انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران و مرکز توسعه روستایی سیرداپ


  انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران و مرکز توسعه روستایی سیرداپ

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه با مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) و موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، «حسین شیرزاد» در دیدار با «تویتا تاجینا والو » مدیر کل مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) افزود: ایران دارای گسترده ترین و قدیمی‌ترین شبکه تعاونی‌های روستایی در آسیا با حدود چهار میلیون نفر عضو، هفت هزار شرکت تعاونی، هشت اتحادیه تخصصی و یک اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مداخله هدفمند در بازار از طریق سه نوع خرید تضمینی، توافقی و حمایتی انجام می‌شود و شبکه تحت پوشش سازمان در خریدهای تضمینی نقش مباشر، در خریدهای توافقی، رابط و در خریدهای حمایتی اثرگذاری مستقیم دارد. علاوه بر این نزدیک به ۴۰ درصد کود و ۳۰ درصد سموم دفع آفات نباتی توسط این شبکه توزیع می‌شود.

وی گفت: صندوق تعاون ایرانیان نهادی است که به صورت سنتی وظیفه تامین اعتبارات مورد نیاز شرکت‌های تعاونی را عهده دار بوده و از جمله امکانات زیرساختی شبکه می توان به انبارهای ساده و مکانیزه و همچنین تعداد محدودی از کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تعاونی‌های روستایی زنان از دیگر انواع شرکت‌های تعاونی تحت پوشش شبکه هستند که به طور مستقیم برای توانمند سازی زنان روستایی تشکیل شده‌اند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه این سازمان، آخرین حلقه زنجیره بوروکراتیک در دور افتاده ترین مناطق روستایی سراسر کشور است، افزود: شرکتهای تعاونی تولید روستایی نیز به عنوان گونه دیگر از شرکتهای تعاونی تحت پوشش سازمان به امر بهبود نظام های بهره برداری در بیش از سه میلیون هکتار از بهترین اراضی کشاورزی سراسر کشور اشتغال دارند و شرکتهای سهامی زراعی از نمونه های مدرن سازمانهای مشارکتی تحت پوشش سازمان به حساب می آیند.

وی تصریح کرد: این سازمان سعی دارد تا با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات، استارتاپ های مختلفی را در بخش کشاورزی راه اندازی کنند، همچنین برای اعتبارسنجی مشتریان محصولات کشاورزی و راه اندازی شبکه خرید و فروش از فناوری اینترنت استفاده می کند.

وی با بیان اینکه در کنار هر شرکت تعاونی نیاز به ایجاد یک شرکت تعاونی سهامی خاص یا مسئولیت محدود برای بهبود و پیشبرد امور تجاری احساس می شود، افزود: مشکل بزرگ شبکه تعاونی ها، کمبود و نابهنگام بودن فرایند تامین سرمایه در گردش است و ما برای رفع این معضل تلاش کردایم تا با ارائه اعتبارات خرد و بیمه های مختلف شامل چترهای حمایتی نظیر بیمه عمر، بازنشستگی پس انداز، بیمه محصولات کشاورزی چند خطره و تک خطره شرایط و بستر مناسبی را در این حوزه فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: بروزرسانی صندوق های اعتباری از دیگر راهکارهایی است که برای رفع این مشکل در حال انجام است. این سازمان در حال حاضر در مرحله گذار و دستیابی به تجارب جدید بوده و درآمد سالانه آن سه هزارمیلیارد تومان برآورد می شود.

هدف سیرداپ بهبود زندگی کشاورزان خرده پا

«تویتا تاجینا والو » مدیر کل مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) با بیان اینکه از لحظه ورود به ایران، تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیک و فرهنگ غنی این کشور قرار گرفته است، گفت: هدف سیرداپ بهبود زندگی کشاورزان خرده پا است.

وی ادامه داد: سیرداپ برای برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی کشاورزان آمادگی لازم را دارد.

  انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران و مرکز توسعه روستایی سیرداپ

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس