معاون وزیر خارجه: آمریکا هرچه سریع‌تر زرادخانه‌های شیمیایی خود را منهدم کند


معاون وزیر خارجه: آمریکا هرچه سریع‌تر زرادخانه‌های شیمیایی خود را منهدم کند

غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه آمریکا به عنوان تنها کشور دارنده سلاح‌های شیمیایی در جهان، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است، خواهان انهدام هرچه سریع‌تر این سلاح‌ها و نظارت هرچه بیشتر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر روند امحاء سلاح‌های شیمیایی این کشور قبل از ضرب العجل تعیین شده، شد.

معاون وزیر خارجه: آمریکا هرچه سریع‌تر زرادخانه‌های شیمیایی خود را منهدم کند

به گزارش پارسینه،دهقانی امروز (دوشنبه) در بیست و چهارمین نشست کنفرانس سالانه اعضاء کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، در سخنرانی خود ضمن یادآوری سی و دومین سالگرد حملات شیمیایی رژیم صدام برعلیه غیر نظامیان ایران در سردشت و بیست و دومین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون بین المللی سلاح‌های شیمیایی، کمک‌های بین المللی به قربانیان حملات شیمیایی را ناچیز دانست و در این زمینه تحریم‌های یک جانبه آمریکا را غیر انسانی و شرم آور خواند. تحریم‌هایی که در مسیر تهیه دارو و دیگر نیازهای ضروری پزشکی قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایجاد مشکل کرده است.

وی در ادامه از جامعه بین المللی درخواست کرد تا با این تحریم‌ها که تروریسم اقتصادی بشمار آمده و نقض آشکار کنوانسیون بین المللی منع سلاح های شیمیائی است، مقابله کنند.

دهقانی همچنین خواهان تلاش‌های هرچه بیشتر کشورهای عضو سازمان برای کمک به مصدومان شیمیایی از محل صندوق کمک‌های داوطلبانه به قربانیان شیمیایی شد.
وی بر ضرورت مقابله اعضاء با اقدام‌های آمریکا در جلوگیری از انتقال مواد و تجهیزات شیمیایی از جمله مواد اولیه دارویی به کشورهای عضو به عنوان جنایت علیه بشریت، تاکید کرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران در ادامه با یاد آوری این امر که وضعیت آمریکا به عنوان تنها کشور دارنده سلاح‌های شیمیایی در جهان، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی بشمار می رود، خواهان انهدام هرچه سریع‌تر این سلاح‌ها و نظارت هرچه بیشتر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر روند امحاء سلاح‌های شیمیایی آمریکا قبل از ضرب العجل تعیین شده شد.

دهقانی همچنین ضمن تاکید بر جهانشمولی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و اهمیت این امر، امتناع لجوجانه رژیم صهیونیستی در الحاق به کنوانسیون مذکور را مانع اصلی تحقق جهانشمولی کنوانسیون مذکور عنوان کرد و ضمن یادآوری این امر که رژیم صهیونیستی دارای ذخایر فراوان سلاح‌های کشتار جمعی است، خواهان انجام تمامی اقدام‌های لازم از سوی کشورهای عضو برای وادار کردن این رژیم جهت پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین کشور قربانی کاربرد وسیع این گونه سلاح‌ها در قرن بیستم، بر ضرورت رعایت اصل اجماع در تصمیم گیری‌های سازمان تاکید کرد و از رویه جدید دول غربی مبنی بر سیاسی کردن موضوعات مربوط به سازمان تخصصی منع سلاح‌های شیمیایی و سوء استفاده از سازمان، انتقاد کرد و آن را برای آینده سازمان و اجرای موثر کنوانسیون بسیار مخرب توصیف کرد.
بیست و چهارمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون سلاح های شیمیایی امروز دوشنبه در محل اجلاس‌های بین المللی لاهه هلند آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۸ آذر ماه به کار خود ادامه خواهد داد. سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه قربانیان شیمیایی ایران در حاشیه نشست سال‌جاری کنفرانس اعضا، نمایشگاهی را ترتیب داده‌اند تا اعضا کنفرانس را با آخرین تحولات مربوط به قربانیان سلاح‌های شیمیایی آشنا سازند.

کنفرانس اعضا کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، مهمترین نهاد سیاست‌گذار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که در نشست‌های سالیانه آن، ۱۹۳ کشور عضو آخرین تحولات و سیاست‌گذاری‌های بین المللی در خصوص مقابله با کاربرد سلاح‌های شیمیایی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟