پایش آنفلوآنزای پرندگان با خونگیری از باکلان مصدوم در گلستان


پایش آنفلوآنزای پرندگان با خونگیری از باکلان مصدوم در گلستان

گرگان - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی بندرترکمن از انجام نمونه‌برداری خونی یک قطعه باکلان وحشی مصدوم در این شهرستان ساحلی با هدف پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: گشت‌های کنترلی رصد شیوع احتمالی این بیماری در سواحل شرقی خزر بصورت روزانه در حال انجام است.

سعید پورقاز امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این پرنده مصدوم توسط دوست‌داران حیات وحش به محیط زیست تحویل شده بود که برای اطمینان از مبتلا نبودن باکلان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و شیوع بیماری در منطقه، نمونه خون پرنده به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی گرگان ارسال شد.

وی افزود: تاکنون دوره های آموزشی متعددی برای افراد در معرض ابتلا به این بیماری مانند محیط بانان برگزار شده و تا زمان پایان خطر گسترش آن نیز ادامه خواهد یافت.

به گفته پورقاز، شهرستان ساحلی بندرترکمن یکی از کریدورهای اصلی ورود پرندگان مهاجر و مستعد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

رییس اداره دامپزشکی بندرترکمن اظهار داشت: تنها کشتارگاه این شهرستان به طور مداوم رصد می شود و بازرسان اداره از بدو ورود طیور به کشتارگاه ها تا زمان توزیع، بر تمامی موارد بهداشتی نظارت می کنند.

وی افزود: بازرسی و نمونه برداری از طیور سنتی، پرندگان مهاجر و واحدهای مرغداری صنعتی تخمگذار و گوشتی برای پیشگیری از این بیماری در حال انجام است.

پورقاز یادآور شد: بازرسان اداره دامپزشکی بندرترکمن به صورت ادواری مراقبت های بهداشتی و زیستی را در مرغداری ها شهرستان انجام داده و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک در این واحدها و یا سایر محیط ها، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان به وسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H۵ N۱ و H۷ و مورد جدید H۵N۶، در جمعیت حیوانات به خصوص ماکیان ایجاد می شود و می ‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود.

بندرترکمن در غرب استان گلستان و در حاشیه خلیح گرگان و جنوب شرق دریای خزر یکی از کانون‌های اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان