قاچاق متادون به سیستم درمانی معتادان خلخال لطمه زد


قاچاق متادون به سیستم درمانی معتادان خلخال لطمه زد

اردبیل _ ایرنا _ رییس پزشکی قانونی خلخال گفت: قاچاق و فروش خارج از شبکه داروی متادون به سیستم درمانی معتادان در این شهرستان لطمه زده است.

دکتر غلامرضا غفاری روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خلخال افزود: در حالی که مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک معالج بوده و توزیع آن از طریق مراکز درمان اعتیاد سرپایی mmt باشد، عرضه آن در عطاری‌ها ،باشگاه‌های ورزشی ، بدن‌سازی و پرورش اندام و نیز اماکن صنفی و خارج از شبکه توزیع موجب شده تا نتیجه مطلوبی از استفاده از این دارو برای درمان اعتیاد در این شهرستان حاصل نشود.

او با بیان اینکه تعداد بسیاری از معتادان برای درمان اعتیاد متادون مصرف می‌کنند، اظهارداشت: نتیجه تلاش سال‌های گذشته برای جایگزینی این دارو به جای موادمخدر ویرانگر در بین معتادان، کاهش معتادان تزریقی و کارتن‌خواب و همچنین انزجار معتادان از مصرف موادمخدر صنعتی و خطرناک را در این شهرستان سبب شده است.

او گفت: اگر راه چاره مناسبی برای جلوگیری از فروش این دارو در عطاری‌ها و خارج از نظر پزشک و مراکز ترک اعتیاد اندیشیده نشود، تمامی زحمات سال‌های گذشته برای درمان معتادان با استفاده از این دارو هدر خواهد رفت.

وی افزود: متادون‌های عرضه شده در عطاری‌ها و واحدهای صنفی خارج از شبکه توزیع مخلوطی از ۱۱۰ نوع مواد غذایی و دارویی بوده و تنها هفت درصد متادون عرضه شده در این اماکن خواص این دارو را دارد.

او از کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف متادون در بین زندانیان معتاد در زندان خلخال خبر داد و گفت: نتیجه تلاش مجموعه پزشکی و کارکنان بهداری ندامتگاه این شهرستان کاهش جمعیت مصرف‌کننده از این دارو از ۱۲ نفر قبلی به ۶۰ نفر فعلی شده است.

احمد قنبری ،معاون سیاسی و امنیتی فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اشاره به افزایش قابل توجه میزان کشفیات مواد مخدر در هشت ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته از تلاش ماموران انتظامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) در تنگ کردن عرصه فعالیت سوداگران مرگ تقدیر کرد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت و کنترل سیستم توزیع داروی متادون از طریق معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی خلخال اظهارکرد: نباید اجازه وارد شدن لطمه به فرایند درمان معتادان با سوءاستفاده‌های مالی حاصل از فروش خارج از شبکه توزیع این دارو با فراد غیرمرتبط با سیستم درمان معتادان داده شود.

وی تغییر روش‌های مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی و کاهش سن اعتیاد را خطری بزرگ برای جامعه دانست و گفت: برگزاری دوره‌های آموزش برای اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی بویژه دانش‌آموزان ،دانشجویان و خانواده‌ها نتایج بسیار مطلوبی را در آگاهی مردم از مضرات سوءاستفاده از موادمخدر داشته و انتظار از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تلاش بیشتر در زمینه ادامه روند برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه روش‌های پیشگیرانه از اعتیاد در جامعه است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !