علوم انسانی اسلامی در اجرای عدالت به کمک بیاید


علوم انسانی اسلامی در اجرای عدالت به کمک بیاید

رئیس قوه قضاییه: باید علوم انسانی اسلامی در مبارزه با فساد و اجرای عدالت به کمک بیاید.

علوم انسانی اسلامی در اجرای عدالت به کمک بیایدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد، افزود: اینکه چه کنیم تا انگیزه و اندیشه جرم به وجود نیاید و جرم و جنایت در جامعه کاهش یابد، از مسایلی است که برای یافتن پاسخ آن‌ها باید ازعلوم انسانی اسلامی کمک بگیریم.
وی افزود: باید قاضی جامعه شناس باشد و بداند درباره افراد و شخصیت‌های مختلف و در جوامع مختلف احکام متفاوت خواهد بود و این از مواردی است که دانشگاه و حوزه باید درباره آن‌ها کاربردی بحث کنند و راهکار بدهند.
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز که در جامعه ما فقه حکومت می‌کند، هزاران سوال و ابهام وجود دارد که به ویژه در حوزه قضا، مورد سوال قضات است و باید مبتنی بر استنباط‌های تمدن ساز به آن‌ها پاسخ داده شود.
آقای رئیسی افزود: آن چه باید مورد اهتمام و توجه ویژه شرکت کنندگان و نخبگان حاضر در این کنگره قرار گیرد، این است که اول مسئله یابی کنند، دوم اولویت بندی داشته باشند و سوم اینکه مسایل را صورت بندی کنند.
دستگاه‌های حاکمیتی باید از نوآوری علمی حمایت کنند
رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های حاکمیتی باید از نوآوری علمی حمایت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود:این حمایت‌ها صرفا نباید کلامی باشد بلکه باید کاملا عملی صورت گیرد.
وی درباره ضرورت رابطه میان نظام برنامه ریزی و اجرایی با علوم انسانی اسلامی گفت: ارتباط دانشگاه و علم با حوزه اجرا باید به گونه‌ای باشد که مسئولان به محافل علمی مسئله ارائه کنند و محافل علمی شامل حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای حل این مسائل راهکار‌های عالمانه بدهند.
رئیس قوه قضاییه افزود: اما متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست یعنی نه مسئولان مسئله اعلام می‌کنند و نه چنین رابطه‌ای میان محافل علمی و حوزه اجرا و مدیریت وجود دارد.
آقای رئیسی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند، گفت: از محوری‌ترین نکته‌ها در گام دوم، علم و فناوری و نیز عدالت و مبارزه با فساد است.
رئیس قوه قضاییه افزود: ما برخلاف دنیای غرب؛ توسعه را در پرتو عدالت تعریف می‌کنیم.
وی گفت: بنای ما در دستگاه‌های قضایی ارتباط با حوزه‌ها و دانشگاه هاست و معتقدیم که اگر قضات از علم جدا شوند، مشکل‌های جدی ایجاد خواهد شد و این مسئله منحصر به دستگاه قضایی نیست و همه بخش‌های اجرایی نظام باید چنین ارتباطی داشته باشند.
آقای رئیسی افزود: دانشگاه باید در این زمینه احساس وظیفه کند و به میدان بیاید و به مجریان راهکار بدهد.
وی با بیان اینکه مسایل باید بومی شود، گفت: همان طور که در مسئله یابی نباید تقلید کرد، راهکار مسئله هم تقلیدی نیست و باید در راهکار‌ها متکی بر اندیشه اسلامی و علوم انسانی اسلامی بود.
رئیس قوه قضاییه گفت: حمایت جدی از تضارب آرا نیز بسیار مهم است و در نشاط علمی و آزاد اندیشی است که مسائل حل می‌شود.
دانش بدون معنویت مایه رنج انسان هاست
رئیس قوه قضاییه گفت: علم بدون اخلاق نتیجه اش از بین رفتن انسان‌ها و حقوق آنهاست و جامعه بشری امروز از دانشی که در دست قدرتمندان بی اخلاق و ظالم است، رنج می‌برد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: امروز علم وفناوری در غرب بدون اخلاق و معنویت به بن بست رسیده است.
وی گفت: دغدغه امروز در حوزه آسیب شناسی در جامعه این است که باید دریابیم به منظور مصون سازی جامعه در برابر تهدید‌های مختلف چه راهکار‌هایی داریم.
رئیس قوه قضاییه افزود: اگر مدیریت علم در دستان استعمارگران و استثمارگران باشد، ​ وضع همان می‌شود که امروز در دنیای غرب شاهد هستیم.
وی گفت: تفاوت امروز ما با علمای سده‌های گذشته این است که ما نظام مان مبتنی بر فقه است و در جامعه ما باید فقه حکومت کند و از دل آن راهکار‌هایی برای رفع مسائل و مشکلات استخراج شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: اگر بنا باشد نظام مبتنی بر دین داشته باشیم، مغزافزار این نظام نمی‌تواند مطلق علوم انسانی سکولار باشد بلکه باید علوم انسانی اسلامی باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت: حتما علوم انسانی غربی هم قابل بررسی و تحقیق است و هم می‌توان آن را نقد کرد.
وی افزود: باید دقت کرد که علوم انسانی غربی به یک تابوی غیر قابل نقد تبدیل نشود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: از طرف دیگر هم وقتی می‌گوییم علوم انسانی اسلامی و بر آن تاکید داریم، این علوم هم قابل نقد است و می‌تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و برای نقد آن محدودیتی وجود ندارد.
رئیس قوه قضاییه گفت:، اما باید میان تخریب و نقد عالمانه تفاوت قائل بود، زیرا نقد عالمانه می‌تواند در رشد و پیشرفت موثر باشد.
وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند در آینده قرن، قرن اسلام خواهد بود، کاملا نکته درستی است و هم اکنون روزنه‌های تحقق این نکته کاملا معلوم و مشهود و زمینه هایش پیدا شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امروز مسئله توجه به علوم انسانی اسلامی از نیاز‌های اساسی جامعه و حوزه اجرا برای کارگزاران نظام است.
رئیس قوه قضاییه از شرکت کنندگان و فرهیختگان حاضر در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی خواست حتما در این زمینه نگاهی آسیب شناسانه داشته باشند.
وی افزود: ما درباره علوم انسانی اسلامی باید نسبت به آن چه کرده ایم با نگاه آسیب شناسانه بازنگری کنیم و این کار در متن حوزه و دانشگاه صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: اولین نکته‌ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، متون آموزشی است.
رئیس قوه قضاییه گفت: همچنین باید برای پژوهشگران سرمایه گذاری شود و در این حوزه باید به منظور حمایت‌های مادی و معنوی از پژوهش سرمایه گذاری جدی صورت گیرد.
وی افزود: پیچیدگی‌های این حوزه نیاز دارد که نخبگان و افراد عالم و فرهیخته وارد آن شوند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اینکه علوم انسانی اسلامی مبتنی بر علوم انسانی است، کفایت نمی‌کند بلکه باید یک ریل گذاری جدید برای علوم انسانی اسلامی صورت گیرد و در این زمینه مجموعه‌های تخصصی تشکیل شود.
دانش از مولفه های مهم اقتدار جامعه است
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: بدون تردید علم و دانش از مولفه های اساسی و مهم برای اقتدار جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: مهم آن است که این دانش و علم چگونه مدیریت و جهت علم چگونه تنظیم شود.
وی گفت: اگر جهت علم به سمت ثروت و قدرت بدون اخلاق و معنویت باشد، نتیجه این دانش کلاهک‌های هسته ای، مواد مخدر صنعتی، ​ظلم و ستم به ملت‌ها و ساختن ابزار‌های مختلف برای استعمار و از بین بردن حقوق انسان‌ها خواهد بود.
رئیس قوه قضاییه افزود: بهترین سخن را درباره علم، حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودند که دانش شامل علم به عقاید و باور‌های الهی، اخلاق فاضله و علم به باید و نباید‌های الهی است.
وی گفت: وقتی علم در کنار تزکیه باشد، قطعا نتیجه‌ای مبارک برای جامعه بشری خواهد داشت.
در این کنگره چهار روزه که از امروز آغاز شد، از میان ۴۱۲ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله دریافت شده ۱۶۴ مقاله در داوری‌های نهایی پذیرفته شده که آن‌ها قرار است ۶۰ مقاله در ۱۱ کمیسیون تخصصی کنگره بحث و بررسی شود.
همچنین قرار است چهارمین جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی به ۲ نفر از فرهیختگان و برجستگان این حوزه اهدا شود و یکی از اندیشمندان برجسته اسلامی نیز تجلیل می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس