روزنامه شرق: خیز جلیلی برای انتخابات 1400


روزنامه شرق: خیز جلیلی برای انتخابات 1400
حالا پایداری‌ها باز در حال ادامه همان بازی‌اند که صدای حزب مؤتلفه درآمده است. پایداری به شورای وحدت نپیوسته و برای پیوستن هم شرط‌و‌شروط دو مرحله گذاشته است.

مؤتلفه به فهرست انتخاباتی اعلام‌شده در قم از سوی جریان‌های نوظهور و همسو با جبهه پایداری اعتراض کرده و آن را حاصل مهندسی یک تفکر خاص دانسته، نه مخرج فکری مشترک همه اصولگرایان. یکی از اعضای مؤتلفه هم پیش‌از‌این گفته بود قرار نیست تفکر پایداری بر اصولگرایان غالب شود. دبیر حزب مؤتلفه قم خواستار ورود جامعه مدرسین قم برای پایان‌دادن به آنچه او کوته‌بینی دانسته، شده است.

مؤتلفه سنتی‌ترین جریان سیاسی اصولگرا و قدیمی‌ترین حزب سیاسی فعال ایران است. جبهه پایداری و احزابی مانند رهپویان انقلاب یا ایثارگران اما یکی از نوظهورترین‌های اصولگرایی‌اند. مؤتلفه زمانی حزب بازاریان بود و از‌همین‌رو به‌نوعی وجه عمل‌گرایی‌اش بر وجه ایدئولوژیک آن غلبه دارد. برخلاف جبهه پایداری که حداقل در ظاهر تندوتیزتر و ایدئولوژیک‌تر می‌نماید و کمتر اهل چانه‌زنی و معامله بر سر منافع مشترک جمعی است.

مؤتلفه در انتخابات مجلس پیشین سهمی کمتر از جبهه پایداری، رهپویان، ایثارگران و... از فهرست تهران داشت و حتی برخی چهره‌های سرشناس این حزب به نفع چهره‌های کمتر شناسای جبهه پایداری و نزدیکان به آن از ورود به فهرست بازماندند و درحالی‌که قرار بود جاماندگان از فهرست کلا از دور انتخابات کناره‌گیری کنند اما عصبانیت چهر‌ه‌هایی مانند حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی مؤتلفه از این بی‌مهری به حدی بود که شاکی شد و به حالت قهر با یک فهرست دیگر آمد؛ چراکه سران مؤتلفه که قرار بود چانه‌زنی کنند، از سهم حزبی خود در لیست مشترک به نفع وحدت چشم پوشیده بودند؛ کاری که پایداری‌چی‌ها و برخی‌ها نکردند و حتی تهدید کرده بودند در صورت نداشتن سهم مورد نظر زیر میز بازی وحدت می‌زنند.

حالا پایداری‌ها باز در حال ادامه همان بازی‌اند که صدای حزب مؤتلفه درآمده است. پایداری به شورای وحدت نپیوسته و برای پیوستن هم شرط‌و‌شروط دو مرحله گذاشته است.

یکی از ایده‌هایی که طرح کرده‌اند، ارائه فهرست موازی با برخی عناصر مشترک است. آنها این روزها با دست پیش می‌کشند و با پا پس می‌زنند. از یک‌سو می‌گویند اصولگرایی منسوخ شده اما از سوی دیگر برای سهم‌داشتن از فهرست انتخاباتی آنها شرط‌و‌شروط می‌گذارند و مدل طرحی می‌کنند.

بیژن نوباوه که در دوره‌های گذشته با فهرست جبهه پایداری وارد مجلس شده است هم به شورای وحدت اصولگرایان حمله کرده و به نامه‌نیوز گفته است: «نمی‌گویم اینها شورای نیروهای انقلاب هستند یا نیستند؛ اینکه یکی اسمی برای خودش می‌گذارد، این طور نیست که همه قبولش کنند. واقعیت آن است که بسیاری از اینها صلاحیت این اسم‌ها را ندارند؛ چون انقلابی و کاریزماتیک نیستند و زحمت جامعه را زیاد می‌کنند. مجلس باید کاریزماتیک باشد؛ به‌طوری‌که تحت هیچ شرایطی منافع ملی را هدر ندهد و از بین نبرد.

بزرگان اصلاحات هر آدم فاقد صلاحیتی را وارد کردند، بعد خودشان فهمیدند مجلس جای این بازی‌ها نبود. حالا هم اگر اصولگرایی بیاید که کاریزماتیک نباشد یا بی‌حال باشد، فقط بخواهد آهسته بیاید و آهسته برود، به درد کشور نمی‌خورد... اینکه جمعی برای خودشان تصمیم بگیرند که فلانی بیاید و فلانی نیاید، اشتباه بزرگی است که چندین دفعه مرتکب شدند و الان هم دارند مرتکب می‌شوند. معتقدم اگر دوباره روش‌های ناموفق گذشته استفاده شود، هیچ‌کدام از نظرسنجی‌ها را هم قبول نکنند و به مردم دروغ بگویند، قطعا شکست می‌خورند؛ چون بعضی افراد که مورد وثوق این آقایان نیستند اما به اندازه همه ۲۵ نفری که آنها نشستند، تصمیم گرفتند، رأی دارند.

بااین‌حال ایسنا دیروز به نقل از دبیر حزب مؤتلفه استان قم نوشت: لیستی را که به نام اصولگرایان قم از سوی یکی از نمایندگان این شهر اعلام شده، حاصل جمع‌بندی جبهه‌ متعلق به وی و نه نظر جمع نیروهای انقلاب اسلامی استان قم می‌دانیم؛ زیرا هنوز ائتلافی جامع از نیروهای انقلابی در قم شکل نگرفته است.

محمد عرب، با بیان اینکه حزب مؤتلفه اسلامی استان قم در هیچ شورایی و ائتلافی که در رأس آن احدی از نمایندگان یا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باشد یا با مهندسی ایشان شکل گرفته باشد، شرکت نکرده و نمی‌کند و آن را مخالف روحیه کار جمعی و انقلابی می‌داند، اظهار کرد: حزب مؤتلفه قم برخی از جبهه‌ها را مصداق «همه با من» می‌داند و به دنبال تشکیل ائتلافی است که «همه با هم» کاندیداهای اصلح را برای نمایندگی از مرکز انقلاب معرفی کنند.

او ادامه داد: حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است شهر مقدس قم و اهل قم به اندازه کافی نیروی انقلابی متعهد و متخصص برای ورود به مجلس دارد که نیازی به استقراض شخصیت از سایر شهرها نباشد؛ بنابراین دعوت برخی گروه‌های سیاسی از بعضی برادران اهل و متولد سایر شهرها به کاندیداشدن از قم را اهانت به مردم و اهالی شریف قم و مایه سرخوردگی جوانان مستعد و انقلابی این شهر دانسته و آن را مخالف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌داند.

عرب همچنین بیان کرد: برخی از جلسات سیاسی که برای مردم قم و به نام قم تصمیم‌گیری می‌کنند، وقتی مقبول آحاد مردم انقلابی و بصیر قم قرار خواهند گرفت که از زدوبند سیاسی مبرا بوده و تبدیل به جبهه‌ها، مجامع و شوراهای هماهنگی «همه با من» نشده باشند. حزب مؤتلفه اسلامی به عنوان یکی از احزاب انقلابی و ولایی و با رایزنی که با سایر تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی و برخی از اعضای محترم جامعه مدرسین داشته است، ضمن احترام به تمامی برادرانی که از قبل تصمیم خود را گرفته و قبل از ثبت‌نام و اعلام تأیید صلاحیت‌ها، نامزد خود را معرفی کرده‌اند، اعلام می‌کند لیستی که به نام اصولگرایان قم از سوی یکی از نمایندگان قم در رسانه‌ها اعلام شده را حاصل جمع‌بندی جبهه‌ متعلق به وی و نه نظر جمع نیروهای انقلاب اسلامی استان قم می‌داند؛ زیرا هنوز ائتلافی جامع از نیروهای انقلابی در قم شکل نگرفته است.

دبیر حزب مؤتلفه استان قم تأکید کرده که مؤتلفه قم با همکاری سایر تشکل‌ها، شخصیت‌ها و جوانان انقلابی و درخواست از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تلاش برای تشکیل ائتلاف فراگیر نیروهای انقلاب اسلامی استان قم زیر نظر و با محوریت روحانیت است تا ان‌شاءالله سه نامزد اصلح و انقلابی که در شأن مردم شریف قم باشند را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به مردم شهر خون و قیام معرفی کند.

عرب در پایان گفت: مؤتلفه اسلامی معتقد است هر ائتلافی بدون هدایت، نظارت و محوریت روحانیت شکل بگیرد، فاقد جامعیت لازم بوده و از انحرافات مصون نخواهد بود و مجدانه از حضرات جامعه محترم مدرسین و به ویژه شخصیت انقلابی حضرت‌ آیت‌الله یزدی می‌خواهیم با تدبیر انقلابی به این کوتاه‌بینی‌ها درخصوص تعیین نماینده مردم انقلابی قم خاتمه دهند.

جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم با تقاضای احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در مجلس دهم تشکیل شده است.

این جبهه احمد امیرآبادی‌فراهانی و مجتبی ذوالنور نمایندگان فعلی قم و همچنین علیرضا زاکانی را به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود برای انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرده است.

sharghdail​y.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق