قانون های مزاحم از سر راه توسعه برداشته شود /در 6 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرها تزریق نشده است


قانون های مزاحم از سر راه توسعه برداشته شود /در 6 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرها تزریق نشده است

شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها در استانداری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها با حضور نائب رئیس مجلس و رئیس شورای شهر تهران در استانداری کرمانشاه برگزار شد. مشروح خبرها به شرح زیر است:

راه برون رفت از چالش های شهری مدیریت واحد است

هوشنگ بازوند امروز پنج شنبه در شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، آسیب های اجتماعی را یکی از بزرگترین چالش های شهری عنوان کرد و اظهار داشت: مدیریت شهری با این آسیب های اجتماعی که بسیاری از آنها ناشی از سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی هاست دست و پنجه نرم می کند.

استاندار کرمانشاه افزود: در سطح کلان کشوری نسخه ای که برای حاشیه نشینی پیچیده می شود نسخه ای واحد است که عملا جوابگو نیست بلکه باید هر استانی دوای درد خود را شناسایی کند چرا که جنس آسیب ها و حاشیه نشینی ها در کشور یکی نیست.

وی یکی دیگر از چالش های کشور را بحرانها و خشم طبیعت دانست و گفت: جغرافیای کشور ما 90 درصد روی گسل های زلزله است و این یک چالش جدی است اما رفتار سازه های ما در مقابل این حوادث خوشایند نیست.

بازوند خاطر نشان کرد: امسال 25 استان ما درگیر سیل بود، در استان کرمانشاه 172 کیلومتر رودخانه وجود دارد که 5 هزار واحد مسکونی یا در بستر و یا در حریم رودخانه ها ساخته شده اند که خود این مساله یکی از چالش های بزرگ برای شهر است که باید علاج شود.

نادیده گرفتن قوانین شهرسازی یک چالش جدی برای مدیریت شهری است

این مدیر ارشد استان بیان داشت: شاید نادیده گرفتن قوانین شهرسازی یک چالش جدی برای مدیریت شهری باشد علی رغم اینکه تمایل ندارند این امر را پررنگ جلوه دهند اما این یک واقعیت است.

بازوند گفت: وقتی طرح تفصیلی ها بیش از 30 تا 40 درصد اجرایی نمی شود در افق طرح و گاهی هم اگر اجرا می شود انحراف از طرح تفصیلی دارد که این نشان می دهد شهر را به نحوی اداره می کنیم که هزینه کارهای قانونی بیشتر از هزینه کارهایی است که در آن قانون رعایت نمی شود.

وی افزود: به طور مثال ماده 100 ها تبدیل به درآمد و منابع درآمدی برای شهرها می شود و این اتفاق بیانگر این است که یا شهر را می فروشیم و یا جسم را می فروشیم که تبدیل به منابع درآمدی ما می شود.

بازوند نقش مردم را در اداره امور شهرها بسیار موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: با این کار می توانیم اداره امور شهرها را با کمترین میزان انجام دهیم و اداره شهر گران نمی شود.

وی ادامه داد: هزینه مدیریت یک شهروند حاشیه نشین برای مدیریت شهری 40 برابر کسانی است که در شرایط عادی زندگی می کنند.

بازوند خاطر نشان کرد: توجه به زیر پوست شهر یکی از مسایلی است که ما در شورا و مدیریت شهری باید یک توجه ویژه به آن داشته باشیم.

حفظ سرمایه اجتماعی از وظایف جدی شهرها

وی حفظ سرمایه اجتماعی را یکی از وظایف جدی شهر دانست و گفت: که متاسفانه خیلی کم به این موضوع توجه داریم و در مهندسی اجتماعی شهر دقت لازم را نداریم در حالی که این موضوع بسیار مهم است.

بازوند تصریح کزد: وقتی مهندسی اجتماعی را رعایت نمی کنیم می بینیم درگیر یک کلاف سردرگم ترافیک و مشاغل مزاحم در شهر می شویم.

لزوم مهندسی اجتماعی در شهرها

این مدیر ارشد استان خاطر نشان کرد: اگر دنبال یک امنیت هستیم و اعتقاد داریم که امنیت بستر توسعه است لازمه آن یک مهندسی اجتماعی در شهر است که خروجیش آسایش و آرامش برای شهروندان خواهد بود.

وی رای مردم به شوراها را یک رای عمران و آبادانی عنوان کرد و گفت: البته نه اینکه اصلا این رای سیاسی نباشد ولی قالب رای مردم به شورا ها عمرانی و آبادانی و مطالبه جدی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

راه برون رفت از چالش های شهری مدیریت واحد است

بازوند عنوان کرد: راه برون رفت از چالش های شهری مدیریت واحد شهری است ما کلید شهر را به شوراها و شهردار دادیم اما اختیار جای دیگر است متاسفانه سازماندهی و سیاستگذاری مسکن به دور از شورای شهر و مدیریت شهری در کشور ما صورت می گیرد اما گرفتاری آن متوجه شوراها و شهرداریهاست.

وی افزود: میراث فرهنگی برای مرمت بافتهای فرسوده از قوانین خاص خودش استفاده می کند اما قوانینی که دارد مغایر با مسائل شهر است به طور مثال یک بافتی را یک کارشناس در تهران یک خط دور آن می کشد به عنوان حریم و اینطور نمی شود شهر را اداره کرد چرا که قطعا این کارشناس به اندازه کارشناسان استانی اطلاعات ندارند.

استاندار کرمانشاه خاطر نشان کرد: اگر این قوانین اصلاح نشود تمام بافتهای تاریخی را نه تنها نمی توانیم احیاء کنیم بلکه آنها را از دست خواهیم داد.

وی بیان داشت: دخالت های بیش از حد وزارت راه و شهرسازی و قوانین خاصی که دارند در موضوع شهرسازی یکی از مسائلی است که نیاز به حل و فصل دارد.

این مدیر ارشد استان در پایان ابراز امیدواری کرد که یکی از خروجی های این همایش روشن شدن تکلیف مدیریت واحد شهری و حل و فصل مشکلات این راه باشد.

در ۶ سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرها تزریق نشده است

محسن هاشمی رفسنجانی عصر امروز پنجشنبه در شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها که در استانداری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اغتشاشات اخیر به که دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد، اظهار داشت: طی هفته گذشته در بسیاری از شهرها شاهد حوادث و ناآرامی‌هایی بودیم که موجب شد خسارت های مادی و معنوی به کشور وارد شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حوادث اگرچه در اعتراض به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت صورت گرفت اما می‌توان گفت ریشه های عمیق تری داشت که باید در شوراهای شهر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

وی بیان داشت: نگاه مقطعی و کوتاه مدت به اینگونه حوادث موجب نادیده گرفتن ریشه ها و لایه های زیرین آنها می شود لذا باید عمیق‌تر به مسائل نگاه شود.

هاشمی تصریح کرد: امروز در کشور با دو مشکل اساسی و بزرگ مواجه هستیم معضل اول که سال‌ها طول کشید و همزمان با اولین مصوبه شورای امنیت که تحریم ایران را تصویب کرد یعنی در اوایل بهمن ماه سال ۸۵ بود که تحریم‌های خارجی رشد کرد و به دلیل یکجانبه‌گرایی و بد عهدی هایی که قدرت های جهانی انجام دادند موجب شد درآمدهای ارزی کشور از ۱۰۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال قبل به حدود یک سوم کاهش پیدا کند.

این مسئول ادامه داد: همین مقدار به سادگی قابل انتقال به داخل کشور و استفاده در کشورهای دیگر نیست و طبعاً مدیریت دولت تحت این شرایط دشوار و یک بحران است لذا نباید بدون در نظر گرفتن این شرایط اقدام به تضعیف و تخریب مسئولان کنیم.

هاشمی رفسنجانی بیان داشت: امیدواریم این مسائل باعث نشود که اتحاد کشور به دلیل کج فهمی ها از بین برود و شاید یکی از دلایل نارضایتی ها در روز اول افزایش قیمت بنزین همین نگاه جناحی بود که بعضاً به مصیبتی تبدیل شد که به اجبار مقام معظم رهبری به میدان آمد تا سریعاً موضوع را متوقف کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران مشکل دوم را بروکراسی ناکارآمد داخلی در کشور دانست و گفت: این بروکراسی ناکارآمد سبب شده تا اجازه استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخل را به درستی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: البته سالهاست که در کشور دچار این ناکارآمدی هستیم و اگرچه مشروعیت داریم و انتخابات را هر دو سال یکبار در کشور اجرا می‌کنیم ولی این کارآمدی است که مشروعیت ما را ادامه دار می کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: متاسفانه این موضوع سبب شده که تحریم ها اثر بیشتری داشته باشد لذا واجب است بر روی موضوع کارآمدی در کشور بیشتر کار کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم که در مورد مصرف و قیمت سوخت برای قشر ضعیف در نظر گرفته شده است مساله حمل و نقل عمومی است که در دولت روحانی به این موضوع پرداخته شد.

وی بیان داشت: در این خصوص مصوبات خوبی نوشته شد و به شورای اقتصاد ارائه شد و با وجود اینکه حدود ۲ سال از مصوبات گذشته است اما همچنان به دلیل ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی عملیاتی نشده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: بر اساس تصمیم شورای اقتصاد قرار بود در سال ۹۷ در کلان شهر ها و در راستای کاهش آلودگی هوا جهت تامین ۱۹ هزار اتوبوس، ۴۰ هزار مینی بوس و کامیون های بین شهری اقدام شود اما به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک های عامل، صندوق ذخیره ارزی این مصوبه همچنان بلا استفاده مانده است.

وی گفت: در حال حاضر شاهد افزایش قیمت سوخت هستیم بدون اینکه یک اتوبوس به شهرها تزریق شود و با وجود اینکه ۶ تا ۷ سال از دولت گذشته در این مدت هم یک اتوبوس تزریق نشده است و عمر متوسط اتوبوس های کلان شهرها و شهرها به مرز حداقل ۵ تا ۱۱ سال رسیده است.

هاشمی رفسنجانی گفت: در حالی از آلودگی هوا رنج می بریم که مصوبات و قوانین زیادی در مورد حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، مدیریت سوخت، هدفمندی یارانه ها وجود دارد اما متاسفانه هیچکدام از این قوانین اجرایی نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: ما قوانین و آیین نامه هایی داریم که همین چند سال اخیر نوشته شده است ولی متاسفانه ۱۰ درصد هم اجرایی نمی شود که جا دارد مجلس و نظارت بر اجرای قوانین در کنار رسیدگی به فساد، به عدم اجرای این قوانین هم توجه کنند و کسانی را که به قوانین عمل نمی کنند تنبیه کنند.

قانون های مزاحم از سر راه توسعه برداشته شود

عبدالرضا مصری امروز پنج شنبه در شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، به مشکلات و موانع بر سر راه خدمتگزاری به مردم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این مشکلات تعدد و تناقض در قوانین است که باید صبح تا شب بنشینیم و قانون وضع کنیم.

وی گفت: حدود ۱۰۰ سال است که قانون وضع می کنیم و حجم زیادی از قوانین باعث شده هیچ کس نتواند آنها را تطبیق دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تعدد و تزاحم مراکز تصمیم گیری نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و باید در یک امر واحد در جاهای مختلفی باید تصمیم گیری شود و قدرت پاسخگویی واحد وجود ندارد که همین امر سبب می شود یک فرافکنی رواج پیدا کند.

این مسئول تعدد دستگاههای نظارتی را نیز یکی دیگر از مشکلات دانست و ادامه داد: تعدد ساختارهای ترکیبی و ناهمگن نیز در این راه وجود دارد که اگر حل و فصل نشود به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و دنیای فرافکنی به دلیل همین قوانین گسترش می یابد.

مصری خاطر نشان کرد: آنقدر قانون در قانون داریم و قوانین یکپارچه موضوعی نداریم که کمتر کسی از آن سر در می آورد.

وی افزود: با این نوع ساختار بسیاری از موضوعات حل و فصل نمی شود و امکان اینکه بخواهیم کار شایسته ای انجام دهیم وجود ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز یکی از بزرگترین دستگاه اداری دنیا در ایران است و نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون نفر کارمند دولت داریم اما به لحاظ اجرا بسیار ضعیف هستیم.

مصری اظهار داشت: این تعدد و تزاحم در قانون کاری از پیش نمی برد بلکه باید تلاش کنیم قانون های مزاحم را از سر راه توسعه برداریم.

وی تاکید کرد: همچنین باید قانونی مختصر و مفید در راس امورات شهرداری قرار بگیرد و اصول و پایه هایی را که کج گذاشته شده است اصلاح شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی