفر می کنند باید اجازه محضری از والدین را ارائه دهند.

** پاسپورت شما میبایست تا دی ماه ۹۹ اعتبار داشته باشد.

ویزای کشور پرو در طول سفر و از کشور برزیل اقدام میشود. مدارک لازمه به نفرات قطعی سفر متعاقبا اعلام میگردد.

وعده های غذایی

به جز وعده های صبحانه و وعده های غذایی در امازون، هزینه بقیه غذاها با شما میباشد. هزینه هر وعده بین ۵ الی ۱۰ دلار ، بر اساس رستورانی که انتخاب میکنید میباشد. در صورتی که حساسیت غذایی دارید، در زمان ثبت نام اعلام نمایید.

امنیت

با توجه به اینکه در تمامی مقاصد از لیدر محلی استفاده میکنیم، و موقعیت اقامتگاه ها مناسب میباشد، و همچنین بیشتر گشت ها با وسیله نقلیه دربست به همراه لیدر محلی میباشد، نگرانی خاصی در زمینه امنیت وجود نخواهد داشت. در مورد گشت های اختیاری، در صورت نیاز با سرپرست برنامه در طول سفر هماهنگی شود.

پینوشت ۱: این سفر، اولین سفر من به برزیل و کشور پرو میباشد. ممکن است با توجه به ماهیت سفر که بیشتر طبیعت گردی و ماجراجویی میباشد، بنا به تصمیم سرپرست برنامه، برخی تغییرات در برنامه در طول سفر اعمال گردد.

پینوشت ۲: اجرای دوم سفر کوبا، ۹ الی ۱۹ بهمن ۹۸ و اجرای سوم سفر زمستانه روسیه به مدار قطبی و همچنین دریاچه یخ زده بایکال در منطقه سیبری، ۲۲ بهمن الی ۱ اسفند ۹۸ به سرپرستی اینجانب محمد نادری انجام میشود. جزییات هر دو سفر بر روی وبسایت موجود است. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، در واتساپ یا تلگرام به من پیام دهید

۰۹۳۵۳۲۱۰۱۱۸

سفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پرو

سفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پرو

سفر ماجراجویانه برزیل و پروسفر ماجراجویانه برزیل و پرو

مملیکا

من محمد هستم ملقب به مملیکا. یه مهندس مکانیک عاشق سفر کردن، ماجراجویی و عکاسی ... که آدم ها بخش اصلی سفرهاش هستن

More Posts - Website

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه