قاره سبز، بهشت قاچاقچیان و معتادان


قاره سبز، بهشت قاچاقچیان و معتادان

میزان در دسترس بودن مواد مخدر در قاره سبز بسیار بالاست و مصرف کنندگان به انواع گسترده‌ای از مواد مخدر با خلوص و قدرت بالا، با قیمت‌های ثابت و حتی در حال کاهش دسترسی دارند.

به گزارش مشرق، آخرین گزارش یوروپل و آژانس مبارزه با مواد مخدر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که شهروندان اروپایی سالانه دست‌کم ۳۰ میلیارد یورو برای خرید مواد مخدر در سطح خرد هزینه می‌کنند.

این افزایش تقاضای بی‌سابقه برای مواد مخدر، کمک مالی شایانی به گروه‌های مافیایی و گروه‌های سازمان یافته در قاره سبز است.

بیشتر بخوانید:

قاچاق زنان؛ تجارتی رو به رشد در اروپا

ماری جوانا و حشیش با ۳۹ درصد تقاضا، درصدر محبوب‌ترین مواد مخدر اروپایی قرار دارند. پس از آن نیز تقاضای ۳۱ درصدی برای کوکائین، ۲۵ درصدی برای هروئین و نهایتا ۵ درصدی برای ام د ام آ و آمفتامین‌ها قرار دارد.

قانونی شدن تجارت ماری جوانا و حشیش در برخی کشورهای غربی، برای بهره بردن از گردش مالی آنها، در محبوبیت بالای این مواد تاثیرگذار بوده است.

بنابر آخرین داده‌ها، میزان در دسترس بودن مواد مخدر در اروپا بسیار بالا است و مصرف کنندگان به انواع گسترده‌ای از محصولات با خلوص و قدرت بالا، با قیمت‌های ثابت و حتی در حال کاهش دسترسی دارند.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر اروپا، چه به عنوان بازار مواد مخدر و چه به عنوان بخشی از سرزمین تولید برخی از مواد مخدر، صحنۀ افزایش خشونت و فساد گسترده و بی‌سابقه بوده است.

از جمله تاثیرات منفی افزایش خرید و فروش مواد مخدر، بالا رفتن میزان قتل و خشونت‌های مربوط به باندهای مافیایی کنترل مواد مخدر است. بخش دیگر، فشاری است که کارتل‌های بزرگ بر موسسات دولتی وارد کرده و آنها را به میدان فعالیت‌های گسترده تبهکارانه می‌کشانند. این موضوع باعث افزایش قاچاق انسان و تروریسم در قاره سبز نیز شده است.

در نهایت گسترش بازار مواد مخدر تاثیرات منفی روی اقتصاد داشته و تجارت‌های قانونی را با معضل «پولشویی‌های مدرن» روبرو کرده است.

سه عنصر جهانی سازی، فناوری و نوآوری، ابزارهایی مهم دست باندهای مافیایی تولید و فروش مواد مخدر هستند. آنها با این ابزار، گسترش و توسعۀ بازار خود را تسهیل می‌کنند.

گروه های بزرگ تبهکار بیشترین استفاده را از پیشرفتهای لجستیکی و دنیای دیجیتالی می‌برند. از قاچاق مواد مخدر از طریق پهپادها گرفته تا خدمات پستی آنلاین همه و همه در اختیار گروه‌های تبهکار است. فروش مواد مخدر در «دارک وب» یکی از بارزترین آنها است.

دارک وب یا وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد در آن دشوار یا غیرممکن است.

طبق این گزارش بازار خرید فروش حشیش و ماری جوانا دست‌کم ۱۱.۶ میلیارد یورو گردش سرمایه ایجاد کرده است. ۲۵ میلیون اروپایی بین ۱۵ تا ۶۴ سال، مشتری این ماده مخدر هستند. محصولات منشعب از ماری جوانا در اروپا بسیار متنوع هستند. تقاضای بالا برای این محصول عامل اصلی درگیری و خشونت میان گروه‌های سازمان یافته خرید و فروش مواد مخدر است.

در این گزارش آمده که دست‌کم ۱.۳ میلیون نفر از شهروندان اروپا به مواد افیونی و عمدتا هروئین معتاد هستند. ارزش خرده فروشی هروئین مبلغی در حدود ۷.۴ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

کوکائین هم در زمره مواد مخدری است که با افزایش فروش بی‌سابقه‌ای در اروپا روبروست. کوکائین دومین ماده مخدر محبوب اروپایی‌هاست. تبادل سرمایه مربوط به خرید و فروش کوکائین بیشتر از ۹.۱ میلیارد یورو است. نزدیک به ۴ میلیون اروپایی که بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند، در سال‌های گذشته این ماده مخدر را استفاده کرده‌اند.

مصرف بالای اروپا باعث افزایش تولید کوکائین در آمریکای لاتین هم شده هست. همچنین بسیاری از کارتل‌های حاضر در قاره اروپا در سال‌های اخیر مستقیما وارد عرصه تولید کوکائین در کشورهای آمریکای لاتین شده‌اند.

آمفتامین، متامفتامین و MDMA اغلب در داخل اتحادیه اروپا تولید و توزیع می‌شوند و تنها ۵ درصد از عرضه مواد مخدر در قاره سبز را در برمی‌گیرند. تبادل مالی ناشی از این ماده مخدر بیش از یک میلیارد یورو است. بیشتر از ۱.۷ میلیون اروپایی تاکنون آمفتامین و متامفتامین و بیشتر از ۲.۶ میلیون ام د ام آ را امتحان کرده‌اند.

منبع: جام نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج