در بحث حواشی قیمت بنزین از مردم دلجویی شود


در بحث حواشی قیمت بنزین از مردم دلجویی شود

درباره اتفاق‌های صورت گرفته در بحث افزایش قیمت بنزین باید از مردم دلجویی و عذرخواهی و به سوال‌های آن‌ها پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران با تبریک حلول ماه ربیع الثانی و میلاد امام حسن عسکری (ع) در این ماه، دیگر مناسبت این ماه یعنی سالروز میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی را هم تبریک گفت.
وی هفتم آذر روز نیروی دریایی را هم به حافظان مرز‌های دریایی جمهوری اسلامی تبریک گفت و برای همه نیرو‌های مسلح در انجام وظایف مأموریت هایشان آرزوی موفقیت کرد.

در بحث حواشی قیمت بنزین از مردم دلجویی شود


امام جمعه موقت تهران گفت: در خصوص جمع بندی حوادث اخیر در چهار فصل مطالبی عرضه خواهم کرد که فصل اول مربوط به موضوع پر اهمیت سوخت، انرژی و به ویژه بنزین است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: این که باید مصرف انرژی و سوخت بویژه بنزین مدیریت شود، مورد اجماع همگی است چرا که ما از کشور‌ها مسرف هستیم و عیب ملی در مصرف انرژی داریم و بدون تعارف سبکی که در مصرف انرژی و بنزین داریم، غلط است و در صدر جدول جهانی به لحاظ مصرف انرژی هستیم.
وی گفت: بنزین کالایی ویژه و راهبردی است و این شیوه اسراف و تبذیر در جامعه ما، بیماری اقتصادی ایجاد کرده است که نیاز به علاج و جراحی دارد.
امام جمعه موقت تهران افزود: بهره مندی نامتعادل و نامتوازن گروه‌های مختلف، ضرر به طبقه‌های محروم، آسیب اساسی به محیط زیست بویژه در شهر‌هایی مانند تهران همه از عوارض اسراف در مصرف بنزین است که حتی این موضوع ما را از فرصت طلایی صادرات هم محروم می‌کند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس این امکان را داریم که بتوانیم بنزین را صادر کنیم و این پالایشگاه با همت جوانمردانه و عاشقانه جوانان ما ایجاد شده است تا جمهوری اسلامی ایران در این کالای راهبردی به خودکفایی برسد و این امکان را داریم که با مصرف درست به صادر کننده بنزین تبدیل شویم، اما شیوه مصرف، ما را از این فرصت طلایی محروم می‌کند و علاوه بر این وارد کننده هم خواهیم شد.
وی وضع قاچاق بنزین را هم در کشور نامطلوب خواند و افزود: این مشکل هم باید با همت ملی و با تدبیر خوب رفع شود.
امام جمعه موقت تهران گفت: رفع این معضل‌ها در دستور کار مدیریت عالی نظام بوده و راهکار‌هایی در برنامه ششم مصوب شده است که از آن جمله واقعی کردن قیمت به تدریج و با گام‌های متوازن از طریق شیوه‌هایی مانند سهمیه بندی است که قبلاً هم امتحان شده بود.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: چهار سال در اجرای این مصوبه تأخیر صورت گرفت که مجلس و دولت باید توضیح دهند، اما بالاخره جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام این بود و به تأیید سران سه قوه هم رسید که افزایش قیمت اجرا شود و سهمیه بندی هم اتفاق بیفتد.
وی گفت: این اقدام لازم و نافع برای امروز و فردای کشور است و متخصصان باید ابعاد آن را توضیح دهند، اما شیوه اجرای این تصمیم بزرگ که دارای ابعاد ملی است و همه جامعه را درگیر می‌کند، در بوته نقد است و خود عزیزان ما هم قبول دارند که اجماع و اقناع صورت نگرفت و ناراحتی و نگرانی در جامعه بوجود آمد و انبوهی از سوال‌ها و ابهام‌ها در میان عوام و خواص ایجاد شد.
امام جمعه موقت تهران افزود: این تصمیم ناگهانی رخ داد و ذهنیت اجماعی هم مهیا نشده بود و نگرانی جامعه از افزایش قیمت‌ها هم مردم را نگران می‌کرد چرا که از گرانی ارز و سکه هم مردم دچار نگرانی‌هایی بودند و قدرت خریدشان پایین آمد و فشار‌های غیر قابل توصیفی به اقشار آسیب پذیر وارد شده بود.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: نگرانی مردم درباره افزایش قیمت بنزین این بود که مجدد گرانی‌های افسار گسیخته ایجاد شود و باید مسئولان بسته‌ای را برای کاهش نگرانی‌ها در نظر بگیرند، اقناع ملی را جدی بگیرند، با مردم صحبت کنند و رسانه‌ها نیز کوتاهی نکنند.
وی افزود: باید از مردم دلجویی و عذرخواهی و به سوال‌های آن‌ها پاسخ داده شود و نظارت مستمر و قاطع برای جلوگیری از گرانی‌های مصنوعی صورت گیرد.
امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه به عنوان کمک یارانه بنزین در نظر گرفته شده است باید سایر مشمولان را نیز در بر گیرد و سهمیه‌ها تا حد امکان اصلاح شود که البته وعده‌هایی داده شده است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: این طرح باید در مراحل بعدی به خوبی اجرا شود و قطعاً به نفع کشور و همه خواهد بود.
وی گفت: ماجرای بنزین به علت اشکال در شیوه اجرا ناراحتی‌های عمومی را پیش آورد که از روز جمعه شوکی ایجاد کرد و به تدریج در گوشه و کنار کشور التهاب‌هایی به وجود آمد که بهانه‌ای برای اغتشاشگران شد.

ملت، نصاب امتداد فتنه را به دو روز کاهش داد
امام جمعه موقت تهران گفت: این بار نظام جمهوری اسلامی با حضور ملت نصاب امتداد فتنه را به دو روز کاهش داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاجی علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران اغتشاشات ناشی از افزایش قیمت بنزین را پاتک امنیتی جبهه استکبار به کشور ما خواند و افزود: این پاتک در پاسخ به شکستی بود که در محور مقاومت خورده بودند.
وی گفت: طی هشت ماه گذشته امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ضربه‌های راهبردی از جبهه مقاومت دریافت کردند که خودشان باور نمی‌کردند و زلزله سیاسی بزرگی در هژمونی و سیطره پوشالی غرب واقع شد که نمونه‌هایی از آن حمله موشکی و پهپادی انصارالله به آرامکو، حمله انصارالله به منابع و نیرو‌های آل سعود غاصب، حمله موفق حزب الله به مناطق رژیم صهیونیستی، مقابله به مثل قاطع سپاه در ماجرای نفتکش ها، ساقط کردن پهپاد راهبردی امریکا توسط سپاه بود که نشان دهنده غلبه گفتمان مقاومت در منطقه و رنگ باختن گفتمان سازش در منطقه است و مردم منطقه رنگین کمان زیبای مقاومت را در آسمان منطقه نظاره کردند.
امام جمعه موقت تهران گفت: وقایع دیگری هم برای دولت ایالات متحده امریکا رخ داد که در بین دوستانشان در اروپا و منطقه بی آبرو شدند و اکنون امریکا مانند شیر پیر خسته‌ای است که هر از چندگاه عربده‌ای می‌کشد و دندان‌های ریخته اش را نشان می‌دهد و فقط بزدلان را می‌ترساند و هر روز شاهد افول امپریالیسم جهانی هستیم.
وی اضافه کرد: آن‌ها در ماجرای فشار حداکثری به نقطه اصلی مقاومت که ایران است به اهدافشان نرسیدند و به دنبال انتقام افتادند و پس از ماجرای ۹۶ به فکر طراحی‌های جدید شدند و هزینه‌های زیادی کردند تا با پاتک امنیتی در برابر حمله‌ای که از جبهه مقاومت به آن‌ها شد شکست‌های خود را جبران کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: در این نگاه آن‌ها امنیت کشور‌های مخاطب خود را در دستور کار قرار دادند و در عراق اقداماتی کردند که شب گذشته هم شاهد حمله به کنسولگری ایران بودیم و در لبنان هم از این روش استفاده کردند و با نوسازی روش‌های خود، نام آن را هنگ کنگی گذاشتند.
وی گفت: آن‌ها با ورود به اعتراض‌های معمولی و مطالبات به حق مردم بر موج اعتراضات سوار شدند و به اغتشاش و آسیب زدن به امنیت کشور رو آوردند و بعد سراغ ایران آمدند و کار بزرگ و پیچیده‌ای را انجام دادند که در این خصوص از حمایت عوامل شان در منطقه و فضاسازی و هجمه رسانه‌ای شبکه عنکبوتی رسانه‌ای شان در داخل و خارج بهره بردند و برخی دولتک‌های منطقه به میان آمدند و شاهد عملیات میدانی پادو‌های استکبار به رهبری منافقین خبیث، ضدانقلاب و سلطنت طلبان بودیم که به اراذل و اوباش وحشتناک در دو روز اول میدان دادند.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: شاهد اوج سبعیت و وحشی گری بودیم که هم سوزاندند و هم غارت کردند و هم کشتند و از سرباز دلاور تا افسر قهرمان مدافع امنیت و تا پاسدار و بسیجی و حتی به مردم عادی رحم نکردند و کارگر پمپ بنزین را داعشی وار سوزاندند و کارگر مظلوم شهرداری را که حتی به آن‌ها آب داده بود وحشیانه کشتند و هزاران میلیارد به اموال عمومی و مردم خسارت زدند.
وی گفت: طراحی بسیار خطرناکی پشت سر این ماجرا بود و آموزش دقیقی داده بودند که حاصل دو سال کار تشکیلاتی، تسلیحاتی و شناسایی بود.
امام جمعه موقت تهران گفت: بحث افزایش قیمت بنزین فقط یک بهانه بود و این جریان چه با بهانه و چه بی بهانه اتفاق می‌افتاد و طراحی دشمن در زمستان بود که زودتر انجام شد و شاهد آشوب‌ها بودیم.
وی با اشاره به اینکه دشمن در این آشوب‌ها اوج کینه خود را به مردم ایران و جبهه مقاومت نشان داد افزود: باز هم خطای محاسباتی دشمن احمق با ورود امام امت رونمایی شد و شاهد حمایت، درایت، صلابت، آینده نگری، قاطعیت، مهربانی، فداکاری و جوانمردی رهبری نظام بودیم که چگونه به میدان آمدند و با پنج دقیقه صحبت در آغاز درس خارجشان چگونه ساختار‌های قانونی را حفاظت و شیرازه تصمیم‌های بزرگ و وفاق اجتماعی را صیانت کردند.
امام جمعه موقت تهران گفت: رهبری مراقب دشمن بودند و قبلا فرموده بودند که در سال ۹۸ فتنه‌ای رخ خواهد داد و سخنانشان آتش نشان فتنه بود.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری افزود: در اوج این اغتشاشات مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان جلسه‌ای چند ساعته داشتند و آن‌ها را به عنوان خط شکنان عرصه جهاد اقتصادی خواندند و در باره مسیر ۲۰ ساله آینده تولید با آن‌ها گفتگو کردند و واقعا برازنده ملت ما چنین رهبری و چنین ملتی هم برازنده چنین رهبری است.
وی گفت: در این ماجرا از ملت عزیز ما هم دوباره در برابر ملت‌های جهان رونمایی شد و شاهد بصیرت، هوشمندی و شجاعت ملت ایران بودیم و در حالی که ناراحت بودند در اولین فرصت با اشاره رهبری، صف خود را با سرعت زیاد از اغتشاش گران و اشرار جدا کردند و علاوه بر انزوای آنها، حماسه حضور آفریدند و پای عزت، استقلال و آزادی شان در میدان ایستادند.
امام جمعه موقت تهران افزود: شاهد حماسه خودجوش و با خروش ملی مردم علیه فتنه گران بودیم که باطل السحر فتنه گران و تجدید بیعتی با رهبری بود که همه مسئولان باید خاضعانه به این ملت بزرگ خدمت کنند.
وی گفت: در این حماسه حضور مردم هم اقتدار به رخ کشیده شد و هم از حافظان امنیت قدرشناسی صورت گرفت و از استحکام و عظمت، ریشه دار بودن و خوش ساخت بودن نظام جمهوری اسلامی که برخاسته از اراده ملی مبتنی بر قواعد الهی است رونمایی شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: دنیا بار دیگر متوجه استواری و صلابت نظام اسلامی ما شد همان نظامی که بر مدار امامت و با رویکرد مردم سالاری از نیرو‌های قوی امنیتی در وزارت اطلاعات، سپاه، ناجا و بسیج برخوردار است.
امام جمعه موقت تهران گفت: این بار نظام جمهوری اسلامی، نصاب امتداد فتنه را به دو روز کاهش داد و اگر در فتنه ۸۸، هشت ماه بود و در فتنه ۹۶، هشت روز به طول انجامید امسال کمتر از دو روز این فتنه وسیع و گسترده و غائله خطرناک به همت مردم نابود شد.

شیوه‌های مناسب اعتراض امن مردم باید پیش بینی شود
امام جمعه موقت تهران گفت: روش‌های اعتراضی ناامن و آسیب زا در فتنه اخیر صدمه‌هایی وارد کرد که باید شیوه‌های مناسب اعتراض امن و سازنده برای ارائه نظر مردم پیش بینی شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در ادامه خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران دیدار اخیر مقام معظم رهبری با بسیجیان سلحشور را حاوی مطالبی اساسی و کلیدی خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند کار بسیج تولید فرصت و تبدیل تهدید‌ها به فرصت هاست و امام راحل نیز اینگونه بسیج را بنیانگذاری کردند.
وی گفت: بسیج یعنی ذات ملت ایران با حضور بهنگام، براساس تشخیص درست و به معنای بصیرت در صحنه انجام وظیفه است و ملت ما در پرتو آموزه‌های قرآن و عترت این هنر بزرگ را دارد که نمونه‌های آن در چهل سال گذشته بار‌ها دیده شده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: ملت ما باید دست به دست هم دهند تا تهدید‌هایی که در ماجرای اغتشاشات اخیر رخ داد به فرصت تبدیل شود.
وی تصریح کرد: دشمن می‌خواست سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را کاهش دهد و میان مردم و مسئولان تفرقه ایجاد کند که باید این موضوع تبدیل به فرصت شود و فرصت در این موضوع همان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه مسئولان در عمل به وعده هایشان است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: بار‌ها در نماز جمعه سخن از کاهش فاصله‌ها داشته ایم و آن موقع که بحث برداشتن نرده‌ها در نماز جمعه به میان آمد، مردم استقبال خوبی کردند چرا که مردم مسئولان را خودشان بر سر کار آورده اند و می‌خواهند بدون هیچ تکلف با آن‌ها باشند و این مسئولان هستند که باید درد دل‌های مردم را بشنوند و به وعده هایشان عمل کنند.
وی افزود: بهانه‌هایی که ناشی از تصمیم‌های ملی بود به تهدید و ایجاد اغتشاش تبدیل شد که باید ساز و کار‌های تصمیم‌های ملی اصلاح شود و بسته‌های توجیهی، اقناعی و اعتماد ساز و مراقبت‌های محیطی در تصمیم گیری‌ها لحاظ شود.
امام جمعه موقت تهران گفت: روش‌های اعتراضی نا امن و آسیب زا و بهانه ساز از دیگر تهدید‌ها بود که باید به آن فکر کرد و شیوه‌های مناسب اعتراض امن و سازنده برای ارائه نظر مردم پیش بینی شود.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: در میان عربده‌های مستانه اراذل اجاره‌ای چیزی که کمتر شنیده شد صدای اصلی اعتراض‌های مردم بود و پیشنهاد ما این است که از ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه کشور برای تقویت ارتباط مردم و مسئولان استفاده و میز خدمت تشکیل شود.
وی گفت: مسئولان باید شرکت در نماز جمعه را برای خود واجب بدانند و اعتراض‌های مردم را بشنوند و خطبای جمعه نیز هوشمندانه و حکیمانه مسائل را مطرح کنند.
امام جمعه موقت تهران افزود: یکی از بزرگترین مزایای ایران در منطقه، امنیت ملی است که باید مسئولان آن را همچنان حفظ کنند و از این فرصت استفاده شود تا رخنه‌ها و حفره‌های امنیت اجتماعی از طریق اهل فن شناخته شود.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: به مسئله پدافند غیر عامل باید توجه جدی کرد و برای حفاظت از مکان‌های خاص و عمومی توجه جدی صورت گیرد که تقویت امنیت محله محور با تاکید بر شهر‌های جدید نمونه‌ای از این موارد است و ما باید هسته‌های مقاومت محلی را با محوریت مساجد تقویت کنیم که در اغتشاش‌های اخیر احساس کردیم برخی جا‌ها در این موضوع ضعف داریم و در شهر‌هایی که به این موضوع توجه شده بود شاهد بودیم که دشمن نتوانست ضربه بزند.
وی افزود: جایگاه پلیس و حافظان امنیت در ذهن و دل مردم باید تقویت شود و در این بین ساختار شورای تأمین نیاز به اصلاح دارد و عزیزان ما در وزارت کشور باید همت کنند.
امام جمعه موقت تهران بر استفاده از فناوری‌های نو در این موارد تاکید کرد و گفت: جوانان فرهیخته ما در خصوص حفاظت‌های محیطی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند ورود کنند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: درباره فضای مجازی هم که البته محدودیت‌هایی بر آن اعمال شد، باید به فرمان رهبر مبنی بر ایجاد هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات عمل شود و ما در این اغتشاش‌ها شاهد بودیم که شبکه ارتباطی - مخابراتی، اداری، بانکی و حمل و نقل آسیب جدی ندید.
وی گفت: خرابی‌ها با سرعت اصلاح و به امور خسارت دیدگان حوادث اخیر به سرعت رسیدگی و در مقابله با فتنه گران براساس قوانین شرعی حکم محارب و بغی در نظر گرفته شود تا این تهدید، فرصتی برای پاکسازی کشور از این اراذل وحشی تبهکار باشد.
امام جمعه موقت تهران افزود: دستگاه قضایی هم با سرعت اقدام کند تا در ذائقه مردم بنشیند و البته ماجرای فریب خوردگان داستان جدایی دارد که هم باید تأدیب و با وجود مؤاخذه، از مهر نظام نیز بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: بزرگترین تهدیدی که از این فتنه متوجه شدیم، ایجاد تفرقه و به جان هم انداختن مردم و شکاف اجتماعی بود و ملت عزیز ما برخلاف خواسته دشمنان باید همدلی و همیاری مؤمنانه خود را در دستور کار قرار دهند و اهالی سیاست هم مراقب باشند که این وقت ها، وقت گروکشی‌های سیاسی نیست چرا که دشمنان می‌خواهند میان مردم ما تفرقه باشد.
وی افزود: در اجرای صحیح طرح مدیریت مصرف سوخت باید همه کمک کنیم و در بحث رسیدگی به مناطق آسیب دیده ناشی از اغتشاش‌ها نیز باید مردم و خیران به کمک بیایند.
امام جمعه موقت تهران گفت: البته در زمینه مصرف سوخت هم باید سبک زندگی مان را اصلاح کنیم چرا که اسم رمز حیات طیبه، قناعت است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: کسبه، اصناف و صاحبان کالا و منازل و خدمات و فعالان حمل و نقل هم مهرورزی کنند و ما بسیج ملی برای ارزان کردن به راه بیندازیم تا همه تهدید‌های دشمن به فرصت تبدیل شود.

لزوم طرح مسائل با سخنان سنجیده و متفکرانه
افراد و مسؤلانی که تریبون در اختیار دارند و سخنان آن‌ها در جامعه اثرگذار است باید حواسشان باشد که سخنانشان، سنجیده و سدید باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه تهران افزود: یکی از عالی‌ترین مصادیق رعایت تقوای الهی، سخن استوار و سنجیده است.
وی گفت: خداوند از ما توقع دارد سخنان مان معروف، نیکو و زیبا باشد و در بین سخنان نیک و شایسته، بهترین را انتخاب کنیم و همچنین از ما توقع دارد سخنان ما برای مخاطب قابل فهم و آراسته به وصف نرمی و ملایمت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری ادامه داد: پیشنهاد خداوند برای سخن گفتن آن است که سخن ما کریمانه باشد مخصوصاً وقتی با پدر و مادر سخن می‌گوییم.
وی با بیان این که هم ظاهر و هم باطن سخن باید محکم باشد، اظهار داشت: باید هم نیتی که باعث می‌شود ما سخنی را بر زبان جاری کنیم، شایسته باشد و هم از رخنه‌ها و عیب‌های ظاهری و هم از عیب‌های درونی و باطنی در امان باشد و اگر سخن ما اینگونه باشد، قول سدید می‌شود.
امام جمعه موقت تهران گفت: تبعات و عواقب سخنان ما، بر عهده خودمان است و هر سخنی که از زبان انسان بیرون می‌آید در نامه عمل او نوشته می‌شود و عواقب آن سخنان به خود فرد باز می‌گردد.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری افزود: امام علی (ع) فرمودند سخن در اختیار و اسیر انسان است تا زمانی که آن را بیان نکرده، اما هنگامی که سخنی بر زبان انسان جاری شد، این انسان است که اسیر سخن می‌شود و باید پاسخگوی همه عواقب آن باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: هر گونه غیبت، تهمت و هر سخنی که باعث بردن آبرو، اختلاف افکنی، تضییع حق و حقوقی می‌شود در مثال ظلم لایترک است و رها نخواهد شد، سخت می‌شود و صاحب سخن باید در قبال این سخنان پاسخگو باشد.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که انسان خردمند زبانش را صیانت می‌کند، گفت: انسان خردمند اول آنچه را که می‌گوید، می‌سنجد و سپس عواقب آن را هم در نظر می‌گیرد و این سخنی که در آن قواعد الهی، شرعی و حقوق مادی و معنوی مردم رعایت می‌شود، قول سدید است که این قول سدید مخاطب و جامعه را به پیش می‌برد و باعث رشد آن و همچنین تقویت ایمان، وحدت، الفت و راهگشایی در جامعه می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری تصریح کرد: هر کس مخاطب بیشتری دارد مسئولیت بیشتری نیز متوجه او است، کسانی که تریبون در اختیار دارند، مسئولین و کسانی که سخن آن‌ها باعث ایجاد موج در جامعه و آثار کوتاه و بلند مدت می‌شود باید حواسشان باشد تا سخنانشان سدید باشد.
وی ادامه داد: برخی به گونه‌ای بی حساب سخن می‌گویند که ده‌ها عاقل نمی‌توانند عواقب آن را جمع کنند و این افراد باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد