چندهمسری، تاسیس اسلام نیست


چندهمسری، تاسیس اسلام نیست

یک مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئله چندهمسری، مسئله تاسیسی اسلام نیست، گفت: در زمان تشریع احکام اسلام یک فرهنگ رایج بوده و به لحاظ شرایط اجتماعی آن زمان چون یک زن به تنهایی قادر به انجام امور منزل و فرزندآوری به تعدادی که قبایل را از خطر هجوم بیگانه و قطع نسل‌ها در امان بدارد نبوده لذا خانوادهای با اهل و عیال کم، نقص محسوب می‌شده...

سیدرضا موسوی واعظ در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اساسا رویه شارع مقدس در تشریع احکام اجتماعی به صورت بسترسازی و فرهنگ سازی در مرور زمان است که به جای برخورد ومخالفت یکباره که شدنی نبود و نابودی جامعه را در پی داشت، این رویه را در پیش گرفت تا به مرور زمان ریشه تعصبات نابجا و اداب و رسوم کورکورانه خشکانده شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در مسئله چندهمسری اسلام ضمن عدم حکم به حرمت که ممکن بود در حقیقت سلب آزادی های فردی واجتماعی و در عمل به زیان زنان باشد باشروط و قیودی حکم به اباحه چند همسری به تعداد محدود داد وبرخلاف تصور نه تنها توصیه به آن نکرد بلکه با فرهنگ‌سازی و دستورات اخلاقی خود موجب تقلیل آن در مرور زمان شد.

موسوی با اشاره به آیه"فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَیٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً" خاطرنشان کرد: در این آیه بلافاصله بعد از عبارت دو، سه و چهارهمسر فرموده صرف خوف از عدم رعایت بین آن‌ها تنها اکتفا به یک همسر ضروری است، همین قید بسیاری مسائل حقوقی دارد از جمله اینکه عدم رعایت عدالت آن هم به صرف احتمال، مسئله چندهمسری را به کلی منتفی می‌کند.

وی یادآور شد: ازدواج برای تسکین و آرامش روح و روان بشر است و هرچه موجب خلل در این غایت و هدف تشریع شود جایز نخواهد بود، حتی اگر تعداد زوجات باشد که غالب قریب به اتفاق موجب جنگ اعصاب و خلاف آرامش و تسکین روح حتی برای خود مرد است.

این پژوهشگر ادامه داد: نفس ازدواج مجدد را نمی‌توان ظلم به همسر اول دانست بلکه ممکن است گاهی در شرایط خاص نه تنها ظلم نیست بلکه لطف در حق زوجین است، برای مثال زنی که به دلیل بیماری عاجز از روابط زناشویی باهمسر یا رسیدگی به منزل و فرزندانش شده، مرد حق تجدید فراش دارد.

موسوی همسر دوم را هم دارای حقوقی دانست همانگونه که همسر اول حقوقی دارد و گفت: همسر دوم نیز حقوقی دارد ولی اگر بداند همسر اول رضایت ندارد بیش از همه با قبول چنین ازدواجی به خودش ظلم می‌کند و چه بسا مقصر اصلی قلمداد شود.

وی افزود: اسلام ظلم و تعدی به هرنحوی را حرام می‌داند و هر انسان مومنی می‌داند که بسیاری از محرمات با اینکه جرم انگاری نشده عقاب اخروی سختی دارد در نتیجه ضرر روحی و شکستن دل دیگری حرام است همانگونه که زخم زبان و نگاه تحقیرآمیز حرام است، اسلام در مواعظ اخلاقی خود از گناهان کبیره بسیاری انسان را برحذر داشته بنابراین نباید تنها به جواز یک عمل به لحاظ حکم اولی بسنده کرد.

موسوی از عوامل مختلف مسئله چندهمسری نام برد و قلمداد کرد: گاهی عدم توجه به دستورات اسلام همچون کنترل نگاه از سوی شوهر، تبرج و خودنمایی زنان در اجتماع، عدم توجه به دستورات اخلاقی ویا عدم یادگیری مهارت‌های زندگی توسط همسراول و بی توجهی او می‌تواند زمینه ساز این مسئله باشد، در واقع اگر اخلاق اسلام در خانواده و جامعه رواج پیداکند بسیاری مشکلات حل خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: برای آن ها که احتجاج به تعدد زوجات پیامبر و امیرالمومنین صلی الله علیهم اجمعین می‌کنند عرض کنم که پیامبر(ص) هم تاوقتی خدیجه را داشت و علی(ع) تا فاطمه(س) را داشت در آن روزگار که تک همسری رسم نبود فقط یک همسر داشتند و بس.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید