همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن


اجرای طرح وابی سابی در دکوراسیون منزل به این معنا می باشد که از هر نوع وسایل و مبلمان خانه همانگونه که هستند و با ظاهر اصلی و طبیعی خود استفاده نماییم، این کار مانع اسراف شده و نیز موجب می شود تا وسایل قدیمی و بدون استفاده دوباره کارایی پیدا کنند. در صورت علاقمندی برای آشنایی با این نوع مدل دکوراسیون و چیدمان به منظور زیباسازی فضای منزل می...

اجرای طرح وابی سابی در دکوراسیون منزل به این معنا می باشد که از هر نوع وسایل و مبلمان خانه همانگونه که هستند و با ظاهر اصلی و طبیعی خود استفاده نماییم، این کار مانع اسراف شده و نیز موجب می شود تا وسایل قدیمی و بدون استفاده دوباره کارایی پیدا کنند. در صورت علاقمندی برای آشنایی با این نوع مدل دکوراسیون و چیدمان به منظور زیباسازی فضای منزل می توانید، ادامه این بخش را دنبال نمایید.

معنای وابی سابی در دکوراسیون و چگونگی اجرای آن

به عقیده اغلب طراحان دکوراسیون، زیبایی را باید در نقص و ذات اشیاء جستجو کرد، نه در کمال و لوکس بودن مبلمان ها و غیره که این سبک را وابی سابی در دکوراسیون می نامند.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن
همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

وابی سابی در واقع جزو مکتب هنری ژاپنی و یکی از سنت های زیبایی شناسی این کشور می باشد که وارد دنیای هنر (از معماری و دکوراسیون تا صنعت پوشاک و مد) شده است. این سنت، نظری خلاف عموم و دنیای غرب دارد و زیبایی از دیدگاه وی در اصالت و نقص همراه اشیاء بوده نه در کمال و اشیاء لوکس و مدرن.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

از دیدگاه وابی سابی، خانه زیبا، خانه ای است که دارای اصالت بوده و زیبایی آن نشات گرفته از ذات اصلی خودش باشد، هر چند که ممکن است، نواقصی نیز داشته باشد، در ادامه با کاربرد وابی سابی در دکوراسیون داخلی منازل آشنا خواهید شد.

وابی سابی در دکوراسیون داخلی

همانطور که گفتیم؛ در اجرای سبک وابی سابی، چیدمان داخلی مبلمان و وسایل را با ظاهر اصلی و ساخته شده از مواد طبیعی (چوب، پارچه های قدیمی و دست ساز و …) همانگونه که هستند، استفاده خواهیم کرد، بنابراین این کار از اسراف جلوگیری می کند و نیز از وسایل قدیمی که بدون استفاده مانده اند، استفاده بهینه کرده و می توانیم جایگزین مبلمان شیک و زیبای مدرن نماییم.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

در واقع اجرای این سبک، افراد را به سمت هنر ها و صنایع دستی زیبا و با اصالت سوق داده، ضمن اینکه موجب بروز خلاقیت برای ساخت وسایل مورد نیاز با کمترین هزینه ها می شود. از دیگر مزایای استفاده از طرح وابی سابی ایجاد روحیه دوست داشتنی و گرم در محیط خانه با استفاده از ورود نور، طبیعت ارگانیک و سبز به محل زندگی می باشد.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

کارایی اشیاء و وسایل ناقص ولی دلنشین در دکوراسیون خانه

ایجاد دکوراسیون طبیعی در طرح وابی سابی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین در این نوع چیدمان لازم است تا از طبیعت ایده بگیرید و اشیاء طبیعی را با همان شکل و ظاهر طبیعی شان حتی اگر لب پریده، شکسته و یا با ظاهر خراب باشند، مورد استفاده قرار دهید، ضمن اینکه استفاده از پارچه های قدیمی و مندرس و نیز سرامیک های شکسته نیز برای این نوع دکوراسیون کارایی فراوانی دارد.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

همچنین وسایلی که دارای بافت سنگ، چوب و یا سفال هستند، نقش اصلی را در چیدمان وابی سابی داشته و نیز می توان از وسایل دست ساز و طبیعی به جای دکوراسیون مبلمان و وسایل ماشینی مورد استفاده قرار داد.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

عدم تقارن و بی نظمی در این سبک از دکوراسیون موجب ایجاد شلوغی فضا شده و در نتیجه می تواند بسیار آزار دهنده و مخل آرامش باشد، بنابراین اجرای بی نظمی و عدم تقارن به شکل درست یک نوع هنر می باشد، برای این کار می توانید با ایجاد کمی بی نظمی در اشیاء و یا استفاده از وسایل و ظروف لب پر و شکسته و نیز استفاده از پارچه های رومیزی قدیمی و مندرس به تلطیف شدن فضا کمک نمایید.

پایبند بودن به هویت و حفظ شکل اصلی

حفظ شکل و پایبندی به اصل و ذات اصلی و اصالت در دکوراسیون وابی سابی نیز مهم است، از این رو کار کردن و طراحی چیدمان برای خانه های قدیمی راحت تر می باشد. برای این منظور می توانید شومینه های بدون استفاده و یا درب های قدیمی چوبی را همانگونه که هستند، اجازه دهید باقی بمانند و تنها با افزودن اکسسوری هایی که به سبک وابی سابی تهیه و یا آماده کرده اید، محیط زیبا و شادی را طراحی نمایید.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

کارایی طبیعت در سبک وابی سابی

استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک در فضای داخلی خانه در ایجاد انرژی و گرمای مکان تاثیر فوق العاده ای دارد، بنابراین با راه دادن طبیعت در این فضا یعنی استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی منزل می توانید این امکان را فراهم نمایید، برای این کار می توانید از مدل گلدان های چوبی یا دست ساز و طبیعی همچنین، استفاده از وسایلی که هماهنگی بیشتری با طبیعت دارند، استفاده نمایید. به کار بردن وسایل چوبی و نیز استفاده از گل و گیاه و الیاف های طبیعی، همچنین اجازه ورود نور طبیعی به درون خانه تاثیر زیادی در ایجاد آرامش و فضای پر انرژی در منزل خواهد داشت.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

اگرچه سبک وابی سابی کمی شبیه سبک مینیمال است، اما باید بدانید که وابی سابی در دکوراسیون منزل به معنای مینیمال صرف نمی باشد و این دو تفاوت های زیادی با هم دارند، با اجرای وابی سابی از اسراف به مقدار زیادی دوری کرده و با طبیعت انس بیشتری پیدا خواهید کرد، ضمن اینکه می توانید خانه ای دوست داشتنی با وسایلی طبیعی که دوستشان دارید و نیز محیطی سرشار از انرژی و گرما داشته باشید.

همه چیز درباره وابی سابی در دکوراسیون و نحوه اجرای آن

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ در این نوع دکوراسیون نیاز به صرف هزینه های زیاد نمی باشد، بلکه می توان وسایل دارای نقص را جایگزین دکوراسیون پر هزینه و بدون نقص کرده و لذت ببرید.

همچنین توجه داشته باشید که در این نوع چیدمان لازم نیست، حتما وسایل را با وسواس زیاد و به صورت ایده آل بچینید، بلکه اجازه دهید تا روح طبیعت در تک تک اشیاء و وسایل جریان پیدا کند. ضمن اینکه احتیاجی نیست، حتما از وسایل بی نظیر و نیز ست استفاده کنید، بلکه استفاده از وسایل زیبا و با اصالت کافی، علی رغم کمی نامتقارن بودن از جذابیت بیشتری برخوردار است. در پایان این مطلب پیشنهاد می کنیم از دیگر مطالب خواندنی سایت آرگا در زمینه انواع طراحی داخلی و دکوراسیون نیز دیدن نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی