خوش‌نشینی زباله در محمودآباد مازندران


خوش‌نشینی زباله در محمودآباد مازندران

ساری - ایرنا - قرارگیری سایت زباله محمودآباد در کنار ساحل دریای خزر به عنوان یکی از بارزترین معضلات زیست محیطی استان مطرح است و ادامه سرریز شیرابه‌های آن به خزر نفس آب‎های ساحلی در این منطقه را بریده‌است.

مسئله و معضل زباله در استان مازندران ریشه دیرینه دارد که در چند دهه اخیر در کنار سرگردانی چگونگی برخورد با آن ، این بازمانده زندگی انسانی محیط زیست مازندران را به سمت فاجعه کشانده است .

علاوه بر مشکل دپوی زباله در مناطق کوهستانی مازندران که مشکلات زیست محیطی و همچنین اجتماعی زیادی برای ساکنین آن مناطق ایجاد کرده است، امروز شاهد پیشروی زباله به سواحل استان مازندران هستیم.به طوری که اکنون زباله های مازندران از آخرین سنگرها نیز عبور کرده و مستقیم در کنار ساحل زیبای خزر اسکان یافته اند.

یکی از این مناطق ساحلی، شهرستان محمود آباد است که حدود یک دهه به علت نبود فضای مناسب برای دپوی زباله و عقب ماندگی طرح هایی همچون زباله سوز مجبور به دپوی زباله در ساحل اش و مجاور موج های دریای خزر شده است.

سایت زباله محمودآباد اکنون در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از چهار دهه است که مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی است.

این سایت روزانه میزبان ۲۰ تن زباله است و در حال حاضر بنابر اطلاعات رسمی و غیر رسمی حدود هفت تا ۱۰ هزار تن زباله در این سایت دپو شده است که هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ لیتر شیرابه وارد دریای خزر می کند.

اینکه چرا از ابتدا این محل برای دپوی زباله محمودآباد انتخاب و اینکه چگونه مجوز دپوی این حجم از زباله در مجاور دریای خزر صادر شد مسئله ای است که در جای خود باید بررسی شود ، اما آسیب های زیست محیطی دپوی زباله در ساحل محمود آباد اکنون به مرحله فاجعه رسیده است.

حدود یک هفته پیش معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور به ویژه در محمود آباد در استان مازندران را فاجعه دانست، زیرا به گفته او حجم زیادی زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

حدود ۲ ماه پیش فیلم ها و تصاویری که در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شد توجه همگان را به سایت زباله محمود آباد معطوف کرد و تصمیم گرفته شد که این سایت زباله در یک فرصت دو ماهه تخلیه شود.

با این وجود چندی پیش با فشارهای ملی و رسانه‌ای شاهد آغاز جابه‌جایی زباله محمودآباد بودیم که به دلیل برخی مسائل از گفتن مقصد آن معذوریم. اما از حدود یک هفته پیش عملیات جابه‌جایی زباله محمودآباد به دلایلی از جمله مخالفت مقصد دپوی زباله متوقف شده است.

بررسی‌ها و مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که هرچند حدود نیمی از این زباله‌های سایت ساحلی شهرستان محمودآباد تخلیه و جابه‌جا شد، اما هنوز در مورد بخش اعظم آن هم مشکل بر سر مکان دپوی این زباله ها وجود دارد که حتی صدای مسئولان کشور را نیز درآورده است که البته همواره نگاه اعتراضی دارند و پیشنهادی هم در عین حال وجود ندارد.

زباله محمودآباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

سرپرست فرمانداری محمودآباد در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون حدود ۶ هزار تن زباله از سایت ساحلی محمودآباد جابه‌جا شده است و درحال حاضر پیش بینی می شود حدود هفت هزار تن دیگر باقی مانده باشد.

علیرضا شریعت با اشاره به اینکه مشکلات زباله محمودآباد برای شهروندان این شهر آزار دهنده است ، ادامه داد: مسئولان محمودآباد با کمک استانداری مازندران به‌طور جدی پیگیر حل معضل زباله این شهرستان هستند.

وی با بیان اینکه ایجاد سایت زباله سوز در شهر سرخرود از توابع شهرستان محموداباد در حال پیگیری بوده و در مرحله پایانی قرار دارد ، گفت: در حال حاضر طرح زباله سوز سرخرود به دلیل فقدان انتخاب شهردار به تعویق افتاده است.

از سرگیری عملیات جابه جایی زباله

سرپرست فرمانداری محمودآباد درمورد توقف جابه حایی زباله این شهر گفت: خوشبختانه مشکل پیش آمده برطرف شده و با عقد قرارداد به یکی از شهرهای استان دیگر عملیات جابه جایی انجام شده است.

شریعت اعلام کرد که روزانه چهار تریلر حمل زباله حدود ۸۰ تن از پسماند دپو شده سایت ساحلی را جابه جا می کنند و در حال حاضر تخلیه زباله در محل فعلی ممنوع شده است .

به گفته او پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند کنونی تا حدود سه ماه آینده زباله سایت ساحلی محمودآباد تخلیه و تا اردیبهشت ۹۹ نیز این سایت به صورت کامل پاکسازی شود.

زباله سوز محمودآباد متوقف در تهیه زمین

سرپرست فرمانداری محمودآباد با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه برای احداث مجموعه کوچک زباله سوز در شهر محمودآباد ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است، افزود: اما شرط سازمان مدیریت تهیه ۲۵ هزار مترزمین برای ایجاد زباله سوز است.
شریعت با بیان اینکه شرایط جغرافیایی محمودآباد و بالا بودن سطح آب امکان تهیه چنین زمینی را بسیار سخت کرده است، گفت: در حال حاضر چند نقطه مشخص شده که در حال رایزنی با محیط زیست و استانداری مازندران برای معرفی آن هستیم .

وی از انتخاب و رایزنی با پیمانکار احداث مجموعه زباله سوز در محمودآباد نیز خبر داد و افزود: یکی از شرکت های دانش بنیان قرار است مسئولیت اجرای طرح زباله سوز در محمودآباد را بر عهده بگیرد که پس از تایید زمین مورد نظر فعالیت اجرایی خود را آغاز خواهد کرد.

شریعت ابراز امیدواری کرد که تا کمتر از ۶ ماه آینده نه تنها ساحل محمودآباد از زباله پاکسازی شود، بلکه برای حل دائمی مشکل پسماند شهرستان قدم های مثبتی جهت ساخت زباله سوز نیز برداشته شود.

با وجود اینکه فرماندار محمودآباد از تخلیه سه ماهه زباله در ساحل این شهرستان خبر داد، اما تا آن زمان که با توجه به عملکرد دستگاه ها شاید طولانی تر هم شود ، همچنان باید شاهد سرریز شیرابه به خزر باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!