موافقت مجلس با اولویت طرح سازوکار قانونی دادن به شورایاری‌ها


موافقت مجلس با اولویت طرح  سازوکار قانونی دادن به شورایاری‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اولویت بررسی طرح استفساریه بند 7 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران موافقت کردند که به دنبال آن با بررسی این طرح شورایاری‌های کشور سازوکار قانونی خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس تقاضای ۷۰ تن از نمایندگان را به منظور اولویت قرار گرفتن طرح استفساریه بند ۷ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران را بررسی کرده و با ۱۰۸ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با در اولویت قرار گرفتن این طرح موافقت کردند.

مصطفی کواکبیان به عنوان نماینده متقاضیان بررسی با اولویت این طرح بیان کرد: ۵ دوره است که در تهران انتخابات شورایاری‌ها در محلات برگزار می‌شود. اما هر دفعه سازمان بازرسی کل کشور اعلام می‌کند که این انتخابات غیر قانونی است. این طرح به ۳۵۴۰ نفر اعضای شورایاری در تهران برمی‌گردد که بسیجی وار بدون هیچ حقوقی به مردم در ۳۵۴ محله تهران خدمت می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دموکراتیک اول شوراهای محلی شکل می‌گیرد و بعد شورای شهر ایجاد می‌شود. در قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران در بند ۷ ماده ۷۱ اشاره شده که شوراها می‌توانند انجمن‌هایی را تشکیل دهند و این انجمن‌ها شامل شورای محلی می‌شود. برای این که کار غیر قانونی انجام نشود ما این استفساریه را مطرح کرده‌ایم تا دیگر شورایاری‌ها وجهه قانونی خود را کسب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز مهمترین خواسته شورایاری‌ها داشتن جای پای قانونی است.

احمد سالک در مخالفت با در اولویت قرار گرفتن بررسی این طرح بیان کرد: آقای کواکبیان شما که خود از مدافعین مسئله معیشت مردم هستید بهتر می دانید که امروز اولویت مجلس باید بررسی مباحث اقتصادی باشد تا تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاهای اساسی به حداقل برسد. از سوی دیگر لایحه مالیات بر ارزش افزوده که مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی تعریف می‌کنند باید در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین لایحه بانکداری از دیگر مسائل اساسی است که می‌تواند در اولویت مجلس باشد تا مشکلات تولید کنندگان را برطرف کنند. بحث شورایاری‌ها در شرایط کنونی چه اولویتی دارد؟.

علی مطهری در موافقت با اولویت قرار گرفتن این طرح بیان کرد: شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند. شورایاری‌هایی که در تهران انتخاب شدند واسطه بین مردم و شورای شهر هستند تا مسائل و مشکلات مردم را به شورای شهر منتقل می‌کنند و اکنون در همه محلات تهران حضور دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: شورایاری‌ها اکنون یک خلاء قانونی دارند که با تصویب این قانون که زمان زیادی را نیز از مجلس نمی‌گیرد و منافاتی با پرداختن به مسائل اقتصادی ندارد مشکل آنان برطرف می‌شود. شورایاری‌ها می‌توانند در حل مشکلات مردم موثر باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی