چالش laquo;تعرفه پزشکی raquo;در ماه های پایانی سال


چالش laquo;تعرفه پزشکی raquo;در ماه های پایانی سال

سلامت نیوز:وقتی تعرفه های برخی از رشته های پزشکی در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، به یکباره چند برابر شد، توقعات نیز فزونی یافت تا همچنان در رویای شیرین تعرفه ها به سر ببرند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، موضوع تعرفه های پزشکی همواره یکی از چالش های اساسی نظام سلامت کشور، حداقل در این سال ها بوده است. به طوری که در ماه های پایانی سال،...

سلامت نیوز:وقتی تعرفه های برخی از رشته های پزشکی در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، به یکباره چند برابر شد، توقعات نیز فزونی یافت تا همچنان در رویای شیرین تعرفه ها به سر ببرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، موضوع تعرفه های پزشکی همواره یکی از چالش های اساسی نظام سلامت کشور، حداقل در این سال ها بوده است. به طوری که در ماه های پایانی سال، شاهد واکنش های جامعه پزشکی به آنچه تعرفه های غیر واقعی خوانده می شود، هستیم و در امتداد آن، مصاحبه ها و اخباری در رسانه ها منتشر می شود که همگی حکایت از گلایه جامعه پزشکی از تعرفه ها دارد. این در حالی است که با روی کار آمدن سعید نمکی بر مسند وزارت بهداشت، موضوع «ماه عسل» مطرح شد.


کمبود بودجه سلامت چگونه رقم خورد
جریان از این قرار بود که با اجرای طرح تحول سلامت، به یکباره پول های زیادی روانه وزارت بهداشت و بیمارستان ها گردید که خرج اجرای طرح شود. در این بین گفته می شود که سهمی از این پول ها و اعتبارات، نصیب برخی از پزشکان شده است که تعرفه های آنها به یکباره سیر صعودی یافت و باعث شد درآمدهای میلیونی و میلیاردی کسب کنند. اما، سعید نمکی در یکی از سخنرانی های خود در جمع روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، ماجرای ماه عسل در حوزه سلامت را تمام شده اعلام کرد.


موضوع بررسی تعرفه های پزشکی در ماه های پایانی هر سال، یکی از چالش های حوزه سلامت کشور شده است

هشدار وزیر بهداشت، به ریخت و پاش هایی بود که بعد از اجرای طرح تحول سلامت اتفاق افتاده بود و حالا به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و کمبود بودجه و اعتبارات دولت، دیگر خبری از پول هایی نبود که در دو سال اول اجرای طرح تحول سلامت، تخصیص یافته بود. البته جرقه کمبود بودجه طرح تحول سلامت از همان سال سوم اجرای طرح زده شده بود و وزیر بهداشت وقت نیز بر سر تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح تحول سلامت، با سازمان برنامه و بودجه وارد چالش شد. موضوعی که در نهایت منجر به کناره گیری سید حسن هاشمی از وزارت بهداشت و جایگزینی سعید نمکی شد.
از سال ۱۳۹۳ که طرح تحول سلامت کلید خورد، وزارت بهداشت خود را مکلف نمود که سهم پرداختی بیماران بستری را کاهش دهد تا آنچه به عنوان بحران هزینه های بیمارستانی در سال های گذشته مطرح بود، فروکش کند. بنا بر اظهارات قریب به اتفاق دست اندرکاران حوزه سلامت، این طرح با همه مشکلاتی که داشت و دارد، توانست قشر محروم جامعه را در تامین هزینه های بستری و درمان بیمارستانی، حمایت کند. اما، شتابزدگی در اجرای طرح، با مشکلات و کاستی هایی همراه شد.
در این بین، گفته می شود که یکی از مشکلات طرح تحول سلامت، رشد ناگهانی تعرفه ها برای برخی رشته های پزشکی بود که با واکنش سایر گروه های پزشکی و دست اندرکاران اقتصاد سلامت مواجه شد. گفته می شود که این تعرفه ها بعضا تا ۱۲۰ درصد رشد داشته و در نتیجه درآمد آن دسته از پزشکان که شامل رشد تعرفه ها شده بودند، به یکباره «نجومی» شد.


تعرفه ها نباید برای برخی رشته های پزشکی درآمد کلان بیاورد
عیسی مالمیر رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ، در گفتگو با خبرنگار مهر، بر بازبینی طرح تحول سلامت و همچنین طرح های مشابه در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: تعرفه ها نباید به گونه ای تصویب شود که بعضی پزشکان به درآمدهای کلان برسند و برخی گروه های پزشکی مثل خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاه ها و...، با همه زحمات و سختی هایی که رشته آنها دارد، از تعرفه ها محروم شوند.


تعرفه ها نباید به گونه ای تصویب شود که بعضی پزشکان به درآمدهای کلان برسند

حالا که در ماه های پایانی سال قرار داریم، دوباره جلسات و نشست های طیف های مختلف رشته پزشکی برای بررسی تعرفه های سال آینده آغاز شده و در این بین، سازمان نظام پزشکی، بیشترین وقت خود را صرف این موضوع شده است. به طوری که در چند هفته گذشته یکی از جلسات سازمان نظام پزشکی، به موضوع تعرفه ها اختصاص داشته است. آخرین جلسه نیز، روز گذشته بود که با حضور مدیران ارشد وزارت بهداشت در محل این سازمان تشکیل شد.
در این نشست که با حضور معاون کل و معاون درمان وزارت بهداشت تشکیل شد، در خصوص استخراج هزینه تمام شده خدمات، بحث و بررسی هایی صورت گرفت و در نهایت بر مصوبه اخیر شورای عالی نظام پزشکی مبنی بر اینکه کارگروه مشترک با نمایندگان وزارت بهداشت در این زمینه تشکیل و آگاه سازی مردم در خصوص هزینه واقعی خدمات انجام شود، تاکید شد.
موضوع بررسی تعرفه های پزشکی در ماه های پایانی هر سال، یکی از چالش های حوزه سلامت کشور شده است. زیرا، جامعه پزشکی بر این عقیده است که تعرفه ها در این سال ها واقعی نبوده و در نتیجه مابه التفاوت این هزینه ها از جیب پزشکان پرداخت می شود تا مردم کمتر دچار مشکلات مالی شوند. اما، اینکه در چنین شرایطی که غالب مردم با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، افزایش هزینه های آنها برای درمان بیماری ها، می تواند این مشکلات را دو چندان کند. زیرا، طرح تحول سلامت با محدودیت هایی در اجرا مواجه شده و اینکه مشکل مردم و بیماران، فقط هزینه های بستری نیست. بلکه بیشترین مراجعات بیماران در بخش سرپایی و مراکز درمانی خصوصی است.
در حال حاضر، حداقل هزینه مراجعه به پزشک عمومی برای یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی، در مجموع حدود ۷۰ هزار تومان می شود که این هزینه با مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص و انجام خدمات پاراکلینیکی، به بیش از ۲۰۰ هزار تومان و شاید هم بیشتر برسد که تامین چنین هزینه هایی برای غالب بیماران که از اقشار حقوق بگیر و آسیب پذیر جامعه هستند، امکان پذیر نیست.


یک عضو شورای عالی نظام پزشکی: عدم اعمال تعرفه واقعی، تبعات قابل توجهی دارد از جمله اینکه شاهد افزاش دریافت های نامتعارف خواهیم بود

در همین حال، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به توقع جامعه پزشکی برای رشد تعرفه ها، عنوان داشته است که تعرفه ها به اندازه کافی در سال های گذشته افزایش داشته و ضرورتی ندارد چنین خواسته ای برآورده شود.


تهدید به تشدید زیرمیزی ها
اما، حسین قشلاقی عضو شورای عالی نظام پزشکی، معتقد است که عدم اعمال تعرفه واقعی و حق واقعی درمانگر مطابق عرف و قانون، تبعات قابل توجهی دارد از جمله اینکه شاهد افزاش دریافت های نامتعارف خواهیم بود که اثرات روحی و اجتماعی نامناسبی در جامعه ایجاد می کند.
طرح این ادعا از سوی این عضو شورای عالی نظام پزشکی مبنی بر تشدید زیرمیزی، نمی تواند بهانه ای مناسبی برای افزایش تعرفه ها باشد. حداقل این افزایش تعرفه ها می بایست فقط برای آن دسته از رشته های پزشکی اتفاق بیافتد که در این سال ها، تعرفه آنها ثابت مانده است. اما، به نظر می رسد که رویای ماه عسل رشد تعرفه ها برای آن دسته از پزشکانی که صاحب درآمدهای کلان شدند، تمامی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403