وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا


وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

عضو هیئت رئیسه مجلس: رئیس‌جمهور، استعفای حجتی را نپذیرفته است

اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: «هنوز نماینده دولت در این خصوص برای حضور وزیر جهاد به ما اعلامی نکرده است بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس سه شنبه هفته جاری استیضاح وزیر در جریان خواهد بود؛ معاون پارلمانی رییس جمهور امروز به ما اعلام کرد که احتمالا وزیر جهاد کشاورزی استعفاء داده و رییس جمهوری استعفای او را نپذیرفته است، در صورت پذیرش استعفای آقای حجتی در صحن مجلس حضور نمی‌یابد، اما در هر دو صورت ما استیضاح را در جلسه علنی روز سه شنبه خواهیم داشت.» عباسی درباره جلسه علنی دوشنبه مجلس اظهار کرد: «اعلام شده بود مجلس برای افزایش قیمت بنزین و همچنین بحث تسری پیدا نکردن قیمت بنزین به سایر کالاها و خدمات مورد نیاز مردم - به ویژه کالاهای اساسی -به این مساله ورود پیدا کند؛ در این خصوص اقداماتی را انجام داده‌ایم.» او افزود: «کمیسیون اقتصادی جلساتی را با ستاد تنظیم بازار برگزار کرد و نتیجه آن جلسات فردا در صحن علنی مجلس برای نمایندگان ارائه می شود؛ وزرای صنعت، معدن و تجارت و دادگستری و مسئولانی از سازمان تعزیزات حکومتی، اتاق اصناف و بازرگانی و کسانی که تنظیم بازار دست اندرکار هستند در جلسه علنی فردا حاضر می شوند.» سخنگوی هیات رییسه اظهار کرد: «تلاش مجلس بر این است اصلاح قیمت بنزین بر سایر کالاها اثر نگذارد، اما گزارش هایی به ما رسیده که تغییر و افزایش در قیمت کالاها و خدمات را نشان می دهد؛ فردا از قوه قضائیه می‌خواهیم با متخلفان در این زمینه و کسانی که می‌خواهند بر روی قیمت کالاها اثر گذار باشند با جدیت برخورد کند.»

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

بیگی: حجتی استعفای خود را به روحانی داده است

احمد علیرضابیگی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، از حضور نیافتن حجتی در جلسه استیضاح خبر داده است. او درباره چرایی حضور نیافتن حجتی گفت: «وزیر کشاورزی از زمانی که بخش بازرگانی از این وزارتخانه جدا و به وزارتخانه صنعت الحاق شد، استعفای خود را به رئیس‌جمهور داده بود.» او تاکید کرد: «طبق اطلاعات منابع موثق، حجتی وزیر کشاورزی از روز گذشته به دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرده به هیچ‌وجه در جلسه استیضاح حضور پیدا نمی‌کند که این امر به معنای استعفاست.»

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

میرزایی‌نیکو: استعفا مربوط به قبل است

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده فیروزکوه، با تایید خبر استعفای وزیر کشاورزی عنوان کرد: «این استعفا مربوط به قبل از زمانی است که آقای خلیل آقایی را دستگیر کرده بودند.» البته عضو فراکسیون امید درباره پررنگ‌ شدن خبر احتمال استعفای او توضیح داد: «تکلیف استعفای حجتی تعیین نشده بود و اکنون دوستان شایعه کرده‌اند که به خاطر تعیین تکلیف نشدن می‌خواهد بر استعفای خود پابرجا بماند. میرزایی‌نیکو البته در واکنش به خبر حاضر شدن حجتی در جلسه استیضاح خود گفته که هنوز خبری در این باره به مجلس ارسال نشده است.»

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

تلاش‌های معاون پارلمانی درباره استیضاح حجتی

ازحواشی جلسه صبح روز یکشنبه مجلس حکایت از تکاپوی شدید حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در جایگاه هیات‌رئیسه دارد. خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند: «امیری از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز با حضور در جایگاه هیات‌رئیسه و در کنار علی لاریجانی رئیس مجلس، با قرار دادن برگه‌ای مقابل لاریجانی خواستار موضوعی بود که به نظر می‌رسید به تایید رئیس مجلس نیاز داشته باشد.» گفته می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خواستار موافقت با عدم حضور حجتی در جلسه برگزاری استیضاحش در روز سه‌شنبه بوده است که برای دقایق طولانی او را در جایگاه هیات‌رئیسه و در کنار رئیس مجلس نگه داشته بود.

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

حسین مرعشی: مقامات کشور به جای تخریب، کمک‌رسان هم باشند

حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در تحلیلی درباره شرایط کشور و اعتراضات پس از اصلاح قیمت بنزین گفت: درحال حاضر باید به دنبال تحلیلی واقع‌بینانه در خصوص حوادث خسارت‌بار هفته گذشته باشیم و موضوع را با بررسی علل و عوامل آن را بررسی کنیم تا بتوانیم در آینده با راه‌های منطقی و مسالمت‌آمیز جلوی تکرار چنین حوادث تلخی را بگیریم. وی با اشاره به وجود برخی اختلافات میان نهادها و مسئولان کشور، افزود: در این راستا حتما یکی از موضوعاتی که ذهن را متوجه می‌کند، وجود اختلافات در نهادهای رسمی و مقامات و قوای کشور است. به هرحال حس عمومی مردم ایران این است که نهادهای حاکمیتی شامل مجلس، دولت، قوه قضاییه، سپاه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها با یکدیگر هماهنگ و متحد نیستند و به یکدیگر کمک نمی‌کنند و برای حل و فصل مشکلات مردم، اقدامات موثر و هماهنگی را به اجرا در نمی‌آورند و این برای کشور خسارت بار است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: واقعیت این است که اداره امروز ایران به دو دلیل یعنی دشمنی روزافزون و بی‌سابقه خارجی از یک سو و سوءتدبیرهای داخلی، وجود فساد در سیستم اجرایی و قضایی و همچنین بزرگنمایی مفاسد توسط مقامات از سویی دیگر، مردم را به اجماع مرکبی رسانده که همه نهادها ناکارآمد هستند. با این تفاسیر اداره ایران در چنین شرایطی بسیار سخت شده است. مرعشی خاطرنشان کرد: شرایط طوری است که اگر قوای سه‌گانه بر اساس یک اصول صحیح مدیریتی باهم همراهی و همکاری داشته باشند و یکدیگر را پشتیبانی کنند، به خواسته‌ها و نیازهای جامعه توجه کنند و برای حل مشکلات مردم دلسوزانه وارد عمل شوند و همه امکانات خود را به کار بگیرند، قادر نخواهند بود مشکلات مردم و کشور را کاهش دهند، چه برسد به اینکه ما با یک تشتتی در تصمیم‌گیری‌ها مواجه شویم و مرتبا درگیر اختلافات باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

انگلیس کسری بودجه ارتش را با اجاره ناو به آمریکا جبران می‌کند

یک مقام آگاه انگلیسی که نخواست نامش فاش شود در این باره به نشریه «تایمز» گفت: «ارتش از ناو هواپیمابر که به آن به چشم فیل سفید نگاه می‌کند (دارای هزینه نگه‌داری گزاف) بیزار است، اما آمریکایی‌ها آن‌ را دوست دارند. برتری آن‌ها (ناوهای هواپیمابر انگلیسی) به این دلیل است که به تعداد خدمه کمتری نسبت به ناوهای هواپیمابر آمریکایی نیاز دارند». از سوی دیگر ناوگان سلطلتی انگلیس به‌دنبال تعدیل نیرو در بخش نیروی هوایی است و می‌گوید در آینده نزدیک به بخشی از نیروهایش نیاز نخواهد داشت. این در حالی است که این بخش از ارتش انگلیس با کمبود نیرویی معادل حدود ۲۵۰ خلبان مواجه است. نزاع بر سر منابع مالی قابل مصرف با شروع به کار «بن والاس» به عنوان وزیر دفاع آغاز شدکه خواهان کاهش هزینه‌ها شد. مقام انگلیسی که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: «ارتش نمی‌تواند نیروهای مورد نیاز را بازجذب کند. ارتش و نیروی دریایی فکر می‌کنند به زودی کار نیروی هوایی سلطنتی را پهپادها انجام خواهند داد». نحوه توزیع منابع مالی توسط وزیر دفاع بعدی که از سال آینده میلادی آغاز به کار می‌کند تعیین خواهد شد. این فرایند می‌تواند نصف شدن تعداد پرسنل ارتش نسبت به ۱۶ سال پیش را به‌دنبال داشته باشند. حزب محافظه‌کار درپی درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد بودجه نظامی انگلیس را به بیش از 2 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. با این‌که «ترزا می» نخست‌وزیر قبلی انگلیس قول داده بود تعداد نظامیان انگلیسی از ۸۲ هزار نفر کمتر نشود، ممکن است با وجود کسری بودجه فعلی، این تعداد به ۶۰ تا ۶۵ هزار نیرو کاهش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

گانتس خطاب به نتانیاهو: استعفا بده!

بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌-سفید اظهار کرد که از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته به تصمیمات دستگاه قضایی احترام گذاشته و به خواسته بیشتر شهروندان اسرائیلی برای کناره‌گیری از این سمت توجه و برای اثبات بی‌گناهی خود تلاش کند. نتانیاهو اولین نخست وزیر اسرائیل است که در برخی پرونده‌های فساد متهم شده است. آویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه نتانیاهو را در سه پرونده فساد به کلاهبرداری، خیانت در امانت و گرفتن رشوه متهم کرد. بیانیه روز پنج‌شنبه تنها یک روز پس از شکست گانتس در تشکیل کابینه پس از انتخابات سپتامبر منتشر شد. گانتس پس از آنکه نتانیاهو نتوانست ائتلافی برای تشکیل دولت به دست آورد مامور تشکیل کابینه شده بود. همچنین گانتس از نتانیاهو خواسته بود با دولت یکپارچه‌ای که در آن پست نخست وزیری به صورت تناوبی است موافقت کند تا به این ترتیب شخص نخست وزیر بتواند پیش از بازگشت به سمت خود مشکلات حقوقی‌اش را حل کند. رهبر حزب آبی سفید گفته بود: در شرایط فعلی خواستار تشکیل یک کابینه یکپارچه و تا حد امکان گسترده هستم. من ظرف دو سال اول پست نخست وزیری را برعهده خواهم داشت و در این مدت نتانیاهو می‌تواند بر مسائل حقوقی خود تمرکز کند و در صورتی که بی‌گناهی‌اش ثابت شود می‌تواند به سمت خود بازگردد. این تنها راه جایگزین برای برگزاری انتخابات جدید است. جدعون ساعر، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود خواستار برگزاری انتخاباتی مقدماتی در این حزب ظرف یک روز آینده شد تا بدین ترتیب رهبر جدید حزب فرصتی برای تشکیل ائتلاف بیابد. در قوانین اسرائیل، تازمانی که اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو اثبات نشود وی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود نیست. از سوی دیگر عصر شنبه مناطق مختلف اراضی اشغالی شاهد تظاهرات گروه‌های حامی و مخالف نتانیاهو پس از انتشار لیست اتهامات او بودند. روزنامه عبری زبان آحارونوت نوشت: دو تظاهرات در قدس اشغالی در نزدیکی محل اقامت نتانیاهو آغاز شد که در اولین راهپیمایی ۳۵۰ تن از حامیان نتانیاهو و در راهپیمایی دوم نزدیک به ۱۰۰ تن از مخالفان او شرکت داشتند. یکی از مخالفان اظهار کرد: هر فردی که "کورکورانه" از نتانیاهو حمایت کند به او یادآوری می‌کنیم او در "خطرناک‌ترین حالت تخریب دموکراسی" شرکت دارد. نتانیاهو باید کناره‌گیری کند و کابینه جدیدی تشکیل شود. مردم اسرائیل مخالف نتانیاهو هستند و اگر او استعفا ندهد باید کابینه جدیدی تا پیش از انحلال پارلمان فعلی تشکیل شود. او خطاب به حزب لیکود افزود: این روزها، روزهای پایانی فعالیت سیاسی نتانیاهو است.

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...