مقایسه کشمیر با اشغال فلسطین از سوی یک دیپلمات هندی جنجال آفرید


مقایسه کشمیر با اشغال فلسطین از سوی یک دیپلمات هندی جنجال آفرید

دهلی نو-ایرنا- اظهارات ساندیپ چاکراورتی کاردار سفارت هند در نیویورک مبنی بر اینکه هند می تواند از مثال بازگشت یهودیان به فلسطین برای استقرار دوباره مهاجران کشمیری در کشمیر استفاده کند به یک جنجال بزرگ در این کشور تبدیل شد.

شبکه خبری "ایندیا تودی" امروز (پنجشنبه) نوشت: کاردار سفارت هند در یک برنامه در نیویورک با حضور مهاجران کشمیری که در سال های ۱۹۷۰ از جامو و کشمیر مهاجرت کردند، اعلام کرد: "مهاجران کشمیری به زودی می توانند به سرزمین خود بازگردند، زیرا اگر مردم یهودی توانسته اند به سرزمین خود بازگردند، ما نیز می توانیم".

وی در مورد لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر نیز گفت: من معتقدم وضعیت امنیتی در جامو و کشمیر بهبود خواهد یافت؛ این امر به مهاجران اجازه خواهد داد تا به کشمیر بازگردند؛ ما هم اکنون یک مثال در جهان داریم، من نمی دانم چرا ما از این مدل پیروی نمی کنیم؛ این واقعه در خاورمیانه اتفاق افتاده است.

این دیپلمات ارشد هندی در اظهاراتی که به اشغال سرزمین های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اشاره می کند، تاکید کرد: یهودیان بیش از ۲ هزار سال فرهنگ خود را خارج از سرزمینشان زنده نگاه داشتند. من فکر می کنم که ما نیز باید فرهنگ کشمیر را زنده نگاه داریم. فرهنگ کشمیر فرهنگ هند است، آن یک فرهنگ هندو است.

سخنان کاردار هند در نیویورک در رسانه های اجتماعی واکنش های منفی زیادی داشته است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرده است که این اظهارات بیانگر سیاست اصلی هند در کشمیر است. وی در حساب تویتری خود نوشت: این اظهارات چهره واقعی دولت هند را نشان می دهد. این کشور بیش از صد روز است که کشمیر را مورد حمله قرار داده و مردم کشمیر را از حقوق انسانی خود محروم ساخته است.

ساندیپ چاکراورتی در واکنش به انتقادات کاربران رسانه های اجتماعی اعلام کرد که از اظهارات او سو استفاده شده و به صورت اشتباه تعبیر شده است.

هند در سه دهه گذشته سعی کرده تا وضعیت کشمیر را با مساله فلسطین مقایسه نکند. دهلی بارها تاکید کرده که کشمیر یک بخش جدایی ناپذیر از هند و یک مساله داخلی این کشور است و وضعیت امنیتی آن به دلیل حمایت پاکستان از گروه های شبه نظامی در این منطقه است.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون و پس از اشغال کرانه باختری و شرق بیت المقدس بیش از ۱۴۰ شهرک در سرزمین های اشغالی ساخته است. این شهرک سازی بر اساس قوانین بین المللی غیر قانونی محسوب می شوند. آمریکا اخیرا اعلام کرد که دیگر این شهرک سازی رژیم صهیونیستی را غیر قانونی نمی داند.

نخست وزیر هند 5 اوت(14 مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد در کشمیر برقرار شده و دسترسی به اینترنت در کشمیر مسدود شد.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، احیای بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند.

دهلی نو می گوید که لغو خود مختاری محدود کشمیر با هدف توسعه این منطقه خشونت زده انجام شده، اما بسیاری از کشمیری ها معتقدند که هند قصد دارد با سکونت هندوها، جمعیت مسلمان منطقه را تغییر دهد. پیش از تقسیم بندی جدید جامو و کشمیر، این ایالت تنها ایالت هند با جمعیت اکثریت مسلمان بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان