محکومیت 35 درصد پزشکان در اعمال جراحی زیبایی


محکومیت 35 درصد پزشکان در اعمال جراحی زیبایی

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: 35 درصد پزشکان در شکایت از اعمال جراحی زیبایی محکوم شناخته می‌شوند.

محکومیت 35 درصد پزشکان در اعمال جراحی زیباییعلی فتاحی در حاشیه هفتمین کنگره راینولوژی ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: شکایت از جامعه پزشکان در کل دنیا وجود دارد و ۳ درصد از اقدامات درمانی منجر به شکایت می‌شود، زیرا در هر اقدام درمانی که صورت می‌گیرد یکسری عوارض رخ می‌دهد.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماران نمی‌توانند تقصیر را از عارضه تشخیص دهند گفت: به همین علت شکایت از پزشکان گاهی به علت بروز عوارض برخی جراحی‌ها نیز هست.
وی با بیان اینکه ما در ایران شکایت از پزشکانمان بسیار کمتر از نُرم جهانی است، افزود: یک درصد از موارد درمانی منجر به شکایت از کادر درمان می‌شود و از این تعداد شکایت، چه شکایت در دادسرای جرایم پزشکی و چه نظام پزشکی، ۶۰ درصد منجر به تبرئه پزشک و ۴۰ درصد منجر به محکومیت کادر پزشک می‌شود.
فتاحی گفت: بیشترین علت شکایت را نارضایتی بیمار از کاری که انجام داده ذکر کرده اند و از کل شکایت‌های ما، ۸ درصد مربوط به اعمال جراحی زیبایی است که به ترتیب شامل جراحی بینی، جراحی صورت و سینه و شکم است.
وی افزود: از جراحی‌های زیبایی نیز بین ۳۵ تا ۴۰ درصد منجر به شکست می‌شود بنابراین پزشکان باید بیماران را قبل از عمل جراحی توجیه کنند تا بیمار آگاهی خوبی داشته باشد تا انتظاراتش با آنچه پس از عمل انجام شده است، مطابقت داشته باشد.

مشکلات تنفسی از عوارض جراحی‌های زیبایی غیراستاندارد
دبیر انجمن راینولوژی ایران درباره عوارض جراحی زیبایی بینی در سنین پایین هشدار داد.سید علیرضا مصباحی در هفتمین کنگره علمی راینولوژی ایران گفت: براساس مطالعات علمی، حداقل سن برای عمل زیبایی بینی دختران ۱۷.۵ سال و پسران ۱۸ سال است.
وی با انتقاد از انجام دادن عمل زیبایی بینی در کشور افزود: شاید در کوتاه مدت این نوع عمل‌ها باعث خوشحالی آن‌ها شود، اما بعد از دو سال، عوارض جبران ناپذیری متوجه این قبیل افراد خواهد شد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت با بیان اینکه عمل زیبایی بینی در سنین بالا هیچ محدودیتی ندارد، افزود: البته جراح باید بداند که این نوع عمل در هر گروه سنی، تفاوت دارد و باید از آن آگاه باشد.
مصباحی به عوارض جراحی زیبایی بینی که غیرعلمی انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: حادترین عارضه عمل‌های غیراستاندارد، در زیبایی صورت و عملکرد بینی نمایان می‌شود.
وی ادامه داد: از بین رفتن غضروف‌های بینی، پوست و ساختار بینی، منجر به نازیبایی صورت فرد می‌شود که بعضا به هیچ وجه اصلاح پذیر و درست کردن نیستند.
مصباحی به مسائل تنفسی این افراد اشاره کرد و گفت:: بعضا مشکلاتی برای تنفس فرد ایجاد می‌شود که قابل برطرف شدن، نیست.
هفتمین کنگره علمی راینولوژی ایران از ۶ تا ۸ آذر در مرکز همایش‌های رازی تهران ادامه دارد.

غیر واقعی بودن کاربرد لیزر در جراحی بینی
جراح پلاستیک و گوش و حلق و بینی گفت: آنچه تحت عنوان استفاده از لیزر در جراحی بینی در تبلیغات بیان می‌شود، واقعیت ندارد.
سید علیرضا مصباحی افزود: از نظر تعداد عمل‌های جراحی بینی از جمله کشور‌های در صدر جهان هستیم، در هر حوزه درمان تعداد عمل‌ها بر اساس نیاز جامعه تعریف می‌شود.
وی ادامه داد: انسان سالم از لحاظ روحی و جسمی باید سلامت کامل داشته باشد و زیبایی در سلامت جسم و روان افراد موثر است.
مصباحی با اشاره به نقش زیبایی در کارکرد افراد گفت:: در کشور ما آنچه باید به عنوان زنگ خطر در این زمینه بیان شود این است که هر کسی گزینه مناسبی برای عمل جراحی زیبایی بینی نیست و نباید به علت چشم و همچشمی و یا فشار دیگران زیر تیغ جراحی بینی رفت، چون قطعا این فرد پس از عمل پشیمان می‌شود.
دبیر انجمن راینولوژی با اشاره به مشکلات عمل‌های زیبایی بینی افزود: یا بیماران انگیزه کافی برای عمل زیبایی نداشتند و یا اینکه توقعات غیر منطقی نداشته و در نهایت شاید پزشک خود را بدرستی انتخاب نکرده اند.
این جراح پلاستیک گفت:​ درصد بالایی از جراحی‌های بینی به علت فشار دیگران و چشم و همچشمی انجام می‌شود که قطعا غیر ضروری است.
وی با اشاره به نقش کاذب فضای مجازی و تبلیغات غیر علمی در این زمینه گفت: مردم فریب تبلیغات غلط در فضای مجازی را نخورند، برای تغییر شکل بینی هیچ راهی غیر از عمل جراحی وجود ندارد، لیزر و سایر موارد غیر جراحی که در همه اتاق‌های عمل وجود دارد در چسبندگی داخل بینی اثر دارد و هیچ جایگاهی در جراحی بینی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟