آمادگی نیروی دریایی ارتش برای حضور در خلیج مکزیک/ نداجا در جنگ تحمیلی سیادت ایران را بر دریا‌ها حفظ کرد


آمادگی نیروی دریایی ارتش برای حضور در خلیج مکزیک/ نداجا در جنگ تحمیلی سیادت ایران را بر دریا‌ها حفظ کرد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز می‌توانیم این تعهد را بدهیم که مقتدرانه در اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و خلیج مکزیک حضور بیابیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار «حسین خانزادی» صبح امروز (۷ آذر) در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان این نیرو با آرمان‌های امام خمینی (ره) که به مناسبت هفتم آذر (روز نیروی دریایی ارتش) در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، اظهار داشت: نیروی دریایی در طول تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره پای تعهد و میثاق خود با آرمان‌های امام راحل ایستاده است که مصادیقی از آن را بیان می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی، دشمن بعثی با طراحی‌های خود می‌خواست یک روزه خرمشهر را تصرف کند و ظرف یک هفته به تهران برسد، اما با حماسه‌سازی تکاوران نیروی دریایی یک مقاومت مستحکم شکل گرفت و دشمن ۳۴ روز پشت دروازه‌های خرمشهر ماند که این یکی از مصادیق سرسپردگی نداجا به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

فرمانده نداجا ادامه داد: دومین مصداق از تجدید میثاق نیروی دریایی تنها ۶۷ روز بعد از آغاز جنگ صورت گرفت؛ در آبان ۱۳۵۹ دو عملیات بزرگ «اشکان» و «شهید صفری» در نیروی دریایی انجام شد که هر دو با هدف توقف نیروی دریایی عراق و از کار انداختن چرخه اقتصاد دشمن انجام شد و چندی بعد در تکمیل این دو عملیات، عملیات «مروارید» انجام شد که در آن دو سکوی نفتی «البکر» و «الامیه» منهدم شدند و عملاً تا پایان دفاع مقدس چیزی از نیروی دریایی رژیم بعثی باقی نماند.

دریادار خانزادی اضافه کرد: از آنجا که دشمن می‌خواست انقلاب را از طریق جنگ متوقف کند، اقدام به حمله همه‌جانبه در زمین، هوا و دریا کرد، تا حرکت انقلاب را متوقف کند؛ اما در دریا با مشت آهنین دریادلان نداجا مواجه شد و تا آخر جنگ هیچ‌گونه تحرکی نتوانست از خود بروز دهد.

وی یادآور شد: با توجه به تک‌محصولی بودن کشور در آن دوران، در ادامه جنگ، نیروی دریایی عملیات اسکورت را جهت تأمین منافع اقتصادی کشور در آب‌ها آغاز کرد و در طول این هشت سال توانست ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کند و تنها ۲۰ کشتی در طول این هشت سال از بین رفت و این نیز مصداق دیگری از تجدید میثاق کارکنان سلحشور نیروی دریایی با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

امیر خانزادی با اشاره به حجم کاری که در حوزه اسکورت نفتکش‌ها در دوران دفاع مقدس انجام شد، بیان کرد: نیروی دریایی در طول ۱۰ سال گذشته و در شرایط عادی شش هزار کشتی را اسکورت کرد، درحالی‌که در طول هشت سال دفاع مقدس، این عدد از مرز ۱۰ هزار کشتی تجاوز کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی در طول جنگ هشت ساله توانست، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را بر دریا‌ها حفظ و با کمک پدافند در حوزه‌های امنیتی حساسی، چون جزیره خارگ امنیت خوبی را برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن به تلافی شکست‌هایی که خورده بود، به ناو «جوشن» حمله کرد و وقتی به فرمانده ناو اعلام کردند که موشک ما ظرف پنج دقیقه به ناو برخورد خواهد کرد و پرسنلتان را نجات دهید. فرمانده ناو با اقتدار ایستاد و گفت که اینجا آب‌های ما است. آن‌ها تا آخرین لحظه با دشمن به نبرد پرداختند و در نهایت همگی به شهادت رسیدند.

دریادار خانزادی ادامه داد: تصور دشمنان این بود که بعد از انقلاب با رفتن مستشاران نظامی از ایران، نیروی دریایی کشورمان قادر به تعمیر و نگهداری تجهیزات نیست، اما دنیا دید که در هشت سال دفاع مقدس همه نیرو‌های ما چگونه توانستند در برابر دشمن بایستند و کار تعمیر و تجهیزات را با قدرت به انجام برساندند.

فرمانده نداجا عنوان کرد: وقتی موضوع بازنشسته شدن برخی تجهیزات دریایی مطرح شد، فرمانده معظم کل قوا فردمودند که باید به تجهیزات «عمر انقلابی» بدهیم؛ از این‌رو به سرعت عمردهی انقلابی به تجهیزات را در نداجا آغاز کردیم.

وی افزود: امروز ناو «الوند» به همراه ناو پشتیبانی «بندرعباس» در نزدیکی کانال سوئز به اجرای مأموریت می‌پردازد و با تروریسم دریایی مقابله می‌کند که همه این‌ها بیانگر اجرای مأموریت و وظیفه در راستای عهد و میثاق با ولایت است.

دریادار خانزادی گفت: نیروی دریایی در امتداد وسعت مأموریتی، در دریای سرخ حضور یافته و این حضور را تثبیت کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: امروز می‌توانیم این تعهد را بدهیم که مقتدرانه در اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و خلیج مکزیک حضور بیابیم و در واقع حضور و اجرای مأموریت در هر جا از اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد برای ما به یک روند قابل برنامه‌ریزی تبدیل شده است/.

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی