اختلافات متحدان اروپایی درباره ناتو ادامه دارد


اختلافات متحدان اروپایی درباره ناتو ادامه دارد

تهران-ایرنا- «هایکو ماس» وزیر  امور خارجه آلمان در اظهاراتی که اختلاف دیدگاه او با رئیس جمهور فرانسه را درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشان می داد گفت: ناتو زنده است.

به تازگی اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که گفته بود ناتو به عنوان یک ائتلاف امنیتی دچار «مرگ مغزی» شده است، انتقادهایی را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماس امروز سه شنبه گفت، ناتو همچنان زنده است و تاکید کرد مهم است منافع امنیتی را از هم جدا نکرد.

ماس گفت: می توان گفت که ناتو زنده است و درآینده نقش مهمی را در امنیت ایفا می کند و باید بیش از پیش گسترش یابد.

اظهارات مکرون در اوایل ماه جاری میلادی در مصاحبه با اکونومیست درباره مرگ مغزی ناتو و انتقاد شدید او از فقدان هماهنگی بین اروپا و آمریکا درباره تصمیم گیری های راهبردی در درون ناتو، با انتقاد کشورهای اتحادیه اروپا و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مواجه شد.

«آنه گرت کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان درواکنش به اظهارات مکرون، آن را بسیار تند و مبالغه آمیز توصیف کرد.

باوئر گفت: «به نظرم ناتو مانند گذشته، زنده و فعال است و اعضای آن از جمله آلمان باید سهم خود را ایفا کنند تا همین طور باقی بماند.»

این مقام آلمانی همچنین از آمادگی نظامیان این کشور برای بر عهده گرفتن ماموریت های خارجی بیشتر در ناتو خبر داده است.

هایکو ماس پیشتر نیز در مطلبی برای نشریه اشپیگل نوشت: خروج آمریکا از شمال سوریه و حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین این کشور موجب شد تا مکرون از انفعال ناتو سخن بگوید.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن انتقاد از سخنان مکرون، تاکید کرد که وجود ناتو برای امنیت اروپا،الزامی است.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در دفاع از سازمان متبوعش در آستانه اجلاس وزاری امور خارجه این ائتلاف، ضمن هشدار در مورد تضعیف این نهاد، گفت که ناتو بیش از هر زمان دیگری اقدام می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی