لزوم طرح مسائل با سخنان سنجیده و متفکرانه


لزوم طرح مسائل با سخنان سنجیده و متفکرانه

افراد و مسؤلانی که تریبون در اختیار دارند و سخنان آن‌ها در جامعه اثرگذار است باید حواسشان باشد که سخنانشان، سنجیده و سدید باشد.

لزوم طرح مسائل با سخنان سنجیده و متفکرانهخبر تکمیل می شود....
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه تهران افزود: یکی از عالی‌ترین مصادیق رعایت تقوای الهی، سخن استوار و سنجیده است.
وی گفت: خداوند از ما توقع دارد سخنان مان معروف، نیکو و زیبا باشد و در بین سخنان نیک و شایسته، بهترین را انتخاب کنیم و همچنین از ما توقع دارد سخنان ما برای مخاطب قابل فهم و آراسته به وصف نرمی و ملایمت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری ادامه داد: پیشنهاد خداوند برای سخن گفتن آن است که سخن ما کریمانه باشد مخصوصاً وقتی با پدر و مادر سخن می‌گوییم.
وی با بیان این که هم ظاهر و هم باطن سخن باید محکم باشد، اظهار داشت: باید هم نیتی که باعث می‌شود ما سخنی را بر زبان جاری کنیم، شایسته باشد و هم از رخنه‌ها و عیب‌های ظاهری و هم از عیب‌های درونی و باطنی در امان باشد و اگر سخن ما اینگونه باشد، قول سدید می‌شود.
امام جمعه موقت تهران گفت: تبعات و عواقب سخنان ما، بر عهده خودمان است و هر سخنی که از زبان انسان بیرون می‌آید در نامه عمل او نوشته می‌شود و عواقب آن سخنان به خود فرد باز می‌گردد.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری افزود: امام علی (ع) فرمودند سخن در اختیار و اسیر انسان است تا زمانی که آن را بیان نکرده، اما هنگامی که سخنی بر زبان انسان جاری شد، این انسان است که اسیر سخن می‌شود و باید پاسخگوی همه عواقب آن باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: هر گونه غیبت، تهمت و هر سخنی که باعث بردن آبرو، اختلاف افکنی، تضییع حق و حقوقی می‌شود در مثال ظلم لایترک است و رها نخواهد شد، سخت می‌شود و صاحب سخن باید در قبال این سخنان پاسخگو باشد.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که انسان خردمند زبانش را صیانت می‌کند، گفت: انسان خردمند اول آنچه را که می‌گوید، می‌سنجد و سپس عواقب آن را هم در نظر می‌گیرد و این سخنی که در آن قواعد الهی، شرعی و حقوق مادی و معنوی مردم رعایت می‌شود، قول سدید است که این قول سدید مخاطب و جامعه را به پیش می‌برد و باعث رشد آن و همچنین تقویت ایمان، وحدت، الفت و راهگشایی در جامعه می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری تصریح کرد: هر کس مخاطب بیشتری دارد مسئولیت بیشتری نیز متوجه او است، کسانی که تریبون در اختیار دارند، مسئولین و کسانی که سخن آن‌ها باعث ایجاد موج در جامعه و آثار کوتاه و بلند مدت می‌شود باید حواسشان باشد تا سخنانشان سدید باشد.
وی ادامه داد: برخی به گونه‌ای بی حساب سخن می‌گویند که ده‌ها عاقل نمی‌توانند عواقب آن را جمع کنند و این افراد باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403