دیده بان حقوق بشر: همپیمانان ترکیه غیرنظامیان را در سوریه اعدام می کنند


دیده بان حقوق بشر: همپیمانان ترکیه غیرنظامیان را در سوریه اعدام می کنند

تهران - ایرنا - دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه اعلام کرد که همپیمانان ترکیه (نیروهای موسوم به ارتش آزاد) پس از آغاز عملیات چشمه صلح در شمال سوریه با نقض گسترده حقوق بشر، بسیاری از غیرنظامیان را در این منطقه بدون محاکمه اعدام و اموال آنان را غارت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد حقوقی ترکیه را به آغاز تحقیقات درخصوص نقض حقوق بشر و در بعضی موارد "وقوع جنایات جنگی" در شمال سوریه و محاکمه مسببان این حوادث فراخواند.

از سوی دیگر "ساره لیا ویتسون" مدیر منطقه خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که اعدام افراد و غارت اموال آنان و جلوگیری از بازگشت آوارگان به سکونتگاه های خود دلیلی بر آن است که "منطقه امن" مورد ادعای ترکیه در شمال سوریه هرگز امن نیست.

وی افزود: بر خلاف روایت ترکیه مبنی بر برپایی منطقه امن در شمال سوریه گروه های مسلح همپیمان آنکارا که اداره این مناطق را بر عهده دارند با نقض حقوق اولیه غیرنظامیان با آنان بر اساس نژادشان برخورد می کنند.

در مقابل وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که با تشکیل کمیته تحقیقات و دادگاه های نظامی، محاکمه متهمان آغاز خواهد شد.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان