نماینده مجلس: 80 درصد آرا نمایندگان به سمت منافع محلی سوق یافته است


نماینده مجلس: 80 درصد آرا نمایندگان به سمت منافع محلی سوق یافته است

مشهد- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کنونی مجلس این است که 80 درصد آرا در آن به سمت منافع محلی و شهرستانی نمایندگان سوق یافته زیرا آنها پاسخگوی مطالبات محلی هستند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر چهارشنبه در نشستی به منظور بررسی عملکرد نمایندگان مجلس دهم، در جمع گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه فردوسی مشهد ۱۷۰ نماینده مجلس را برآمده از "جمعیتهای اندک" توصیف و بیان کرد: اینها که برخواسته از حوزه‌های کوچک هستند دو مانع دارند.

وی افزود: مانع نخست اینکه آراء کوچک روی سرنوشت سیاسی این طیف از نمایندگان اثر می‌گذارد و دوم اینکه بنیانی برای توسعه شهر ندارند و وابسته به کمک وزرا و دولت هستند. وقتی دولت به دنبال مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی است اینها باید بین منافع ملی و شهرستانی یکی را انتخاب کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی طبقه ممتاز سیاسی در کلانشهر مشهد از بنده مطالبات محلی، حتی روستایی و محله‌ای دارند لذا نمایندگان برای پاسخ به این نوع مطالبات محلی نیازمند تعامل با نهادهای دولتی هستند.

وی همچنین به موضوع رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای دولت اشاره و بیان کرد: دولت در این موضوعات با نمایندگانی که رای نداده‌اند برخورد سلبی می‌کند. از سوی دیگر قضاوت مردم نیز "ملی" نیست بلکه مطابق مطالبات محلی است.

قاضی‌زاده هاشمی "طرح علنی شدن آراء نمایندگان مجلس" را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: علنی شدن آراء نیازمند قربانی شدن گروه نخست است که باید شجاع باشند تا در برابر دولت و افکار عمومی قرار بگیرند و ابتدا فرهنگ‌سازی صورت گیرد، پس از طی شدن یک یا دو دوره از مجلس استقلال و حریت از سوی افکار عمومی پذیرفته می‌شود.

وی افزود: برای رفع این مسائل نیازمند تغییر قانون اساسی برای دو مجلسی شدن، تشکیل نظام حزبی و یا نظام انتخاباتی هستیم. باید ساختار معیوب را اصلاح نمود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش "اتهام‌زنی و غوغاسالاری پیرامون برخی مسائل در مجلس" را از جمله "حمایتهای مالی در انتخابات" تقبیح و بیان کرد: کمکهای مالی به نمایندگان مجلس باید شفاف، رسمی و قانونی شود اما ایجاد غوغای رسانه‌ای موجب می‌شود کمک‌کنندگان از اقدام آشکار و شفاف در این زمینه پرهیز کنند.

وی ادامه داد: یکی از منبریها و علمای بزرگ فرمود"مجلس آدم شو" و کاری کرد که برخی اقدامات مجلس پنج سال عقب افتاد. اینگونه صحبت کردن هنر نیست زیرا باید موضوع را شناخت. اصل نقد ایشان را قبول دارم اما روش بیان و بازخواست را که بدون احاطه، نگاه از درون به موضوع و ابعاد مثبت و منفی مسئله است، نمی‌پذیرم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: آقای حدادعادل که فردی متدین، دارای سابقه ریاست مجلس و آگاه به امور پارلمان است گفت "مساله علنی شدن آرا به صلاح کشور نیست" اما در مقابل به وی اهانت و جنجال شد که اقدامی صحیح نبود.

حمایت بدون پاسخگویی

وی در ادامه نظام حزبی و تغییر ساختار انتخابانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: احزاب و چهره‌های سیاسی که از نمایندگان حمایت می‌کنند و نمایندگان با حمایت آنها رای آورده‌اند، حالا هیچکدامشان برای رفتار نمایندگان پاسخگو نیستند و اینگونه است که مردم می‌بینند افراد تغییر کرده‌اند اما روندها ثابت است و کار پیش نمی‌رود.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: جوانگرایی در مجلس یک اولویت ثانویه است. دولت پر از ژنرال بی‌حال است. در موضوعات اجرایی ظرفیت و توان جوانی در اولویت است اما در مجلس تسلط بر محتوای موضوعات، شناخت آنها و شجاعت در بیان موضوعات اصالت دارد.

دولت همه درآمد بنزین را به مردم می‌دهد

وی در خصوص موضع مجلس شورای اسلامی درباره افزایش بهای بنزین نیز گفت: در کشور بحران روایتها وجود دارد. در موضوع بنزین هر کسی بخشی از ماجرا را بیان می‌کند که البته از همان زاویه درست است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: گران کردن بنزین و سایر سوختها نیاز به مصوبه مجلس نداشت زیرا پیشتر مجوزش در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت داده شده است. البته هزینه‌کرد این درآمدها می‌بایست مطابق مصوبه مجلس باشد که مطابق آن ۵۰ درصدش به مردم پرداخت و بقیه صرف حمایت از تولید می‌شد.

وی ادامه داد: الان دولت همه درآمد افزایش بهای بنزین را به مردم می‌دهد که باید مجوز آن را از مجلس بگیرد اما از راه دوم استفاده کرده بطوری که در عوض اخذ مجوز مجلس، تایید سران سه قوه و رهبری را گرفته است.

فصل بودجه و قیمت بنزین

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: عدم اغنا افکار عمومی، آماده نبودن مدیران، حتی استانداران و فراهم نبودن زیرساختهای لازم از جمله اشکالات اجرایی طرح افزایش بها و سهمیه‌بندی بنزین هستند.

وی افزود: برگرداندن قیمت بنزین به قبل را بعید می‌دانم البته در این چند روز طرحهای در مجلس ارائه شد، مانند طرح دوفوریتی تک نرخی شدن بنزین اما اگر بخواهد کاری بواسطه اینها انجام شود در فصل بودجه درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: دولت در خصوص تعیین افراد واجد شرایط دریافت کمک معیشتی می‌گوید که حاضر نیست به حسابهای مردم سرک بکشد که ادعایی بی‌معنا است. تمام کشورهایی که حساب و کتاب دارند کاملا از اوضاع اقتصادی مردم خود باخبر هستند.

نشست امروز در چارچوب سلسله نشستهای بررسی عملکرد نمایندگان مجلس دهم، به همت جامعه اسلامی در محل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر