شکوه پرواز مرغان مهاجر در آسمان گیلان


شکوه پرواز مرغان مهاجر در آسمان گیلان

رشت - ایرنا - پائیز است و فصل کوچ مرغان مهاجر و گیلانیان نیز این روزها در آسمان این خطه شکوه پرواز بیش از 200 هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.

گاهی تغییرات ناگهانی فصول،خشکسالی و یا باران های نابهنگام انگیزه ای برای مهاجرت پرندگان بوجود می آورد، اما برخی محققان دلایل دیرین شناسی را بیان کرده و معتقدند حداقل در مورد پرندگانی که در نیم کره شمالی می زیسته اند،دوران های یخبندان آنها را ملزم به ترک زادگاه خود کرده، ولی برخی از آنها در نتیجه دلبستگی زیادی که به زاگاه خود داشته اند در فصل تابستان که هوا ملایم تر شده باز به زاد بوم خود باز می گشته اند؛درحقیقت این نظریه مهاجرت پرندگان را نتیجه عوامل تاریخ طبیعی یا عوامل تکاملی دانسته اند.
تالاب ها به محیط هایی گفته می شود که میان خشکی و آب است و آب آنها ممکن است بر اساس تغییر فصل کم یا خشک شود گیلان بدلیل اقلیمش برخوردار از تالاب هایی چون تالاب انزلی،امیرکلایه ، بوجاق ، استیل آستارا است که هرساله میزبان پرندگان مهاجر عبوری، زمستانی و تابستانی می شوند.
پرندگان مختلف در هنگام مهاجرت عادات متفاوتی دارند، بعضی از گونه ها به پروازهای دسته جمعی علاقه ای نشان نمی دهند و بطور انفرادی پرواز می کنند ولی در بیشتر پرندگان مهاجرت های گروهی دیده می شود و پاره ای از آنها که سرعت پرواز، طرز تغذیه و عادات یکسانی داشته و با سایر گونه ها اختلاف دارند،دسته های مخلوط تشکیل داده هجرت می کنند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب های غنی از مواد غذایی استان امسال میزبان ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار پرنده مهاجر از عرض های شمالی کره زمین هستند.
حسین علی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
وی، شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت را از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان اعلام کرد.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: شکار امسال ممنوع نیست و ۷۰۰ مجوز شکار صادر شده است.
علی نژاد اظهار داشت: پرندگان مهاجر شبانه روز مورد پایش و حفاظت نیروهای محیط زیست قرار دارند و با شکارچیان غیر مجاز برخورد جدی صورت می گیرد.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.
پائیز است و فصل کوچ مرغان مهاجر و گیلانیان نیز این روزها در آسمان شهرهایشان شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در