مالزی میلیون‌ها تن زباله‌ غربی‌ها را بر می‌گرداند


مالزی میلیون‌ها تن زباله‌ غربی‌ها را بر می‌گرداند

تهران- ایران- مالزی که نخستین و بیشترین رتبه وارد کننده زباله های پلاستیکی در جنوب شرق آسیا و جهان شناخته می‌شود، تصمیم گرفته است با برگرداندن میلیون ها تن زباله به کشورهای مبدا که از کشورهای غربی است، این روند را کاهش دهد.

براساس گزارش رسانه های این کشور مالزی روز گذشته اعلام کرد که ۴۲ کانتینر شامل محموله زباله پلاستیکی که از طریق دریا به این کشور وارد شده را به انگلیس (کشور ارسال کننده) پس می فرستد.

گروه محیط زیستی Greenpeace با انتشار گزارشی درسال جاری میلادی اعلام کرد: بر اساس داده های تهیه شده درماههای ژانویه و نوامبر ۲۰۱۸، مالزی با ۱۵.۷ درصد نخستین وارد کننده زباله های پلاستیکی از کشورهای مختلف در منطقه جنوب شرق آسیاست.

طبق این گزارش تایلند با ۸.۱ درصد، ویتنام با ۷.۶ درصد، هنگ کنگ با ۶.۸ درصد و آمریکا با ۶.۱ درصد به ترتیب پس از مالزی بالاترین وارد کنندگان زباله در جهان بودند.

وزارت محیط زیست مالزی و کمیسیون عالی انگلیس روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که انگلیس توافق کرده است ۴۲ کانتینر حامل زباله پلاستیک را که به طور غیرقانونی به مالزی وارد شده، بازگشت داده شود.

براساس این بیانیه کانتینرها اواخر سال ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ وارد بندر پنانگ مالزی شده است.

"یو بی یینو" وزیر محیط زیست مالزی در این بیانیه گفت: این همکاری به معنای این امر است که آلودگی پلاستیک یک مسئله جهانی است و نیاز به تعهد کشورهای مختلف برای رفع این مشکل دارد.

"چارلز هی" کمیسر عالی انگلیس نیز دراین زمینه گفت: لندن می خواهد با مالزی در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی زباله های پلاستیکی همکاری کند.

طبق گزارش کیودو نیوز، از زمانی که چین ممنوعیت واردات زباله در ژانویه سال ۲۰۱۸ را به اجرا گذاشت، مالزی به اصلی ترین کشور دفع زباله جهان تبدیل شده که عمدتا به صورت قاچاق به این کشور وارد می شود.

وزیر محیط زیست مالزی اوایل سال جاری میلادی گفته بود: دولت حدود ۳۰۰ کانتینر زباله های پلاستیکی غیرقانونی را که در بنادر مختلف کشور مستقر شده اند، کشف کرده و امیدوار است تا پایان سال حداقل ۶۰ کانتینر را به کشورهای مبداء خود بازگرداند.

مالزی از ماه ژوئن سال گذشته هنگامی که صدور پروانه ساخت کارخانه های بازیافت زباله های پلاستیکی را مسدود نمود به طور همزمان واردات زباله های پلاستیکی را نیز ممنوع اعلام کرد و بازرسی های سختگیرانه ای در مورد اجرای این قانون را درپی گرفت.

براساس این گزارش پس از اجرای این قانون دستکم ۱۵۰ کارخانه بازیافت زباله در مالزی از فعالیت بازماندند./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو