نماینده سنای آمریکا مانع تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه شد


نماینده سنای آمریکا مانع تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه شد

تهران– ایرنا– تارنمای خبری «هیل- TheHill» نوشت:‌«لیندزی گراهام» سناتور کهنه‌کار آمریکایی در جریان سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن و به درخواست کاخ‌سفید مانع از تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه توسط ترکیه در سنای آمریکا شد.

این رسانه آمریکایی امروز(دوشنبه) در این رابطه به نقل از گراهام نوشت که این قطع‌نامه پیشتر در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود اما بعد از حضور اردوغان در آمریکا و دیدار با ترامپ، از تصویب آن در صحن سنا جلوگیری کرده است.

به نوشته هیل، ترکیه به شدت مخالف به رسمیت شناختن کشتار ارامنه است که توسط حکومت عثمانی بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی روی داد.

گراهام دراین باره گفت، او به درخواست مقام‌های ارشد کاخ سفید(در این گزارش اشاره‌ای به نام این افراد نشد) که از او خواسته بودند با تصویب این قطع‌نامه در صحن سنا مخالفت کند، گفته بود؛ «قطعا.»

گراهام سناتور ایالت «کارولینای جنوبی» آمریکا، گفت: تنها دلیلی که این کار را انجام دادم از این نظر بود که اردوغان همچنان در واشنگتن به سر می‌برد.
او که همچنین رئیس کمیته قضایی سنای آمریکاست، افزود: زمان بدی برای انجام این کار بود و تلاش کردم روابط بین آمریکا و ترکیه را حفظ کنم.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان آمریکا هفتم آبان‌ماه نسل‌کشی ارامنه در میان سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۷ توسط دولت عثمانی را به رسمیت شناخت، این طرح با ۴۰۵ رأی موافق و ۱۱ رأی مخالف به تصویب رسید.
ارمنستان قتل دسته‌جمعی مردم خود در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را به عنوان یک کشتار جمعی اعلام می‌کند.
«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز با بیان اینکه هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبودیم، اظهارداشته، «۱۹ سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.»
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) برای دیدار با همتای آمریکایی خود عازم آن کشور شد. این سفر پس از عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در شمال سوریه صورت گرفت.
اروپام **۱۳۰۲** 2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی