ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است


ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

فرمانده نیروی دریایی ارتش بمناسبت هفتم آدر روز نیروی دریایی ارتش با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو کرد. حوزه دفاعی امنیتی (/fa/political/28) گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران (/fa/political)...

فرمانده نیروی دریایی ارتش بمناسبت هفتم آدر روز نیروی دریایی ارتش با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو کرد.

حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طلوع وند؛ نیروی دریای ارتش یکی از نیروهای تاکتیکی و استراتژیک در مجموعه نیروهای مسلح و به خصوص ارتش به شمار می رود. اهمیت این نیرو به قدری است که در تقویم کشورمان هفتم آذرماه که سالروز آغاز عملیات مروارید در دفاع مقدس، که منجر به فلج گشتن نیروی دریایی عراق، و منهدم سازی کامل دو پایانه عظیم نفتی البکر و الامیه، واقع در مصب اروندرود شد را به نام نیروی دریایی ارتش نامگذاری کنند. این نیرو چندین سال قبل از سوی فرمانده معظم کل قوا نیروی راهبردی نام گرفت.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

به همین مناسبت با امیر دریادار حسین خانزادی درباره برخی از موضوعات در حوزه دریا و به خصوص درباره تجهیزاتی که قرار است به نیروی دریایی الحاق شود، گفت‌وگویی را انجام دادیم.

مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است:

باشگاه خبرنگاران جوان: حدود ۱۰ سال است که نیروی دریایی ارتش جهت تامین امنیت ناوگان تجاری وارد آب‌های آزاد شده است و کارنامه این ۱۰ ساله به اذعان همه کارشناسان کارنامه‌ای موفق و درخشان است. با وجود این موضوع قدرت راهبردی ایران چه پیامی برای دنیا دارد؟

خانزادی: ابتدا باید این نکته را یادآوری کنم که قدرت راهبردی ایران جوانان کشور هستند. امروز جوانان کشورمان با دقت و هوشمندی بسیار بالا موضوعات مختلف به ویژه مسائل دفاعی و امنیتی را دنبال می‌کنند و این نقطه امیدی است تا گام دوم انقلاب با وجود همین جوانان با دقت و قدرت زیاد به پیش برود. اما هنگامی که از اقتدار ایران در آب‌های آزاد صحبت می‌کنیم باید وظیفه اصلی یک نیروی دریایی را بررسی کنیم. به طور معمول چند تکلیف برای یک نیروی دریایی تعیین می‌شود. نخست تامین امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت یک کشور است.

اگر به مناطق دریایی پیرامون جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم به سه حوزه ژئوپلتیکی تقسیم می‌شود. یکی از این مناطق حوزه دریای خزر در شمال کشورمان است که به نام دریایی صلح و دوستی نام گرفته که امنیت در آنجا برقرار شده و ما هم با قدرت در آنجا حضور داریم که هیچ گاه این امنیت و قدرت بازیچه دست قدرت‌های فرامنطقه‌ای نشده و حفظ شود. خلیج فارس و دریایی عمان بخش‌های اساسی مناطق دریایی تحت حاکمیت ایران است که امروز امنیت بسیار خوبی در آن‌ها حاکم است. البته امنیت خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای دوران ۴۰ ساله انقلاب تاکنون از سوی جمهوری اسلامی با اقتدارو صلابت از سوی نیروی دریایی ارتش تامین شده است.

آنچه شما درباره آن صحبت می‌کنید امنیت مناطق فراتر از دریا‌های تحت حاکمیت ایران است که به آن نیروی دریایی آب‌های سبز می‌گوییم که بیشترین فاصله و عمق آن از سواحل ایران در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ مایل (۱۴۰ کیلومتر) است.

امروز محدوده عملیات نیروی دریایی ارتش به بیش از ۳ هزار کیلومتر دورتر از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران می‌رسد. کشتی‌های ما امروز به آب‌های آزاد سفر می‌کنند و اقتصاد ما را به گردش در می‌آورند یعنی هم کشتی‌های ما به سفر‌های دریایی می‌روند و کشتی‌های سایر کشور‌ها کالا‌های خود را از طریق دریا به کشورمان می‌فرستند و در واقع از بنادر ما به عنوان یک گره دریایی برای نقل و انتقال کالا و خدمات استفاده می‌کنند. به همین دلیل تامین امنیت این بنادر و دریا‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

ما امنیت امروز خود را مدیون تدبیر مقام معظم رهبری هستیم که دستور دادند نیروی دریایی به سوی دریای عمان و اب‌های ازاد حرکت کرده و امنیت را در آنجا تامین کند. اجرای این تدبیر باعث شد نمایان شدن تا چهره ناامنی در آنجا نمایان شود. البته این کار بسیار به موقع انجام شد، زیرا در آن زمان هسته دزدی دریایی در ابتدای تشکیل در محدوده خلیج عدن، سومالی و شاخاب آفریقا بود.

نیروی دریایی با همان ناوگان خود در خلیج فارس با این کار مقابله کرد. در واقع امروز خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر و یک دریای بسیار محدود است. اگر بخواهیم این موضوع را به طور خوب تشریح کنیم. باید اینطور بگوییم که وقتی به نیرو‌های خود ماموریتی را در محدوده خلیج فارس محول می‌کنیم تمایل بیشتری برای انجام وظیفه در پهنه اقیانوس دارند. زیرا آن‌ها امروز مردان دریانورد اقیانوس پیما هستند و ناوگان ما هم امروز به این شکل است.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

قدرت راهبردی ایران جوانان کشور هستند/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر و یک دریای بسیار محدود است

درباره تجهیزات نیز به همین گونه است. در واقع تجهیزاتی که روزی کسی فکر نمی‌کرد که توانایی انجام ماموریت در اقیانوس را داشته باشد، پس از ابلاغ دستور فرمانده کل قوا همان کارکنانی که در آبگیر کار می‌کردند وارد اقیانوس شدند. البته موضوع فقط امنیت دریایی در مقابل دزدی دریایی نیست بلکه امنیت دریایی در مقابل همه تهدیدات است. در واقع نیروی دریایی که تا پیش از انقلاب وسعت عملی در حوزه آبگیر داشت امروز وسعت عملکردی به اندازه اقیانوس‌های جهان دارد و اصلا محدود به اقیانوس هند نیست. چون اقیانوس هند دریای دم دست ما است و نقش حیاط خلوت ما را دارد. اقیانوس هند عرصه‌ای است که ما در آن برقراری امنیت و اقتصاد تلاش می‌کنیم. پس برای تداوم این جریان نیاز داشتیم تا تجهیرات مناسب تری داشته باشیم.

ساخت تجهیزات جدید در نیروی دریایی ارتش خیلی زود در دستور کار قرار گرفت و به سرعت هم اجرایی شد. ما ۳۰ بهمن ۸۸ که ناوشکن جماران را به ناوگان نیروی دریایی ملحق کردیم، متوقف نشدیم و بلافاصله سراغ ساخت تجهیزات بعدی رفتیم. دماوند را در شمال ساختیم و به دلیل برخی مشکلات فنی از عملیاتی بودن خارج شد طی ۱۲ سال ساخته شد، اما عملیات ساخت دماوند ۲، دو سال بیشتر طول نکشید. ما برای اینکار تمام سازه ساخته شده دماوند را به آب انداختیم، شناوری و پایداری آن را آزمایش کردیم و به دلیل موقق بودن این آزمایش‌ها شروع به نصب همه تجهیزات آن هستیم و دماوند ۲ تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. وظیفه دماوند ۲ تامین امنیت در دریای خزر است. اما در جنوب ناوشکن دنا و ناوشکن سهند که سال گذشته به نیروی دریایی ملحق شد، به طور دائم در ماموریت است و کمتر در اسکله مشغول استراحت. یعنی همواره در حال دریانوردی اقیانوسی بوده و در ماموریت اخیر خود که ۴ ماه طول کشید.

ناوشکن سهند در ماموریت اخیر تمام مدت در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ بوده یعنی مناطقی که در آن‌ها تهدیدات ۱۰۰ درصدی نظامی وجود داشته که غیر از بحث دزدی دریایی است. یکی دیگر از وظایف سهند در این منطقه چندین مرحله اسکورت نفتکش‌های کشورمان را به خوبی و دقت و با سربلندی انجام داده و در مواقعی که نیاز به عملیات کنترل صدمات بوده تیم‌های ما به سرعت و خوب وارد عمل شدند.

امروز نیروی دریایی ارتش یک نیروی دریایی در تراز جهانی است. غربی‌ها هنگامی که می‌خواهند با اتکا به نیروی دریایی خود فخر بفروشند می‌گویند که نیروی دریایی ما در سطح جهانی فعالیت می‌کند. نیروی دریایی ارتش هم به امروز به واسطه جوانان بسیار خوبی که در نسل‌های پیاپی از ابتدای انقلاب تاکنون و نسل‌های آینده داشته و داریم، تبدیل شده به یک نیروی دریایی با مقیاس جهانی. البته ما بار‌ها درباره ماموریت‌های خود صحبت کرده ایم، اما شاید شرایط کمتر ایجاب کرده که برای انجام این کار الزام داشته باشیم.

این مژده را به ملت شریف ایران می‌دهم که به زودی یک دریانوردی اقیانوسی بسیار بزرگ را از فرزرندان خود در نیروی دریایی ارتش شاهد خواهند بود که فرزندان نسل انقلاب که دانش آموخته مرکز آموزش نیروی دریایی ارتش هستند، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های آزاد جهان به اهتزاز درخواهند آورد. یعنی نقاطی که نیروی دریایی پیش از این فکرش را هم نمی‌کرد که در آنجا حضور پیداکند، اما حضور پیدا خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به تشکیل ائتلاف امنیت دریایی توسط کشور‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و اینکه ایران هم بار‌ها اعلام کرده که امنیت منطقه با حضور کشور‌های منطقه تامین می‌شود، درباره راهبرد ایران برای تامین امنیت منطقه چیست؟

خانزادی: با توجه به اینکه لفظ آبگیر را برای منطقه خلیج فارس استفاده می‌کنیم به همین دلیل ما در این منطقه چیزی به نام ناامنی نه مشاهده می‌کنیم و نه احساس می‌کنیم. البته به دلیل حضور پرقدرت نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران این منطقه اساسا امن است. ناامنی اتفاقا با حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها رخ می‌دهد، در واقع آن‌ها هستند که با حضور خود ناامنی ایجاد می‌کنند.

فاصله مرز‌های آمریکا تا خلیج فارس ۱۲ هزار مایل است. وقتی این فاصله ایران با خلیج فارس بررسی می‌کنیم حضور آن‌ها در آب‌های دریایی که تحت حاکمیت کشور‌های منطقه طبق قوانین بین الملل هیچ معنا و توجیهی ندارد. کشور‌های فرامنطقه‌ای اولین کاری که با حضور در این منطقه انجام می‌دهند این است که بین کشور‌های منطقه اختلاف افکنی کرده و باعث دشمنی می‌شود سپس دست به خراب کاری می‌زنند. با نگاه دقیق‌تر به منطقه نمونه‌های این اقدام آن‌ها را کامل مشاهده می‌کنیم، روزی داعش را ایجاد کردند که با آن به اهداف خود دست پیداکنند. البته خوشبختانه این گروه‌ها به مناطق و کشور‌های اروپایی و همچنین کشور آمریکا که از آن آمده اند باز می‌گردند و ایجادکنندگان این گروه‌ها نتیجه اقدام خود را می‌بینند.

آن‌ها با حمایت از بعضی حکومت‌های نامشروع به آن‌ها می‌گویند که قدرت‌های بزرگ مانند جمهوری اسلامی ایران امنیت آن‌ها را به خطر می‌اندازند. این کار آن‌ها معمای امنیتی نام دارد یعنی امنیت این حکومت‌ها به واسطه این قدرت‌های منطقه‌ای به خطر می‌افتد. سپس برای این ناامنی روانی که ایجاد شده تظاهرات لازم را هم شکل می‌دهند. یعنی با ایجاد برخی درگیری‌های نظامی به شکل مبهم به یک نقطه حمله می‌کنند و آن را به کشور‌های دیگری نسبت می‌دهند. آن‌ها با این کار تخم نفاق و کینه را در منطقه می‌کارند و سپس به آن‌ها می‌گویند که شما نه توان ساخت اسلحه دارید و نه مجهز هستید. پس برای تامین امنیت خود بیایید و از ما اسلحه بخرید و چرخ اقتصاد کشور‌های فرامنطقه‌ای را با این کار به گردش دربیاورند.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در منطقه خلیج فارس ناامنی ایجاد می‌کند

این کار پایان این مرحله نیست و آن‌ها به این حکومت‌ها می‌گویند که برای تامین امنیت خود فقط خرید اسلحه کافی نیست و باید برای حفظ این امنیت به عنوان مستشار در کنار این حکومت‌ها باشند. در واقع آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با حضور در این منطقه به دنبال منافع هیچ کشوری به غیر از خود نیستند و فقط برای غارت نفت و سایر ثروت‌های این منطقه در آنجا حضور دارند؛ که این موضوع اصلا در قاموس نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌گنجد چراکه استقلال، آزادی و کمک به مردم مستضعف جهان بخشی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین این موضوع برای ما پذیرفته نیست که برخی با پرسه زدن در مناطق دریایی ما و به ایجاد امنیت تظاهر کنند در حالیکه فقط ایجاد ناامنی می‌کنند.

آن چیزی که آن‌ها با نام ائتلاف دریایی از آن نام می‌برند عملا همه کشور‌های جهان که هوشیار بودند و شرایط را درک کردند به این ائتلاف نپیوستند که در واقع ائتلافی شکل نگرفت و فقط آمریکا و انگلیس در این منطقه حضور دارند و با حضور خود فقط باعث گسترش ناامنی می‌شوند. آن‌ها باید بدانند که ما با قدرت امنیت این منطقه را تامین کردیم و اجازه نمی‌دهیم که هیچ کس این امنیت را برهم بزند. همه بدانند که ما تمام این منطقه را زیرنظر داریم و چشمان تیزبین کارکنان نیروی دریایی همه رفت و آمد‌ها در این منطقه را به صورت لحظه‌ای و شبانه روزی و همچنین با دقت بسیار بالا رصد می‌کنند. با افتخار باید بگوییم که برای حفظ امنیت نیاز به هیچ کشور خارجی نداریم. پس بهتر است کشور‌های خارجی سر به سر کشور‌های این منطقه نگذارند و اجازه بدهند کشور‌های منطقه با هم دوست باشند و در کنار یکدیگر قراربگیرند تا ائتلاف‌های منطقه‌ای شکل بگیرد، امنیت در این منطقه وجود دارد و توسعه پیدامی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه برخی از معاندین و ضدانقلاب در ابتدای انقلاب به دنبال انحلال ارتش بودند، چه اتفاقی رخ می‌دهد که امروز یکی از نیرو‌های این ارتش لقب راهبردی را از فرمانده معظم کل قوا دریافت می‌کند؟ برای رسیدن به این مکان چه فرآیندی طی شده است؟

خانزادی: واقعیت این است که کلید‌های این موضع زیاد پیچیده نیست. اما در بسیاری از اوقات این موضوع را با بی دقتی فراموش می‌کنیم. برای اینکه این موضوع را بهتر برای شما تبیین کنم از ضرب المثل ایرانی که می‌گوید در خانه اگر کس هست یک حرف بس است رجوع می‌دهم. یعنی اگر یک مجموعه‌ای صاحب دارد همه باید به دستور صاحب آنجا گوش کنند که صاحب کشور ما حضرت صاحب الزمان (عج) و رهبر انقلاب هم به عنوان نائب ایشان این کشور را اداره می‌کند. تمام آنچه باعث توفیقات نیروی دریایی در این سال‌ها شده این بوده که تلاش کردیم تا مو به مو تدابیر و فرامین رهبر انقلاب را گوش کرده و به آن عمل کنیم. البته باید به آن موضوع به عنوان یک دستور و فرمان راهبردی نگاه کنیم که در نیروی دریایی این کار انجام شد.

پیش از این تمام تجهیزات نیروی دریایی ارتش خارجی بود و به همین دلیل امنیت ما نیز عاریه‌ای بود و آن‌ها نیز از تمام تجهیزات ما و نحوه کارکرد آن‌ها اطلاع داشتند. از یک زمانی فرمان رهبر انقلاب به ما این بود که ناوشکن بسازید با قابلیت حمل بالگرد و حمل موشک. البته اگر کمی به عقب بازگردیم ایشان یک فرمان دیگر نیز داشتند.

سال‌های قبل نیروی دریایی روسیه از ما برای انجام رزمایش دعوت کرد. این در حالی است که روسیه از این موضوع مطلع بود که ما در دریای خزر هیچ شناور رزمی نداریم. چون تا زمان انقلاب که هیچ شناوری از ایران در آنجا حضور نداشت و پس از آن به واسطه معاهداتی که با فروپاشی شوروی از بین رفت ما امکان داشتن شناور نظامی در دریای خزر را نداشتیم. در همین زمان فرمانده کل قوا فرمودند که هدف آن‌ها تحقیر شما بود پس باید به هر نحوی که شده ناوشکن‌های خود را به دریای خزر منتقل کنید.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

فرمان رهبر انقلاب به ما این بود که ناوشکن بسازید با قابلیت حمل بالگرد و حمل موشک

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یکی از ناو‌های خود را با حرکت از سوی کانال سوئز به دریای سیاه منتقل کنیم که پیش از رسیدن به کانال سوئز، روس‌ها گفتند اجازه نمی‌دهیم هیچ شناوری را از ولگادون عبور بدهید و با شناور‌های خود در دریای خزر رزمایش انجام دهید. این مورد را به خدمت فرمانده کل قوا رساندیم و ایشان هم دستور دادند تا به هر نحو که شده یک ناوشکن را از جنوب به شمال منتقل کنیم. البته ما این موضوع را پیش از این می‌دانستیم، چون اندازه ناو‌ها به صورتی است که با هیچ سیستمی امکان جابجایی آن‌ها وجود ندارد. ایشان فرمودند اگر شده آن را به چند قسمت جداکرده و متقل کنید. البته این موضوع ممکن بود، اما به دلیل زمان کم برای انجام رزمایش این موضوع شدنی نبود. بعد از این که به ایشان اطلاع دادیم که این کار هم اجرایی نشد، به ما گفتند تحقیر شدید؟! حالا اگر غیرت دارید بروید و ناوشکن بسازید.

این کار باعث آغاز ساخت ناوشکن در دریای خزر شد. اولین حاصل این کار ساخت ناو‌های توپدار کلاس قائم بودند که هم اکنون همه آن‌ها عملیاتی شده و بخشی از گشت‌ها و امنیت دریایی برعهده آنهاست. پس از این کار، ساخت ناو‌های موشک انداز کلاس پیکان در دهه ۸۰ آغاز شد. پیکان که در عملیات مروارید که در مقابله با دشمن بعثی غرق شده بود دوباره در دریای خزر احیاء شد. البته این کار به صورت متوالی هم در ناوگان شمال و هم در ناوگان جنوب ادامه پیداکرد. همزمان کار ساخت ناوشکن جماران در جنوب براساس تدبیر دوم رهبرانقلاب که گفته بودند ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و شلیک موشک بسازید به سمت ساخت این ناوشکن رفتیم. این در حالیکه بود که هیچکدام از ناوشکن‌های ما توانایی حمل بالگرد نداشت و اگر کسی ادعا کند که این ناوشکن با الگوگیری از یک ناوشکن دیگر ساخته شده؛ ادعای بی معنای داشته است. چون این ناوشکن برای این طراحی شد که بالگرد موجود ایرانی را حمل کند.

اما در موضوع موشک‌ها نیز باید بگوییم که همه موشک‌های ما BEAM RIDER بود یعنی موشک‌های ما براساس تابیده شدن اشعه بر روی هدف شلیک می‌شد. یعنی هنگامی که موشک را شلیک می‌کردیم ممکن بود عملیات جنگال موشک را منحرف کرده و مانع به هدف خوردن آن می‌شد. امروز به سطحی از پیشرفت رسیده ایم که تمام موشک‌های که بر روی ناوشکن‌های کلاس موج نصب شده بدون استثنا از انواع HOMING و یا FIRE FORGET است. البته باید این مطلب را بگویم که ساخت نخستین شناور‌ها بسیار سخت و زمان بر بود. به طور مثال ساخت ناوشکن دماوند در حدود ۱۲ سال طول کشید. اما ساخت دماوند ۲ فقط در دو سال انجام شد.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

این سرعت در ساخت تجهیزات در ناوگان جنوب نیز جریان دارد. ناوشکن سهند سال گذشته رونمایی و الحاق شد بلافاصله ناوشکن دنا را بهمن ماه امسال به ناوگان جنوب الحاق خواهیم کرد. آنچه باعث تحقق این موضوع شد، اول توکل به خداوند و سپس هم باور کردن توانایی‌های ذهنی و هوش جوانان این سرزمین و همچنین استفاده از ظرفیت‌های صنعتی که در مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور بود. این کار نتیجه‌ای جز خودکفائی برای ما نداشت. البته موضوع مهم دیگر این بود که دیگر نمی‌خواهیم امنیت ما توسط بیگانگان تامین شود.

امروز پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی و نظامی توسط جوانان همین سرزمین طراحی و ساخته می‌شود. ۲۶ خردادماه امسال خدمت فرمانده معظم کل قوا رسیدم و گزارشی از وضعیت نیروی دریایی خدمت ایشان ارائه کردم و ایشان درباره برخی موضوعات گفتند که خودتان بروید و آن‌ها را بسازید. چون که ما در برنامه خود داشتیم که برخی از تجهیزات را از خارج کشور تهیه کنیم و ایشان بر داخلی سازی این تجهیزات تاکید کردند.

نکته جالب این بود که خود ایشان برای این کار گرا دادند که برای هر کدام از کار‌ها به سراغ چه گروه، چه افرادی و یا حتی گروهی از جوانان از یکی از دانشگاه‌های کشور برویم. هنگامی که من با آن جوان‌ها تماس گرفتم و به دفتر من در ستاد نیروی دریایی آمدند دیدم که آن‌ها گنجینه‌ای از توانمندی هستند که ما تاکنون به آن‌ها توجهی نکرده بودیم. این در حالیست که رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی، اما از این ظرفیت غافل شده بودیم. در آینده نزدیک همین جوانان در نیروی دریایی اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد.

باشگاه خبرنگاران جوان: از دستاورد‌های جدید نیروی دریایی که قرار است به زودی رونمایی شود، بگویید.

خانزادی: اگر بخواهیم درباره دستاورد‌های مهم نیروی دریایی صحبت کنیم این امکان وجود ندارد، چون برخی از تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی را در آن‌ها استفاده می‌کنیم که با آن دشمن غافلگیر شود. من برخی اوقات می‌گویم که دشمن آمادگی غافلگیر شدن را داشته باشد و بعد‌ها این اتفاق خواهد افتاد.

اما برخی پیشرفت‌های خود که امروز می‌توانیم آن‌ها را به مردم اعلام کنیم صحبت کنیم می‌توانیم به توانایی پرتاب موشک از زیردریا را سال گذشته بدست آوردیم و تاکنون هم چندین بار این اتفاق رخ داده و پس از آزمایش‌های مختلف، تولید صنعتی این محصول با سرعت زیادی به پیش می‌رود. این بدین معناست که هر چه زیردریایی داریم به برد قابل توجه موشک تجهیز شده است. البته ما به همین مورد هم اکتفا نکردیم و در برخی از پروژه‌های سری خود یک سری از توانمندی‌های ویژه را به زیردریایی‌های خود اضافه کرده و در حال توسعه آن‌ها هستیم.

زیردریایی‌های ما دیگر آن زیردریایی‌ها ساده‌ای که مانند کیلوکلاس که در گذشته از خارج خریداری شده بود، نیستند. زیردریایی‌های ما توانایی‌های غیرمعمول دارند یعنی کسی توانایی تحلیل حرکت‌های زیردریایی‌های ایرانی و تبدیل آن به یک رفتار خطی را ندارد. اما اینکه کجا هستند، چه قابلیتی دارند و چه می‌کنند از مسائل و اطلاعات سری و امنیتی است. البته ساده‌ترین آن‌ها موشک‌ها و اژدر‌ها هستند.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

زیردریایی فاتح

فناوری‌های دیگری که امروز برای آن‌ها گام برداشته ایم و امیدواریم تا به زودی به آن‌ها دست پیداکنیم، چون تکنیک‌های ساخت آن فراهم است. یکی از تجهیزات رادار آرایه فازی چهار وجهی چشم عقاب است که به طور کامل باعث ایجاد تحول در سنجنده‌های یک ناوشکن می‌شود یعنی همه سیستم‌های سنجشی و راداری در این رادار متمرکز می‌شود. در این صورت فقط به یک رادار EARLY WARNING نیاز خواهیم داشت که آن هم با نام رادار عصر در داخل تولید شده است. با اینکار شما تنها دو رادار بر روی ناوشکن مشاهده می‌کنید که باعث می‌شود تا سطح مقطع راداری بسیار کاهش پیداکند که کار شناسایی آن نیز بسیار سخت خواهد شد.

ما همزمان با این پروژه در حال نصب سیلو‌های عمود پرتاب موشک بر روی ناوشکن‌ها هستیم که یک مجموعه دفاع ضدهوایی قوی را در اختیار نیروی دریایی قرار می‌دهد که توانایی نابودی موشک‌های کروز را دارد. این فناوری به ناوشکن‌ها این امکان را می‌دهد تا به جای تعداد محدود موشک از تعداد بسیار زیادی استفاده کنند. سامانه‌های سوناری جدید یکی دیگر از سامانه‌های جدیدی است که بر روی ناوگان ما در حال نصب است.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

ناوشکن سهند

ناوشکن سهند که در ۲۹ فروردین سال ۶۷ در پیکار با استکبار جهانی آسیب دید و غرق شد؛ امروز با فناوری‌های جدید در ساخت قسمت‌های مانند ساخت سازه، رانش، تسلیحات و تجهیزات طراحی و ساخته شده است. هنگامی که سال گذشته این ناوشکن را به آب می‌انداختیم یکی از همکاران من گفت که این یک شناور پنهانکار است. البته این موضوع در یگان‌های شناور از پنهانکار بودن صحبت نمی‌کنیم بلکه سطح مقطع راداری در اینجا اهمیت دارد که در سهند نیز سطح مقطع راداری آن به دلیل طراحی جدید سازه تغییر کرده است.

در گزارشی که بعد از دریانوردی‌های سهند درباره شناسایی شدن آن با رادار باند X دریافت کردیم باید ۵ یرابر به شناور همتای خود نزدیک باشد. یعنی اگر شناور همتا را از فاصله ۱۰۰ مایلی با یک رادار باند X را با درنظر گرفتن انحنای افق شناسایی کرد، این بیشتر از ۲۰ مایلی قابل شناسایی نیست. ساده‌ترین ارزشی که در سهند جدید وجود دارد قابلیت حمل بالگرد، موشک‌های ضدهوایی و ضدسطحی قوی، سامانه رانش جدید را در اختیار دارد. البته مهم‌ترین چیزی که در آن می‌درخشد کارکنان آن هستند که جوانانی از نسل انقلاب هستند.

ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و موشک دستور رهبر انقلاب بود/ حضور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس/ خلیج فارس برای ما مانند یک آبگیر است

عملیات اسکورت بیش از ۶ هزار کشتی تجاری در آب‌های آزاد انجام شد

باشگاه خبرنگاران جوان: وقتی در بین کشتی‌های تجاری بین المللی صدای اپراتور ایرانی به گوش می‌رسد، افراد آن ناوگان چه احساسی دارند؟

خانزادی: من در آن شناور‌ها حضور نداشتم. اما گاهی اوقات که با کارکنان آن‌ها صحبت می‌کنم که برخی هم از دانش آموختگان مرکز علوم و فنون دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر هستند می‌گویند که وقتی ما از منطقه خلیج عدن عبور می‌کنیم تمام امیدمان به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است. یعنی هنگامی که صدای افسران نیروی دریایی ارتش ار رادیو شنیده می‌شود که ما در اینجا حضور داریم و امنیت برقرار است، یک اطمینان خاطر ویژه‌ای را با خود به همراه دارند.

اگر با افرادی که کشتی آن‌ها توسط دزدان دریایی اشغال شده صحبت کنید، آن‌ها به قدری آسیب روحی می‌بینند که تا سرحد مرگ می‌روند. حالا این فضا را تصور کنید که این اتفاقات دیگر رخ نمی‌دهد، چون که نیروی دریایی ارتش در آن مناطق حضور دارد و امنیت و آرامش را برای شناور تجاری به ارمغان می‌آورد. البته ما همواره این موضوع را به عنوان یک تعهد و تکلیف برای خود دانسته و همواره در کنار ناوگان تجاری خود هستیم.

آمار اسکورت کشتی‌های تجاری در هر ناوگروه متفاوت است، اما نیروی دریایی ارتش به طور کلی بیش از ۶ هزار کشتی تجاری را در آب‌های آزاد به ویزه خلیج عدن اسکورت کرده ایم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل