لزوم کاشت بذرهای مقاوم در مقابل کم‌آبی برای تقویت بخش کشاورزی ایلام


لزوم کاشت بذرهای مقاوم در مقابل کم‌آبی برای تقویت بخش کشاورزی ایلام

با توجه به شرایط کم‌آبی و تضعیف سفره‌های زیر زمینی و گرد و غبار در سال‌های اخیر، زمین‌های کشاورزی استان ضعیف شده‌اند، یکی از اقدامات کارآمد و مهم برای توسعه بخش کشاورزی کاشت بذرهای مقاوم در مقابل کم‌آبی است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شهرستان دهلران یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات در استان ایلام است که هر ساله بیشترین میزان محصولات کشاورزی استان از اراضی آن برداشت می‌شود.

با توجه به بروز خشکسالی‌ها، ریزگردها و... در سال‌های اخیر که سبب متضرر شدن برخی از کشاورزان استان شد، برخی از کشاورزان دهلرانی تلاش کردند با کشت محصولاتی که مقاومت بالا و نیاز کمتری به آبیاری دارند از بروز خسارت جلوگیری کنند.

مسلما ترویج کشت گیاهان مقاوم که نیاز کمتری به آبیاری دارند علاوه بر جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان به اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشاورزان کمک می‌کند.

تلاش برای جلوگیری از خسارات احتمالی

فریدون حسنی یکی از کشاورزان دهلرانی گفت: طی سال‌های گذشته خسارات بسیاری به کشاورزان وارد شد که دلیل اصلی این خسارات کمبود بارش‌ها بود.

وی افزود: کشاورزان دهلرانی تلاش کردند تا با کشت محصولات مقاوم از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کرده و علاوه بر درآمدزایی دغدغه از بین رفتن محصول را نداشته باشند و بتوانند با خیال آسوده به کار خود ادامه دهند.

عدم خرید تضمینی گیاهان مقاوم به شوری

قاسم صادق‌پور یکی از کشاورزانی که امسال زمین خود را به کشت ارزن اختصاص داده می‌گوید: امسال در ۳ هکتار از اراضی خود را ارزن کاشتم زیرا بر اساس گفته کارشناسان ارزن یک گیاه مقاوم است که نیاز کمی به آب دارد.

وی افزود: باید تلاش شود کشت چنین محصولاتی در اراضی کشاورزی افزایش یابد که لازم است در این زمینه مسوولان وارد عمل شده و کشاورزان را با فواید کشت این محصولات آشنا کنند.

این کشاورز ادامه داد: عدم خرید تضمینی این محصولات کشاورزی سبب کاهش تمایل کشاورزان به کشت این محصولات شود که ضروری است در این زمینه اقدام شود.

جلوگیری از مهاجرت روستاییان

سمانه فتحی کارشناس کشاورزی در این باره می‌گوید: باید کشت گیاهانی که نیاز کمی به آبیاری دارند در دستور کار قرار گیرد و مسوولان در صدد رفع مشکل کم آبی و اشتغال روستاییان برآیند تا از مهاجرت روستاییان به شهر نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید برنامه مدونی جهت آشنایی کشاورزان با گیاهان مقاوم به شوری که از مقاومت بالایی برخوردارند داشته باشد، افزود: با توجه به وضعیت نامطلوب ذخایر آبی نهادینه‌سازی توسعه فرهنگ کشت گیاهان کم آب در کشور مهم است زیرا علاوه بر کاهش مصرف آب با درآمدزایی و اشتغال روستاییان مرتبط است.

این کارشناس حوزه کشاورزی تصریح کرد: استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری و برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله مواردی است که می‌توان جهت معرفی این محصولات کشاورزی به روستاییان و کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد.

گندم، بیشترین محصول تولیدی دهلران

عباس احمدی رئیس جهاد کشاورزی دهلران گفت: ارزن و کینوا جزو گیاهانی هستند که طی سال جاری در این شهرستان کاشته شده است.

وی با بیان این‌که بیشترین محصول کاشته شده در شهرستان گندم، کلزا و ذرت است، ادامه داد: برنامه‌هایی جهت ترویج گیاهان مقاوم به شوری از قبیل ارزن و کینوا در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی دهلران با اشاره به عدم خرید تضمینی این محصولات، خاطر نشان کرد: بازار فروش محصولات مذکور در خارج از استان است و با توجه به استفاده از ارزن در خوراک دام و طیور وضعیت فروش این محصول مطلوب است.

این مسئول در پایان یادآور شد: محصول ارزن تولیدی شهرستان به ازای هر کیلو بیش از ۶۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

کد خبر 466029

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس