چشم‌اندازهای نوین بیمه


* مجتبی صدریا

بعد از یک ماه غیبت اجباری جلسه مهمی داشتیم. در بین جلسه بودیم که گوشی تلفن به من منتقل شد و گویا کاری مهم و اورژانسی پیش آمده بود. کسی که از آن طرف خط صحبت می‌کرد لااقل در سطح داده‌ها مرا خوب می‌شناخت. اسم موسسه، حیطه‌های فعالیت ما، تاریخ تولدم، آدرس مسکن و داده‌ها همه درست بودند و گوینده که با سرعت زیادی صحبت می‌کرد و مهلت نمی‌داد که بگویم در جلسه مهمی هستم، مجبورم کرد که بخواهم موضوع صحبت را دقیق کند و با اکراه گفت که از طرف یک شرکت بیمه با من تماس می‌گیرد.
این چندمین باری است که تماس تلفنی کارگزاران بیمه را می‌شنوم. الگوی تقریبا مشترک و ظاهرا فرآیند کارآموزی‌های شبیه هم. در جامعه ما نیز صنعت بیمه همانند بقیه دنیا در حال تحول است ولی آنچه در دیگر نقاط دنیا به ویژه جوامع فراصنعتی در رشته بیمه در حال شکل‌گیری است واقعا شامل دگرگونی‌های عظیمی در این صنعت است.
امروز صنعت بیمه برپایه به کار‌گیری داده‌های فناوری جدید، حیطه‌های نوینی را برای خود و مشتریان خود تعریف کرده و به کار می‌گیرد؛ اگر ساده بگوییم، عنوانی که به تدریج جا افتاده است بیمه خطرات (ریسک‌های) نامرئی است.
در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های بیمه دنیا ۶/۲ میلیارد دلار برای پژوهش جهت پیش‌بینی خطرات نامرئی بیمه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ این مبلغ به ۲/۲ میلیارد دلار رسیده است و در این شرایط تقاضا‌کنندگان بیمه خدمات نوینی را می‌طلبند و ارائه‌دهندگان بیمه هم متدهای نوینی ارائه می‌دهند. تلماتیک به معنی تکنولوژی‌های اینترنتی برای انجام فعالیت‌هایی که به خصوص در استارت‌آپ‌ها به کار می‌روند یک حیطه اساسی بیمه‌شدنی است. دقیقا مساله جدی همین موضوع است؛ تقلب‌های نوین اینترنتی و جلوگیری از آنها که یک مورد دقیق بیمه خطرات نامرئی نوین است که توجیه‌کننده وجود بیمه شده‌اند و کشف این حیطه‌های جدید بخشی عمده از فعالیت پژوهشی شرکت‌های بیمه در جوامع فراصنعتی است که با مشتری‌یابی تلفنی که در جامعه ما هنوز رایج است خیلی فاصله دارد.
امروز بیمه که تا سال‌های گذشته به مثابه صنعت قدیمی و محافظه‌کار جان و مال مردم بود چند سالی است در برخی جوامع فراصنعتی، به پیشقراول ممانعت از خطرات مرئی، نامرئی، جانی و مالی جدید افراد و شرکت‌ها تبدیل شده است و ظاهرا منبع درآمد مهمی نیز از این طریق دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیمه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022