آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد


آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد

توسط یک گروه تحقیقاتی نخستین آزمون ملی سنجش هوش در کشور استاندارد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی، با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، «نخستین آزمون ملی سنجش هوش» با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) در سطح کشور استاندارد شد.

دکتر علی عسگری مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی گفت: با اجرای این طرح می‎توان ابعاد و حیطه‎های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‎ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه‎گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎ها شناختی و آسیب‎های مغزی است؛ گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون‎هایی که بتواند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

عسگری گفت: آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌ منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به ‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

وی اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختی و همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح بوده است.

مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفر انتخاب و داده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجی تحلیل‌شده است.

وی گفت: خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است که می‎تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎های و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورداستفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.

عسگری گفت: یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی – تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاهها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک ‎های تخصصی است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی، با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، «نخستین آزمون ملی سنجش هوش» با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) در سطح کشور استاندارد شد.

دکتر علی عسگری مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی گفت: با اجرای این طرح می‎توان ابعاد و حیطه‎های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‎ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه‎گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎ها شناختی و آسیب‎های مغزی است؛ گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون‎هایی که بتواند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

عسگری گفت: آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌ منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به ‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

وی اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختی و همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح بوده است.

مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفر انتخاب و داده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجی تحلیل‌شده است.

وی گفت: خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است که می‎تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎های و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورداستفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.

عسگری گفت: یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی – تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاهها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک ‎های تخصصی است.

کد خبر 4780262

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا