بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت


هفته گذشته، اسکات فارستر؛ معاون ارشد و مدیر واحد بازاریابی و نوآوری محصولات شرکت کورنینگ در گفتگویی با وب‌سایت GSMArena شرکت کرد. در جریان این گفتگو، کمپانی در خصوص تاریخچه شیشه‌های کورنینگ، تولید سرامیک و فرآیند ساخت شیشه‌های گوریلا گلس برای اسمارت‌فون‌ها توضیحاتی ارایه کرد. در جریان این گفتگو پیرامون نحوه برقراری توازن میان فاکتورهای مقاومت در...

هفته گذشته، اسکات فارستر؛ معاون ارشد و مدیر واحد بازاریابی و نوآوری محصولات شرکت کورنینگ در گفتگویی با وب‌سایت GSMArena شرکت کرد. در جریان این گفتگو، کمپانی در خصوص تاریخچه شیشه‌های کورنینگ، تولید سرامیک و فرآیند ساخت شیشه‌های گوریلا گلس برای اسمارت‌فون‌ها توضیحاتی ارایه کرد.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

در جریان این گفتگو پیرامون نحوه برقراری توازن میان فاکتورهای مقاومت در برابر خراشیدگی و دوام در مقابل خردشدگی پرسشی مطرح شد. بعلاوه کارشناسان پیرامون پیشرفت‌های کمپانی در زمینه استفاده از شیشه انعطاف‌پذیر در اسمارت‌فون‌های تاشو سوال کردند. نهایتا نگرش کمپانی در خصوص شیشه سافایر مورد بررسی قرار گرفت.

احتمالا به‌خاطر دارید که تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌ها با این شیشه‌های گران‌قیمت و بسیار مقاوم در مقابل خراشیدگی روانه بازار شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی U Ultra Sapphire Edition، گوشی ضدضربه Kyocera Shield و برخی مدل‌های اپل واچ اشاره کرد.

معرفی و تاریخچه‌ای مختصر از شرکت کورنینگ

کمپانی کورنینگ فعالیت خود را از سال 1851 آغاز کرد. این شرکت در ابتدا و هنگام بازگشایی در شهر سامرویل ایالت ماساچوست با نام شیشه‌کاری کورنینگ شناخته شد و شیشه را به یک ماده خام رایج‌تر تبدیل کرد. نخستین پتنت کمپانی در سال 1877 به ثبت رسید. این پتنت متعلق به لنزهای سیگنال راه‌آهن با ساختار خارجی صاف بود؛ لنزهایی که با مرور زمان مات نمی‌شدند. در سال 1879 و پیش از ابداع روشی برای تولید انبوه لامپ‌های رشته کربنی ادیسون، کمپانی حباب شیشه‌ای این لامپ‌ها را توسعه داد.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

در سال 1915، کورنینگ تولید ظروف پخت‌وپز شیشه‌ای با برند پیرکس (PYREX) را آغاز کرد و در دهه 1940 به سراغ تولید انبوه لامپ‌های تصویر تلویزیونی رفت. بدین‌ترتیب تلویزیون‌ها به محصولاتی مقرون‌به‌صرفه‌تر تبدیل شدند. در سال 1964 دانشمندان کورنینگ، فرآیند جدیدی موسوم به “Fusion Overflow” را برای ساخت شیشه ابداع نمودند. این فرآیند به تولید صفحات شیشه‌ای فوق‌العاده مسطح کمک کرد و نهایتا به فرآیندی کاربردی برای تولید صفحات LCD در دهه 2000 میلادی منتهی شد.

در سال 2007 مدیرعامل کورنینگ با استیو جابز تماس گرفت تا در خصوص توسعه یک روکش شیشه‌ای بادوام، نازک و سبک برای نخستین نسل آی‌فون با وی رایزنی کند. این روکش شیشه‌ای، گوریلا گلس نامگذاری شد. طی یک دهه گذشته، کمپانی کورنینگ به‌تدریج ضخامت و وزن گوریلا گلس را کاهش داد و در عین‌حال مقاومت آن در مقابل خراشیدگی و خردشدگی را حفظ کرد.

امروزه کورنینگ به‌طور مداوم در خصوص ترکیبات شیشه‌ای جدید با مقاومت بالاتر در مقابل خراشیدگی و خردشدگی ناشی از سقوط تحقیق می‌کند. اکنون کورنینگ مشغول توسعه شیشه‌ای است که می‌تواند در نسل آینده اسمارت‌فون‌های تاشو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

صرف‌نظر از لوازم الکترونیکی مصرفی، کورنینگ به تولید شیشه با موارد کاربری بسیار متنوع می‌پردازد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیبر نوری برای برقراری ارتباطات پرسرعت، ظروف شیشه‌ای موردنیاز صنایع داروسازی، تولید و بسته‌بندی و محصولات کنترلی در صنعت خودرو اشاره کرد. کورنینگ در 70 مرکز تولیدی و تحقیقاتی خود در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و آسیا 50 هزار کارمند را به خدمت گرفته است.

وضعیت شیشه تاشو، مقاومت آن و تحولات مربوط به شیشه سافایر

امسال شاهد معرفی چندین گوشی تاشو بودیم و بر اساس تحولات چند ماه اخیر به‌نظر می‌رسد که این رویه کماکان ادامه خواهد یافت. در حال حاضر تمامی بخش‌های نمایشگرهای تاشو با یک روکش پلاستیکی پوشانده شده است؛ چرا که این ماده سریعا قابل دسترس بوده و حالت‌دهی به آن در قالب طراحی تاشونده امری آسان است. مشخصه منفی پلاستیک این است که بسیار آسان‌تر از شیشه دچار خراشیدگی می‌شود. استفاده از شیشه باعث می‌شود تا مقاومت لایه محافظ تعبیه شده بر روی نمایشگرهای تاشو افزایش پیدا کند. اما آیا تولید شیشه با قابلیت تاشوندگی مشابه الگوی امروزی امکان‌پذیر است؟

تولید شیشه، ترکیبات شیمیایی و فرآیند شکل‌دهی به آن همگی مستلزم دانش فراوانی هستند و این موارد، خصوصیات ساختاری شیشه نسبت به سایر رقبا را نمایان خواهند کرد. شیشه می‌تواند به‌صورت متراکم، نازک، ضخیم، شکننده و حتی تیره تولید شود.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

کورنینگ در زمینه تولید شیشه بسیار نازک دارای تجارب فراوانی است. این کمپانی موفق به توسعه شیشه‌ای با ضخامت تقریبی یک تار موی انسان (معادل 100 میکرون) شده است. این شیشه به میزان مشخصی انعطاف‌پذیر خواهد بود. کورنینگ به منظور توسعه نمونه‌های اولیه این محصول برای دستگاه‌های تاشوی آینده با برخی تولیدکنندگان همکاری نموده است. بعلاوه این کمپانی قصد دارد تا ظرف 12 تا 18 ماه آینده بر روی تعدادی از الگوهای طراحی شیشه کار کند.

چالش پیش رو در به‌کارگیری شیشه برای دستگاه‌های تاشو این است که قالب طراحی مذکور دارای متغیرهای فراوانی نظیر شعاع خمش، مقاومت در برابر ضربه و ضخامت است. به منظور هماهنگی شیشه با این هدف خاص نهایتا بایستی کلیه موارد مطرح شده را مدنظر قرار داد. از آن‌جا که برای قالب طراحی یک گوشی تاشو هیچ‌گونه استاندارد مشخصی وجود ندارد؛ لذا کورنینگ برای یافتن ترکیباتی از شیشه با بهترین کارآیی ممکن به زمان نیاز خواهد داشت.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

ضعف شیشه لزوما موجب شکستن آن نمی‌شود. شکستگی شیشه زمانی روی می‌دهد که فشار بر روی مناطق معیوب آن اعمال شود. با گذر زمان و استفاده از محصول، ساختار گوریلا گلس در سطح میکروسکوپی تخریب می‌شود. این پدیده توضیح می‌دهد که چه‌طور گوشی شما از 8 سقوط پیشین خود جان سالم به در برده اما در نهمین مرتبه سقوط دچار شکستگی شده است. با معرفی هر ورژن گوریلا گلس، میزان استقامت آن در مقابل سقوط ارتقاء یافته است؛ اما مقاومت در برابر خراشیدگی نهایتا به یک حد آستانه می‌رسد. چگالی و ضخامت شیشه قابل تغییر است؛ اما سختی (مقاومت در برابر خراشیدگی) یک مشخصه لاینفک شیشه به‌شمار می‌رود. با این‌حال مقاومت شیشه در مقابل سقوط قابل افزایش است. این‌کار از طریق تغییر ساختار شیشه و پارامترهای فرآیند شکل‌دهی به آن قابل اجرا خواهد بود.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

طی سالیان اخیر، گوریلا گلس فرم خمیده‌ای به خود گرفته و در گوشی‌هایی نظیر سامسونگ گلکسی S7 اج و وان‌پلاس 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. ایجاد انحنا در شیشه سافایر اقدامی غیرممکن بوده و این شیشه از خاصیت انعطاف‌پذیری مشابه با گوریلا گلس بی‌بهره است.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

پیش‌تر در سال 2013، استفاده از شیشه سافایر در نمایشگرهای اسمارت‌فونی ناگهان مورد توجه قرار گرفت. سافایر دارای مواداولیه بسیار سخت‌تر بود و مقاومت آن در مقابل خراشیدگی‌های سنگین نیز به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر بود. در آن مقطع زمانی تصور می‌شد که سافایر به‌عنوان جایگزین شیشه در اکثر نمایشگرهای اسمارت‌فونی به‌کار گرفته خواهد شد.

اما اوضاع دقیقا به این منوال پیش نرفت. به‌نظر می‌رسید که تولید شیشه سافایر بسیار گران‌تر تمام می‌شود و ترکیبات آن امکان استفاده از الگوی طراحی با لبه‌های خمیده را فراهم نمی‌کند.

کورنینگ توضیح می‌دهد که شیشه سافایر در محصولات کوچک‌تر نظیر ساعت‌های پیشرفته به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست یافته است. با این‌حال قطعات بزرگ‌تر شیشه سافایر موردنیاز برای نمایشگر اسمارت‌فون‌ها دارای استعداد خردشدگی بالاتری هستند؛ چرا که اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با ساعت‌های مچی، بیش‌تر در معرض ضربه و سقوط قرار دارند. شیشه اسمارت‌فون تحت تنش ثابت قرار دارد؛ لذا به‌کارگیری شیشه سافایر در این گجت‌ها چندان ایده‌آل به‌نظر نمی‌رسد.

جمع‌بندی

هر ساله وب‌سایت GSMArena تعداد زیادی از اسمارت‌فون‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پدیده به‌معنای ارزیابی انواع مختلف شیشه‌ها طی سالیان اخیر است. اگرچه تعداد کمپانی‌های تولیدکننده گلس برای اسمارت‌فون‌ها محدود است؛ اما کورنینگ یکی از محبوب‌ترین برندها به‌شمار می‌رود و تولیدات آن در بیش از 7 میلیارد دستگاه مصرفی ساخته شده توسط بالغ بر 45 شرکت بزرگ به‌چشم می‌خورند.

گلس اسمارت‌فون یکی از مشخصه‌هایی است که واقعا به آن فکر نمی‌کنیم. این مشخصه حقیقتا نامرئی است و تنها در صورت خراشیدگی یا شکستگی کامل، توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. برای این ابر کامپیوترهای کوچک، شیشه ماده‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود؛ چرا که از دوام بالاتر و خراش‌پذیری کمتر نسبت به پلاستیک برخوردار است.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

به‌دنبال تحولات روی داده طی چند سال گذشته، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا در هر 2 قسمت جلویی و پشتی دستگاه‌های خود از شیشه استفاده کنند. بدین‌ترتیب دستگاه‌های جدید در مقایسه با نمونه‌های فلزی نسل‌های پیشین احتمالا شکننده‌تر هستند.

اگرچه این موضوع احتمالا یکی از جوانب منفی به‌کارگیری شیشه در اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شود؛ اما این ماده کاملا شفاف امکان عبور آزادانه و بدون تداخل سیگنال‌های نوری و رادیویی را فراهم می‌کند. بعلاوه به لطف استفاده از این ماده، گجت‌ها از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نموده و به محصولاتی جذاب و بادوام تبدیل خواهند شد. به‌کارگیری شیشه یقینا موجب تسهیل بسیاری از امور برای تولیدکنندگان می‌شود؛ اما شرایط برای مصرف‌کنندگان به چه ترتیب است؟ برخی کارشناسان بر این باورند که تولیدکنندگان حداقل بایستی برای عرضه مجدد اسمارت‌فون‌ها با بدنه‌های فلزی تلاش کنند؛ اما امروزه قابلیت شارژ بی‌سیم احتمالا به یک مشخصه پرطرفدار در میان مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

بررسی تاریخچه کمپانی کورنینگ و وضعیت شیشه‌های تاشوی ساخت این شرکت

چنان‌چه یک فرد به اصطلاح دست و پا چلفتی نیستید و از روکش شیشه‌ای دستگاه‌های هوشمند خود در برابر سقوط‌های مکرر محافظت می‌کنید؛ در این‌صورت فرد خوش‌شانسی محسوب می‌شوید. چنان‌چه به‌دنبال سقوط بعدی دستگاه شما، روکش شیشه‌ای آن دچار شکستگی شد؛ در این‌صورت کلیه سناریوهایی که به‌دنبال آن‌ها شیشه دستگاه دچار شکستگی نشد را به‌خاطر بیاورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی