فلج خواب یا بختک زدگی چیست؟


-اختلال فلج خواب یا بختک زدگی  بسیاری پدیده «بختک» را به علوم ما بعد الطبیعه نسبت می‌دهند و برخی دیگر هم عواملی چون پرخوری را در آن دخیل می‌دانند. در ادامه قصد داریم بختک یا فلج حین خواب را از دیدگاه علمی مورد بررسی قرار دهیم. از خواب بیدار می‌شوید اما نمی‌توانید از جای خود برخیزید. چشمان شما در زیر پلک‌های لرزان و سنگین‌تان به اطراف می‌گردند...

-اختلال فلج خواب یا بختک زدگی

بسیاری پدیده «بختک» را به علوم ما بعد الطبیعه نسبت می‌دهند و برخی دیگر هم عواملی چون پرخوری را در آن دخیل می‌دانند. در ادامه قصد داریم بختک یا فلج حین خواب را از دیدگاه علمی مورد بررسی قرار دهیم.

از خواب بیدار می‌شوید اما نمی‌توانید از جای خود برخیزید. چشمان شما در زیر پلک‌های لرزان و سنگین‌تان به اطراف می‌گردند اما امکان حرکت دادن سایر اعضای بدن‌تان وجود ندارد.

نوعی جسم سنگین را روی قفسه سینه خود حس می‌کنید که گویی گلوی‌تان را فشار می‌دهد و راه تنفس را بر شما بسته است.

زمانی که این اتفاق را در دوران کودکی خود تجربه می‌کردید، دست موجودات شیطانی و فرازمینی را در کار می‌دانستید اما حال باید به شما اعلام کنیم این موضوع ریشه علمی دارد و با نام فلج در خواب یا به شکل عامیانه بختک از آن یاد می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ میلادی نتایج حاصل از ۳۵ تحقیق که روی بیش از ۳۶ هزار فرد داوطلب انجام گرفت در قالب مقاله‌ای علمی منتشر شد که بر اساس آن عوامل اجتماعی و روان‌شناسی متعددی در شکل‌گیری این پدیده نقش دارند.

پژوهشگران مقاله مورد بحث، دریافتند که ۷/۶ درصد از کل جمعیت پدیده فلج خواب را تجربه می‌کنند که این میزان در گروه‌های با خطرپذیری بالا (مثلا دانش آموزانی که الگوهای خواب‌شان دچار اختلال می‌شود) برابر با ۲۸/۳ است.

براساس این تحقیق همچنین در افرادی که از اختلالات روحی نظیر دلهره و افسردگی رنج می‌برند، میزان تجربه فلج در خواب برابر با ۳۱/۹ درصد برآورد شد.

درمان این اختلال عمدتا رواندرمانی است.باید افسردگی و اضطراب در این بیماران بررسی و درمان شود.اعتماد به نفس در این بیماران معمولا ضعیف است که این مورد هم باید برسی و مورد تراپی قرار گیرد.

========================

بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.بختک زدگی،فلج خواب،درمان بختک زدگی،درمان فلج خواب،علت بختک،علت بختک زدگی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا