نوسازی یا زیاده خواهی برای افزایش تراکم


نوسازی یا زیاده خواهی برای افزایش تراکم

نوسازی شهرک 20 هکتاری پیکانشهر بعد از 7 سال همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛‌ اختلاف نظر درباره میزان تراکم در شهرک پیکانشهر باعث شده تا نوسازی این شهرک ۲۰ هکتاری بعد از ۷ سال همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند و در انتظار تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲ باشد.
پیکانشهر نام شهرکی درجنوب منطقه ۲۲ شهرداری تهران با مساحت بیش از ۲۰ هکتار است، که ۶۰ سال پیش به منظور سکونت کارکنان شرکت صنعتی ایران خودرو به صورت بلوک‌های مسکونی طراحی و احداث شد.
بلوک‌های ۴ طبقه‌ای با واحد‌هایی به متراژ ۳۰ و ۴۰ متری که دارای مراکز خرید و فضای سبز شهری مطلوبی است. حالا بعد از گذشت ۶۰ سال از عمر واحد‌های مسکونی و کاهش استحکام واحد‌ها، ساکنین این شهر با مشکلاتی روبرو هستند.
آقای علیپور که حدود ۲۰ سال است در این شهرک زندگی می‌کند می‌گوید: در روز‌های بارندگی، آب باران از طبقات چهارم و سوم به طبقه دوم چکه می‌کند و اصلا قابل زندگی نیست.
وی ادامه داد: زمان بارندگی علاوه بر چکه کردن سقف‌ها بیرون از منزل هم آب جمع می‌شود و باعث فرو نشست بسیاری از بلوک‌ها شده است.
آقای یاسینی نیز می‌گوید: دیواره‌ها و راه رو هر بلوک در حال ترک خوردن است و امنیت جانی در منزل نداریم.
خانم موسوی نیز می‌گوید: چند ماه گذشته واحد کناریمان آتش گرفت و ماشین آتش نشانی راهی برای ورود پیدا نکرد و مردم خود آتش را خاموش کردند.
آقای صمدی نیز می‌گوید: من ۳۰ سال است اینجا زندگی می‌کنم و وقتی کسی بیمار می‌شود آمبولانس نمی‌تواند نزدیک بلوک شود باید مسافت طولانی بدون ماشین را طی کند تا بیمار به آمبولانس برسد.
۷ سال است مردم اهالی پیکانشهر اقدام به نوسازی مجتمع مسکونی کردند مجریان طرح نوسازی شهرک پیکان شهر بنا دارند ۱۵۰۰ خانه فرسوده را به ۴۵۰۰ واحد مسکونی تبدیل کنند و خانه‌های ۸۰ متری جایگزین خانه‌های ۴۰ متری شود.
مجریان این طرح قصد دارند بیش از آنچه که در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ آمده است، بارگذاری کنند در واقع موضوعی که مورد مخالفت شهرداری تهران قرار گرفته است و شهرداری تاکید دارد که این طرح باید بر اساس طرح تفصیلی منطقه اجرا شود، چون پیکانشهر جزء باغ محسوب می‌شود.
حالا بعد از هفت سال بارگذاری بیش از آنچه که در طرح تفصیلی منطقه آمده مورد مناقشه و اختلاف مدیریت شهری با مجریان طرح است. مشکلات اهالی این شهرک باعث شد تا در چند ماه گذشته جلسه‌ای با عنوان جلسه نوسازی شهرک پیکان شهر با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی، معاون شهرسازی شهرداری تهران توسعه گر و سرمایه گذار طرح نوسازی محله پیکانشهر برگزار شد و در آن جلسه تصمیماتی برای این محدوده گرفته شد.
فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی این طرح به کمیسیون ماده ۵ شهرسازی رفت تا طراحی را براساس حفظ فضای سبز و ترمیم خدمات ارائه دهند.
وی افزود: ۲۰۰ درصد تراکم داده شد تا نوسازی صورت گیرد و این طرح در مرحله تهیه است که باید به تایید کمیسیون ماده ۵ برسد تا ابلاغ شود.
شورای شهر بر این اعتقاد است؛ براساس طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و کمیسیون ماده ۷ مجتمع پیکانشهر باغ تلقی می‌شود و ساخت و ساز جدید باید براساس سطح اشغال صورت گیرد.
زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران درباره نوسازی بافت فرسوده مجتمع پیکانشهر گفت: پیمانکار بدون در نظر گرفتن جمعیت پذیری منطقه می‌خواهد ۱۵۰۰ واحد را به ۴۵۰۰ واحد تبدیل کند.
وی افزود: جمعیت پذیری منطقه ۲۲، ۵۰ هزار نفر پیش بینی شده بود، اما اکنون جمعیت ان به ۵۵۰ هزار نفر رسیده است و جمعیت پذیری منطقه مبنای طرح تفصیلی است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پیمانکار درخواست خود را به شورای عالی شهرسازی ارسال کرد و باوجود اینکه طرح تفصیلی به تصویب نرسیده است، اما شورای عالی شهرسازی اعلام کرد به رغم اینکه باید به اندازه سطح اشغال ساخت و ساز صورت گیرد در صورت موافقت شورای شهر تا ۲۰۰ درصد تراکم بلامانع است، اما ما با ۲۰۰ درصد تراکم هم موافق نیستیم، زیرا پیمانکار زیاده خواهی می‌کند.
وی ادامه داد: در طرح تفصیلی منطقه ۲۲، سطح اشغال طرح ۶۰ درصد دیده شده است و شورای شهر تلاش می‌کند تا به اهالی این مجتمع حداکثر کمک را کند و راهکار مناسب ارائه دهد، اما پیمانکار مورد وثوق مردم راضی نیست.
وی بیان کرد: از نظر ما سطح اشغال ۶۰ درصد برای پیمانکار سود اور است، اما پیمانکار سود بیشتری می‌خواهد.
وی ادامه داد: زمانی این مشکل حل خواهد شد که طرح تفصیلی منطقه به تصویب برسد و در این راستا شورای عالی شهرسازی به شورای شهر اعلام کرده که ظرف ۲ ماه نقطه ضعف این طرح را برطرف و به شورای عالی شهرسازی ارسال کند تا در آنجا تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
برای نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات خاصی پرداخت می‌شود و ۱۵ درصد از محلات همجوار می‌تواند به طرح اضافه شود، اما طرف دیگر ماجرا این است که پیکانشهر جزو محدود بافت‌های فرسوده قرار ندارد و باز آفرینی شهری قرار است برای پیکانشهر طرح را ارائه کند.
مجتبی علوی معاون عمران و بهسازی شهری شرکت باز آفرینی شهری افزود: پیکانشهر جزو محدوده بافت‌های فرسوده نیست و به علت فرسودگی پیکانشهر دو موضوع در دستور کار شرکت بازافرینی قرار گرفت.
وی گفت: در تلاش هستیم تا نوسازی پیکانشهر، طرح اقتصادی باشد تا هزینه‌ای سربار برای دولت نداشته و هم اینکه صرفه اقتصادی برای مردم داشته باشد.
وی تاکید کرد: براساس بازدیدی که شورای شهر و کمیسیون عمران مجلس از این مجتمع داشت قرار شد گزارش اقتصادی از این طرح آماده و به شورای شهر ارسال شود تا تصمیم نهایی برای نوسازی اعمال شود.
وی اضافه کرد: طرح مجتمع پیکانشهر در حال پیگیری است و تا ماه آینده کار اجرایی شروع می‌شود.
علوی افزود: در بحث نوسازی پیکانشهر هیچگونه تغییری در فضای سبز صورت نمی‌گیرد. مجریان این طرح اعتقاد دارند که باید تراکم بیش از ۲۰۰ درصد دریافت کنند، اما اعضای شورای شهر تهران با اجرای آن بر خلاف طرح تفصیلی منطقه ۲۲ مخالفند و تراکم ۲۰۰ درصدی را هم بیش از جمعیت پذیری منطقه ۲۲ می‌دانند.
۳ هزار نفر در پیکانشهر زندگی می‌کنند که فرسودگی بافت این مجتمع باعث شده برخی از خدمات در این مجموعه ارزش کیفی و اجتماعی خود را از دست داده و باید برای نوسازی آن راه حلی ارائه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی