تابناک نوشت:مقصر رشد قیمت 3 تا 15 میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟


تابناک نوشت:مقصر رشد قیمت 3 تا 15 میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

شفقنا – تابناک نوشت: حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو معتقد است، فی ذاته افزایش قیمت بنزین نمی تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد اما این افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال به صورت غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد. افزایش قیمت خودرو حدود دو ماهی است که روند صعودی […]

تابناک نوشت:مقصر رشد قیمت 3 تا 15 میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

شفقنا – تابناک نوشت: حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو معتقد است، فی ذاته افزایش قیمت بنزین نمی تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد اما این افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال به صورت غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

افزایش قیمت خودرو حدود دو ماهی است که روند صعودی داشته اما در این روزها این روند صعودی شتاب بیشتری به خود گرفته است و قیمت ها با شیب تندتری مدام در حال افزایش می باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، به عنوان نمونه قیمت خودروی پراید ۱۱۱ قبل از افزایش قیمت بنزین حدود ۴۷ میلیون تومان بوده است که این قیمت در مورخه ۶ آذرماه سال جاری به ۵۲.۵ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از ۸۰ میلیون تومان به ۸۷ میلیون تومان افزایش یافته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده است که قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت این خودرو ۱۵ میلیون تومان رشد داشته است. در جدول زیر قیمت برخی خودروها قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین را ملاحظه می کنید.

تابناک نوشت:مقصر رشد قیمت 3 تا 15 میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

مقصر رشد قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

این افزایش ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی قیمت خودروها بعد از افزایش قیمت بنزین این تصور را ایجاد کرده است که افزایش قیمت بنزین عامل اصلی رشد قیمت خودروها در یکی دو هفته اخیر بوده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازار خودرو چنین اعتقادی را ندارند و حداقل بر این باور هستند که قیمت بنزین رابطه مستقیمی با قیمت خودرو ندارد.

در هفته گذشته خبرنگار تابناک اقتصادی طی مطلبی با عنوان “تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو” در مصاحبه با سه کارشناس خودرو به بررسی رابطه بین قیمت بنزین با قیمت خودرو پرداخت. هر سه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی ارتباط مستقیم قیمت بنزین با قیمت خودرو را رد کردند.

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: به نظر من افزایش قیمت بنزین هیچ گونه اثر مستقیمی بر روی افزایش قیمت خودرو نمی تواند داشته باشد.

همچنین حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز گفت: فی ذاته افزایش قیمت بنزین نمی تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد اما این افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال به صورت غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد. فرید زاوه دیگر کارشناس خودرو نیز گفت: خود افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم بر روی افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار نیست اما این افزایش قیمت از کانال های غیرمستقیم بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به این صحبت ها حالا می توان این پرسش را مطرح کرد که دلیل افزایش قیمت خودرو در این روزها چیست؟

دلیل افزایش قیمت خودروها چیست؟
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی گفتگویی در مورخه ۵ آذرماه ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش گفت: تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متاثر از سهمیه بندی بنزین نیست؛ بلکه سوء استفاده‌هایی در این بازار رخ داده است.

همچنین عباس تابش معاون وزیر صمت که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود گفت: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و اینکه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری مربوط است و ربطی به گرانی بنزین ندارد. وی افزود: اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو برخی دلال ‌ها به قیمت ‌ها دامن می ‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه ‌ای تغییر پیدا کرده است. تابش ادامه داد: هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداریم و گران فروشی لوازم یدکی خودرو‌ها نیز تخلف است.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه تولید خودرو کاهش آنچنانی نیافته و قیمت مواد اولیه نیز افزایش نیافته است، گفت: افزایش قیمت این روزهای خودرو فقط به دلیل هیجانی است که عده ‌ای به آن دامن زده اند.

وی افزود: در شرایط فعلی خودروسازان توانایی افزایش تولید را ندارند و دارندگان پول ‌های سرگردان هم به خوبی این موضوع را متوجه شده اند. کاکایی گفت: در حالی که پول‌ های سرگردان تا مدت‌ها به سمت بورس روانه می شدند و در این بازار فعال بودند و سود خوبی هم دریافت می‌ کردند حالا با کاهش این سود به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت جدیدی می گردند تا سود بیشتری حاصل کنند و بنابراین به سمت بازار خودرو روانه شده اند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد