ترکیه در حال تغییر ترکیب جمعیتی شمال سوریه است


 ترکیه در حال تغییر ترکیب جمعیتی شمال سوریه است

اداره خودمختاری کرد‌ها در شمال سوریه چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود ترکیه پس از اینکه حدود 300 هزار تن از ساکنان اصلی مناطق شمال شرقی سوریه را آواره کرد

به گزارش جام نیوز، ترکیه هم‌اکنون میزبان حدود ۳.۶ میلیون مهاجر سوری است، اما بروز مشکلات اقتصادی در این کشور طی سال‌های اخیر موجب شده تا آنکارا برای بازگرداندن بخشی از این پناهجویان به وطن خود طرح تشکیل منطقه امن در شمال سوریه را به طور جدی دنبال کند.

«دیدیبان حقوق بشر سوریه» که در لندن فعالیت می کند در جدیدترین گزارش خود از اقدامات ترکیه در مناطق تحت اشغال خود در شمال سوریه از شروع انتقال و جابه‌جایی ساکنان این منطقه به منظور تغییر بافت جمعیتی آن خبر داد.

در این گزارش که روز جمعه منتشر شد گفته شده که ترکیه شهروندان سوری را از جرابلس به مرز با ترکیه و بعد به تل ابیض منتقل می‌کند و در مقابل کسانی را که در مناطق تحت کنترلشان در شمال سوریه می‌مانند مجبور می‌کنند از آنجا کوچ کنند.

در همین راستا اداره خودمختاری کرد‌ها در شمال سوریه چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود ترکیه پس از اینکه حدود ۳۰۰ هزار تن از ساکنان اصلی مناطق شمال شرقی سوریه را آواره کرد، ضمن هماهنگی با آمریکا و با بازگرداندن آوارگان سوری حاضر در خاک خود به این مناطق، به دنبال تغییر ماهیت مناطق شمال شرقی سوریه است.

از طرف دیگر ترکیه این نیاز را دستاویزی برای پیشبرد اهداف پشت پرده دیگری همچون تغییر دموگرافی منطقه و حتی بلندپروازی‌های توسعه ارضی قرار داده است.

ترکیه بار‌ها با رد این ادعا‌ها بر ماهیت ضدتروریستی اقدامات نظامی خود در سوریه و همچنین عدم چشمداشت به سرزمین‌های سوریه تاکید کرده است با این حال مقامات دولت سوریه همواره این مواضع آنکارا را برخلاف واقعیات میدانی اعلام کرده اند؛ موضوعی که می‌توان صحت و سقم آن را با بررسی عملکرد ترکیه در مناطق پیشتر تصرف شده مورد تأیید قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد