هیچ ارگانی حق افزایش قیمت غیر واقعی ندارد/سامانه 124 قابل دسترس برای شکایت از گرانفروشی/برخورد با چند مورد گرانفروشی


هیچ ارگانی حق افزایش قیمت غیر واقعی ندارد/سامانه 124 قابل دسترس برای شکایت از گرانفروشی/برخورد با چند مورد گرانفروشی

مهرداد ایزدی: یکی دو مورد از بخش‌های خصوصی بوده که افزایش قیمت غیر واقعی داشتند که سریعا رسیدگی شده و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده و به تعزیرات معرفی شدند.

هیچ ارگانی حق افزایش قیمت غیر واقعی ندارد/سامانه 124 قابل دسترس برای شکایت از گرانفروشی/برخورد با چند مورد گرانفروشی

گروه بازرگانی بازارنیوز: مهرداد ایزدی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در گفتگو با بازار نیوز، درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین گفت: طرح تغییرات نرخ بنزین چه مستقیم محاسبه کنیم و چه در ادبیات اقتصادی برررسی کنیم، تاثیر آنچنانی بر قیمت‌ها ندارد.

وی افزود: آن چیزی که خیلی مهم است اثر روانی آن است. اینکه انتظارات تورمی ایجاد شود در جامعه و این می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد و هرچه این تاثیر روانی بیشتر باشد می‌تواند تاثیر مخرب تری داشته باشد.

او ادامه داد: طبیعتا در این اقتصاد چنانچه قرار باشد افزایش قیمت‌ها کنترل و طبعات این افزایش قیمت بنزین محدودتر بشود، باید رویکرد سازمان و دستگاه‌های مرتبط رویکرد شفاف سازی قیمت‌ها باشد، زیرا رویکرد کاهش تنش‌ها درواقع متاثر از انتظارات روانی است.


*حضور در رسانه‌ها برای اطلاع رسانی عمومی

ایزدی از حضور در رسانه‌ها برای آگاهی بخشی عمومی خبر داد و اظهار داشت: یکی از کار‌های اصلی که ما انجام می‌دهیم و سیاست‌هایی که داریم این است که اطلاع رسانی عمومی می‌کنیم؛ بنابراین ما سعی کردیم به صورت مستمر در تمامی رسانه‌ها حضور داشته باشیم و به مردم اطلاع رسانی بکنیم و طبیعتا یک بخشی از جامعه اقتصادی ممکن است بخواهند افزایش قیمت غیر واقعی را در کالاهایشان اعمال کنند.

وی افزود: در همین راستا هم سازمان پیشنهادی داده به ستاد تنظیم بازار و مصوب شده و براساس آن ما مکاتبات متعددی کردیم با استانداران سراسر کشور، با همه دستگاه‌ها و واحد‌های اجرایی و تولیدی و انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدی که حق افزایش قیمت غیر واقعی به بهانه افزایش قیمت بنزین نداشته باشند.

او تاکید کرد: این یک نکته بسیار مهمی است. ظاهرش مکاتبه است، اما پیرو آن مرتبا نظارت می‌کنیم و با انجمن‌ها و اتحادیه‌ها تماس داریم و بررسی می‌کنیم. این هم شامل بخش خصوصی می‌شود و هم بخش دولتی. یعنی هیچ کدام از بخش‌های دستگاه‌های دولتی حق افزایش قیمت به بهانه بنزین را ندارند.


*با چند بخش متخلف برخورد کردیم

این مسئول سازمان حمایت از برخورد با چند بخش خصوصی که افزایش قیمت غیر واقعی داشتند خبر داد و گفت: یکی دو مورد از بخش‌های خصوصی بوده که افزایش قیمت غیر واقعی داشتند که سریعا رسیدگی شده و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده و به تعزیرات معرفی شدند. این پایش و نظارت مستمر ما در بازار هست و یکی از کار‌ها و سیاست‌هایی که ما داریم برای حمایت از مردم و مصرف کنندگان در این زمینه است.

وی افزود: یکی از کار‌های مهمی که انجام می‌دهیم سامانه ۱۲۴ است. سامانه ۱۲۴.ir سامانه اینترنتی یا شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور مردم می‌توانند با این شماره تماس بگیرند. سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هماهنگ شدند و بازرس‌های ویژه‌ای برای اخذ اطلاعات و شکایات مردم دارند.

او اظهار داشت: این اطلاعیه‌ها و شکایات از مردم گرفته می‌شود و بررسی می‌شود و حداکثر ظرف ۲۴ ساعت رسیدگی می‌شود. یک کد پیگیری دارد و به هرحال یک فرآیندی تعریف کردیم و مرتب داریم این را از کل کشور رصد می‌کنیم. ما هرروز آمار بازرسی‌ها را خواهیم خواست.

وی تصریح کرد: این فعالیت‌های جدید علاوه بر فعالیت‌های قبلی است. یعنی قبل از هفته. یعنی ما هفته پیش بخشی از این فعالیت‌ها را انجام می‌دادیم، اما از شنبه همین هفته ما این‌ها را تشدید کردیم و فعالیتا هارا گسترش دادیم.


*تشکیل تیم ویژه گشت زنی

ایزدی درباره تشکیل یک تیم ویژه گشت زنی در این سازمان گفت: به طور مثال عرض می‌کنم که در سازمان خودمان یک تیم ویژه تشکیل شده از کارشناسان و مدیران که به صورت ویژه در گشت‌های مشترک با حضور نماینده دادستانی و نماینده سازمان تعزیرات و بعضا با حضور نماینده سازمان استاندارد گشت‌های مشترکی داریم که به سطح شهر مراجعه می‌کنیم. در واقع همزمان بازرسی می‌شود و در این گشت‌های ویژه که به صورت خاص تشکیل دادیم چنانچه تخلف دیده شود همانجا، چون قاضی و کارشناس حضور دارد همانجا حکم هم صادر می‌شود. بنابراین، این یک روش جدید مستقیم و عملکردی است.

وی افزود: ما به خصوص در واحد‌های تولیدی هم نظارت می‌کنیم. این‌ها جز کار‌های ویژه و سیاست‌هایی است که اعمال می‌کنیم. یکی از کار‌های مهمی هم که انجام می‌دهیم بحث رصد بازار است. زیرا یکی از سیاست‌های مهم سازمان رصد مستمر بازار است. ما هر روزه بیش از ۱۰۰ قلم کالای اساسی را مرتب در کشور رصد می‌کنیم.

او ادامه داد: یعنی هر روز قیمت همه این اقلام مثل انواع برنج، انواع حبوبات، میوه، سیب زمینی گوجه، خیار، گوشت گرم، مرغ، تخم مرغ، گوسفند، گوساله، ماست، انواع شیر، پنیر، قند، شکر، چای، انواع روغن، نهاده‌های دامی، انواع کاغذ، سیمان، انواع گچ، تیرآهن، میل گرد، لاستیک، انواع روغن خودرو، طیف وسیعی از لوازم بهداشتی و لوازم خانگی، مواردی مثل آرد صنف و صنعت، تن ماهی، رب گوجه و مواردی مثل این را رصد می‌کنیم و تغییرات آن را اندازه می‌گیریم.

ایزدی تاکید کرد: چنانچه تغییر قیمت غیر واقعی داشته باشد قطعا در استان مربوطه بازرس‌های ما مشخصا مراجعه می‌کنند به واحد‌های تولیدی و توزیعی در سطح استان و دلیل افزایش قیمت را رصد می‌کنند.



*سازمان پیشنگری می‌کند

ایزدی از یکی دیگر از سیاست‌های سازمان حمایت صحبت کرد و اظهار داشت: یک سیاست دیگری که وجود دارد، بحث پیش نگری و کارشناسی است. در این رویکرد، سازمان عملکرد مستمری داشته و دارد و همانطور که گفتم در این هفته اخیرهم تشدید کرده است.

وی افزود: ما پیش نگری می‌کنیم چنانچه قرار باشد میزان تقاضای کالایی در کشور ۲ تن باشد، ما آمار میزان تولید، واردات و موجودی را داریم و همزمان قیمت هم در کنارش است. قبل از اینکه در سطح بازار مردم متوجه کمبود این کالا بشوند ما می‌توانیم با این مدل ها، اطلاعات موجود و با لایه‌های مختلف رصدی که داریم متوجه شویم.

وی تصریح کرد: بنابراین اصلا قبل از اینکه کار به جایی بکشد که برای کالایی کمبودی ایجاد شود و مردم این را احساس کنند، ما متوجه می‌شویم و شروع به آلارم دادن می‌کنیم و با هماهنگی دستگاه‌هایی که مرتبط هستند، (در سطح وزارت صنعت، کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی) اگر لازم باشد کالا در مقطعی وارد بشود، وارد می‌شود؛ اگر نیاز باشد واحد تولیدی میزان تولید را زیاد کند، همکاری و هماهنگی با آن‌ها به شیوه‌ای قبل از اینکه این کالا در بازار کمیاب شود، ایجاد شود. ما سعی می‌کنیم این کالا را به میزان مورد نیاز مردم عرضه بکنیم.


*سامانه درون سازمانی برای رصد قیمت‌های کل کشور

مدیر کل سازمان حمایت از وجود سامانه درون سازمانی برای رصد قیمت‌های کل کشور خبر داد و گفت: یک سامانه رصد قیمت در سازمان حمایت داریم که سابقه آن به سال‌ها قبل بر می‌گردد. این سامانه از قبل وجود داشته و این سامانه در بستر خود سازمان و اینترانت است که یک سری اقلام کالایی را به کارشناسان آموزش دیده در سطح کل کشور می‌دهیم و آن‌ها با مدل‌هایی که به آن‌ها آموزش دادیم قیمت گیری می‌کنند و قیمت را در آن سامانه ثبت می‌کنند و ما هر روز این قیمت را داریم.


*همه مردم به سامانه ۱۲۴ دسترسی دارند

ایزدی درباره سامانه ۱۲۴ این سازمان اظهار داشت: نزدیک به ۲ یا ۳ ماه است که یک سامانه‌ای راه اندازی شده که سامانه ۱۲۴.ir است و همه مردم می‌توانند در بستر اینترنت آن را ببینند. در این سامانه ما قیمت کالا و خدمات را درج کردیم. مجموعا بیش از ۱۰۰ قلم کالا و مردم می‌توانند مراجعه کنند و حداقل و حداکثر قیمت کالا هارا ببینند.

وی افزود: این موضوع هم در بخش کالا است و هم در بخش خدمات که در بخش خدمات شامل چند گروه خدمات پر کاربرد شامل هزینه خدمات دفاتر پست و کارمزد پلیس+۱۰ است و انواع خدماتی است که مصوب است و مردم می‌توانند آن را ملاحظه کنند.

ایزدی در پایان گفت: همزمان در همین سایت علاوه بر اطلاع رسانی یک بخشی برای ثبت شکایت وجود دارد. چنانچه مردم کالایی را با یک قیمتی در محل خودشان خریداری کردند که قیمت نامتعارفی بود، امکان ثبت شکایت وجود دارد و بازرس‌ها می‌روند و بررسی می‌کنند و چنانچه تخلفی داشته باشد با آن برخورد می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت